بقاع متبرکه پایگاه محوری نشر قرآن و عترت هستند
کد خبر: 3731304
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

بقاع متبرکه پایگاه محوری نشر قرآن و عترت هستند

گروه اجتماعی- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: آستان مقدس امامزادگان به عنوان سفیران ائمه معصومین(ع) مهم‌ترین پایگاه‌های نشر مکتب قرآن و معارف اهل بیت(ع) است.

   بقاع متبرکه پایگاه محوری نشر قرآن و عترت هستند / امامزادگان سفیران ائمه معصومین(ع) هستند
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در آستانه پنجم ذی القعده به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، به سراغ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و معاون فرهنگی و اجتماعی این اداره کل رفتیم.
حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا ، در خصوص نقش بقاع متبرکه در ترویج معارف قرآن و عترت، بیان کرد: علاوه بر اینکه آستان مقدس امامزادگان مایه آرامش جامعه هستند، بقاع متبرکه به عنوان پایگاه و قطب فرهنگی نقش موثری در ترویج فرهنگ دینی دارند.
وی افزود: در سال های پس از پیروزی انقلاب خوشبختانه زمینه ارائه خدمات رفاهی به خوبی فراهم شده، ضمن اینکه فعالیت‌های فرهنگی رشد قابل توجهی داشته و امروز با حضور روحانیون توانمند در عرصه فرهنگی فعالیت دارند.
زمینه تعمیق باورهای دینی در بقاع متبرکه فراهم است
احمد زاده ادامه داد: امروز بقاع متبرکه به عنوان پایگاه‌های نشر قرآن و معارف اهل بیت(ع) شناخته می‌شوند که این امر در جهت تقویت باورهای دینی افراد جامعه موثر است چرا که وقتی باورهای دینی در جامعه تقویت شود با افزایش بنیه اعتقادی افراد زمینه برای معرفی ارزش‌های دینی به راحتی فراهم خواهد شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: نیازهای یک مسلمان وقتی تأمین خواهد شد که تمام ابعاد دین اسلام که تأمین کننده همه نیازمندی‌های بشر است معرفی و شناسانده شود.
وی گفت: تعمیق یافتن باورهای دینی مسلمانان را از تزلزل در برابر شبهات و مسائل مختلف ایمن نگه می دارد.
ضرورت توجه به نقش محوری بقاع متبرکه در راستای نشرارزش‌‌ها
احمد زاده با بیان اینکه روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان از سال 91 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور ثبت شد در خصوص اهداف این بزرگداشت، تصریح کرد: امامزادگان به عنوان ستارگان آسمان ولایت و در واقع سفیران ائمه معصومین(ع) هستند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: این بزرگواران شخصیت‌های نورانی و ارزشمندی هستند که باید در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) و قرآن کریم به نقش محوری آنان توجه کرد.
وی ابراز کرد: کشور ایران مرکز تمرکز بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان همواره مورد توجه قرار گرفته و ثمراتش در نظام کنونی بین‌‍الملل جمهوری اسلامی ایران و جوانان این مرز و بوم و شیعیان در هرکجا ظهور و بروز داشته و دارد.

تقویت روحیه مبارزه طلبی، استکبار ستیزی و از خود گذشتگی از ثمرات وجود امامزادگان است
احمد زاده در تشریح این مطلب ادامه داد: تقویت روحیه مبارزه طلبی، استکبار ستیزی و از خود گذشتگی از ثمرات وجود امامزادگان است و اگر در جایی جنبش آزادی خواهی در بین مسلمانان است ریشه یابی کنیم به الگوگیری از امامزادگان بر می‌گردد.
وی، جانفشانی و شهادت امامزادگان در واقعه کربلا را نمونه بارز در تقویت روحیه استکبار ستیزی و شهادت طلبی ستارگان آسمان ولایت عنوان کرد و گفت: این واقعه عظیم آثار معنویش همچنان از 1400 سال پیش باقی مانده و همواره حریم‌شان مرکز مراجعه دوستداران آل الله است.
احمد زاده به نقش محوری بقاع متبرکه در غنا بخشیدن به فرهنگ دینی و ترویج سبک زندگی اسلامی که با توجه به تنش‌های اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز از آن فاصله گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: بقاع متبرکه به عنوان پایگاهی برای ترویج سبک زندگی اسلامی کلاس‌هایی برپا کرده و خوشبختانه با اقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است.

  بقاع متبرکه پایگاه محوری نشر قرآن و عترت هستند / امامزادگان سفیران ائمه معصومین(ع) هستند
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بازخوانی معارف اهل بیت(ع) در خصوص سبک زندگی اسلامی را رویکرد اصلی برگزاری کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی اسلامی عنوان کرد.
وی در خصوص عملکرد اداره اوقاف در راستای اجرای منویات رهبری مبنی بر تبدیل کردن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، اظهار کرد: اداره اوقاف در راستای این امر فعالیت ‌های خوبی داشته اما این میزان از فعالیت‌ها کافی نیست و هنوز رضایت لازم را از این عملکرد نداریم اما نسبت به قبل تغییرات چشمگیری صورت گرفته است.
احمد زاده گفت: در گذشته حضور فالگیرها و اسب را در محل آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه شاهد بودیم اما با خرافه زدایی و ایجاد مراکز فرهنگی و قرآنی، امروز شاهد برگزاری حلقه‌های معرفت، اجرای برنامه های فرهنگی و دینی و اقامه نماز جماعت در این اماکن متبرکه هستیم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: فعالیت مدون بقاع متبرکه در زمینه دینی و فرهنگی زمینه روشنگری، تعمیق باورهای دینی و نشر فرهنگ قرآن و عترت را فراهم آورده است.

  بقاع متبرکه پایگاه محوری نشر قرآن و عترت هستند / امامزادگان سفیران ائمه معصومین(ع) هستند
در ادامه حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: از ظرفیت‌های ارزشمند بقاع متبرکه ایجاد روحیه آرامش در زائران است که زمینه را برای فعالیت‌های فرهنگی در این اماکن فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل حضور امامزادگان در ایران دفاع از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) بوده، افزود: امامزادگان دارای روحیه جهادی بودند و همانطور که یکی از اهداف پیامبران و ائمه معصومین(ع) استکبار ستیزی بوده این اهداف نیز در بین امامزادگان مشهود است.
ایزدی ادامه داد: بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان همواره مورد توجه ایرانیان بوده و شاهد ثمرات الگو پذیری از امامزادگان شهید در راستای دشمن ستیزی و ایجاد روحیه شهادت طلبی بین نسل جوان و نوجوان بوده و هستیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: زائران برای یک زیارت عارفانه و از روی معرفت شایسته است در ابتدا با سیره این امامزادگان عظیم الشأن آشنا شوند.

  بقاع متبرکه پایگاه محوری نشر قرآن و عترت هستند / امامزادگان سفیران ائمه معصومین(ع) هستند
نقش موثر بقاع متبرکه در ترویج سبک زندگی اسلامی
وی با اشاره به نقش بقاع متبرکه در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی، بیان کرد: آستان مقدس امامزادگان نقش موثری در ایجاد آرامش و کاهش آسیب‌های اجتماعی و اشاعه سبک زندگی اسلامی دارد چرا که هر چه افراد با فرهنگ قرآن و سیره اهل بیت(ع) بیشتر آشنا شوند به همان میزان آرامش بیشتری کسب خواهند کرد.
ایزدی اظهار کرد: بقاع متبرکه به لحاظ مکان، مخاطب و موضوع از امتیازات خاصی برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی را دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر و در راستای اجرای منویات رهبری اقدامات خوبی برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی صورت گرفته است.
وی تجلیل از مقام شامخ امامزادگان به عنوان ذخائر معنوی را راهی برای افزایش ارتباط و ارادت مردم به این بزرگواران و بستر سازی جهت تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی جامعه برشمرد.
انتهای پیام

captcha