بررسی ذوالقرنین در آیات و روایات مکتوب شد
کد خبر: 3731351
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵

بررسی ذوالقرنین در آیات و روایات مکتوب شد

گروه ادب ــ کتاب «قهرمان عادل پارسه» درباره «ذوالقرنین و کوروش هخامنشی در آیات، روایات و عهد عتیق» از سوی نشر «هزاره ققنوس» منتشر شد.

کتاب «قهرمان عادل پارسه»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «قهرمان عادل پارسه»، اثری درباره ذوالقرنین و کوروش هخامنشی در آیات، روایات و عهد عتیق است. این موضوع به سبب جاذبه‌های مختلفش، از دیرباز مورد توجه اقوام و ملل و فرهنگ‌های گوناگون قرار داشته است، از این رو دیدگاه‌ها و تحلیل‌های مختلفی درباره ابعاد متنوع آن ارائه و به یک مسئله بین‌المللی تبدیل شده است.
قرآن کریم در آیات گوناگون به معرفی برخی شخصیت‌ها می‌پردازد. برای نمونه، حضرت یوسف (ع) را نماد حیا و اخلاق پسندیده معرفی و یا فرعون را فردی طغیانگر و ستمگر یاد کرده است. همچنین در برخی آیات سوره کهف، به شخصیت و برخی از کار‌ها و فعالیت‌های مهم «ذوالقرنین» اشاره کرده است.
براساس این گزارش؛ حجت الاسلام والمسلمین بنیامین شیرخانی، نگارنده اثر، همه تفاسیر و منابع اسلامی (آیات و روایات) و غیر اسلامی موجود را مورد تحقیق و پژوهش قرار داده و ارزیابی کرده است، تا به یک جمع‌بندی مفید تربیتی و اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی برسد.
ساختار این کتاب در پنج بخش پژوهش شده که بر برخی از مطالب آن اشاره می‌شود. بخش یکم، بیان کلیات و مفاهیم موضوعات پژوهش و درآمدی بر هدف اصلی از نگارش کتاب و بررسی مطالب مرتبط با آن. بخش دوم، عهده‌دار تبیین و تحلیل شخصیت ذوالقرنین و کوروش در قرآن کریم و منابع اسلامی بود. برخی منابع اسلامی نیز از کوروش کبیر یاد کرده‌اند و نام وی از نخستین نوشته‌های عصر اسلامی و در منابع متنوع دینی و تاریخی وجود دارد و برخی مفسران متقدم و متأخر نیز، دسته‌ای از آیات را، مرتبط با کوروش می‌دانند.
بخش سوم، بر اساس آیات قرآن کریم، برخی اعتقادات و اخلاقیات و رفتار‌های ذوالقرنین روشن می‌شود، ولی هویت او همچنان پنهان است. این گونه آیات، فقط بیانگر داستان و سفر‌های ذوالقرنین به برخی مناطق غربی و شرقی و شمالی است و به ویژگی‌های او و نیز مردم آن سرزمین‌ها اشاره دارد که می‌توان اصولی را از آن‌ها اثبات کرد. بخش چهارم، به بیان و بررسی آموزه‌های عهد عتیق درباره ذوالقرنین و کوروش پرداخت. براساس عهد عتیق «لوقرانائیم» یا همان «ذوالقرنین» در رویای دانیال نبی (ع) در قالب یک قوچ ظاهر شد. داستان‌های عهد عتیق درباره کوروش، نظم خاصی ندارند و قسمت‌های مربوط به وی، به صورت پراکنده در برخی از اسفار عهد عتیق آمده است.
بخش پنجم، عهده‌دار مقایسه ذوالقرنین و کوروش در قرآن و عهد عتیق بود و براساس تطبیق‌های آن می‌توان گفت که ذوالقرنین یادشده در قرآن اشتراکات فراوانی با کوروش بیان شده در عهد عتیق دارد و هر کتاب آسمانی، اهتمام و توجه ویژه‌ای به ذوالقرنین دارند و در عقاید و باورها، ویژگی‌ها و اوصاف اخلاقی و نیز رفتار‌ها و برخورد‌های مشترکی میان ذوالقرنین و کوروش به چشم می‌خورد. افزون بر اینکه، سفر‌های آن دو به مغرب و مشرق و شمال زمین، همخوانی دقیق دارد و بر اساس ادله بیان شده، ذوالقرنین و کوروش، اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند، از این رو جز کوروش، کسی نمی‌تواند مصداق حقیقی ذوالقرنین قرآنی باشد و تطبیق اسکندر مقدونی بر وی، دیدگاهی نادرست است.
یادآور می‌شود، این کتاب را آیات عظام سبحانی، روحانی، مکارم شیرازی و هادوی تهرانی تأیید کرده‌اند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Brazil
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۴۶
0
0
این کتاب با مقدمه دکتر سیدکاظم بجنوردی ریس دایره المعارف بزرگ اسلامی شروع می شوذ
captcha