نگاهی به «حکایت‌نامه موضوعی پیامبر(ص)» به بهانه پنجمین چاپش
کد خبر: 3731313
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱

نگاهی به «حکایت‌نامه موضوعی پیامبر(ص)» به بهانه پنجمین چاپش

گروه ادب ــ چاپ پنجم کتاب «حکایت‌نامه موضوعی پیامبر(ص)» از سوی نشر جمال روانه بازار نشر شد.

«حکایت‌نامه موضوعی پیامبر»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «حکایت‌نامه موضوعی پیامبر(ص)» مجموعه‌ای جامع از حکایات زندگی حضرت محمد(ص) است که از بین بیش از 200 جلد کتاب حدیثی و تاریخی به صورت موضوعی گردآوری شده است.
پنجمین چاپ این کتاب به قلم غلامرضا حیدری ابهری از سوی نشر جمال به چاپ رسید. در مقدمه این کتاب آمده است؛ نویسنده که خود در سال 1374 مجموعه‌ای از حکایات زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را با نام «بوی بهشت» به نگارش درآورده، تألیف چنین مجموعه‌هایی را از عمق جان احساس می‌کرد، به همین دلیل از همان سال‌ها، طرح جمع‌آوری این حکایات را تدوین کرد.
مهم‌ترین کتابی که در تألیف این اثر مورد استفاده قرار گرفته، کتاب «بحار الانوار» است؛ در حقیقت نیمی از حکایات این مجموعه از این کتاب گردآوری شده است. اگر یک حکایت در چند جلد بحارالانوار تکرار شده بود نیز نشانی همه موارد در پاورقی آمده است. با این حال مجموعه گران‌سنگ «موسوعه کلمات الرسول الاعظم» و مجموعه خواندنی «حکمت‌نامه پیامبر» نیز برای تألیف اثر حاضر به طور کامل خوانده شده است. بسیاری از آثار حدیثی و تاریخی اهل سنت نیز در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته و هر کتابی که نام و نشانی از سیره و سنت پیامبر(ص) در آن بوده، در حد توان از نظر نویسنده گذشته است.
در این کتاب از نقل حکایاتی که با اصول مسلم قرآن و سیره قطعی پیامبر(ص) در تعارض بوده، پرهیز شده است.در برخی موارد که ماجرای مشهودی در کتاب‌های معاصر آمده، با ذکر این نکته که در مصادر اصلی یافته نشده، به نقل آن ماجرا پرداخته شده است.
در یکی از حکایات با عنوان «چرا لباس پاره» می‌‌خوانیم؛ «چوپانی در مدینه گوسفندان اهل شهر را به چرا می‌برد. روزی رسول خدا چوپان را دید که لباس پاره‌ای بر تن داشت. پیامبر از مردم پرسید: آیا او غیر از این لباس، لباس دیگری ندارد؟ مردم گفتند: چرا، او لباس جدیدی دارد که در جامه‌دان است. پیامبر رو به آن چوپان کرد و فرمود: آن لباس(جدیدت) را بپوش. وی نیز رفت و آن لباس‌های نو را به تن کرد.
آنگاه پیامبر(ص) به یاران خود فرمود: آیا این بهتر نیست؟ سپس با لحنی دوستانه فرمود: خدا گردنش را بزند، چرا لباس خوب نمی‌پوشید. چوپان که این گفتار صمیمانه را از پیامبر شنید به حضرت عرض کرد: آیا در راه خدا گردنم زده شود؟
پیامبر(ص) فرمود: «آری در راه خدا». بعدها آن چوپان در راه خدا شهید شد.»
انتهای پیام

captcha