گردش مالی 3 هزار میلیاردی صنعت روسری/ 5000 متر پارچه با برق رفت
کد خبر: 3731354
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
در نشست هم‌اندیشی کارگروه مد و لباس مطرح شد:

گردش مالی 3 هزار میلیاردی صنعت روسری/ 5000 متر پارچه با برق رفت

گروه جامعه ــ در نشست هم اندیشی تولیدکنندگان روسری، شال و پوشش سر با اصحاب رسانه با اشاره به توان صنعت داخلی در این صنعت بر تولید 80 درصد نیاز مصرفی در داخل کشور تأکید شد.

وضعیت رو به بهبود صنعت روسری و پوشش سر در ایران/ گردش مالی 3 هزار میلیاردیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم اندیشی تولیدکنندگان روسری، شال و پوشش سر با اصحاب رسانه صبح امروز در معاونت هنری تالار وحدت با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از تولید کنندگان نخ، پارچه روسری و شال، طراحان و دیگر افراد مرتبط با این حوزه برگزار شد.
در ابتدای این نشست تولید کنندگان با بیان مشکلات و ظرفیت‌های خود پرداختند حسین محمودی یکی از تولیدکننده شال و روسری با اشاره به اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر در کارگاه تولیدی روسری و شال خود عنوان کرد: ۳ هزار و ۴۰۰ نفر زن نیز به صورت غیر مستقیم در این کارگاه کار کرده و کار دست دوزی این روسری‌ها را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی میزان خوبی از نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند گفت: در صورت حمایت می‌توانند این میزان را به ۱۰۰ درصد برسانند، حدود ۱۵۰ میلیون روسری در سال در ایران مصرف می‌شود و این فرصت بی‌نظیری را در اختیار تولید کنندگان برای ارتقای سطح تولید و کیفیت خود قرار می‌دهد.
 
قطع برق باعث از بین رفتن 5000 متر پارچه در فرآیند تولید شد
این تولید کننده یکی از مشکلات خود را وابسته بودن قیمت خرید ماشین آلات به تغییر قیمت ارز دانست و عنوان کرد: این مسئله برای ما گاهی اوقات برای ترخیص کالا مشکل آفرین است. ضمن این مشکلاتی مانند قطع و وصل‌های برق نیز چندی پیش موجب از بین رفت ۵ هزار متر پارچه در فرایند تولید شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار و تولید به دلیل جلوگیری از واردات و بالارفتن ارز برای تولید داخل بهتر شده، یادآور شد: ۳۴ درصد کارکنان تولیدی، سرپرست خانوار هستند؛ به طور کلی صنعت ریسندگی کارآفرینی بالایی دارد و در صورت حمایت یا عدم مانع تراشی می‌تواند در کشور بسیار موفق باشد.
در ادامه غفار رحیمی، تولید کننده نخ نیز از ظرفیت بالای تولید نخ در ایران خبر داد و عنوان کرد: شرایط تولید نخ با هر مقدار ظرافت مورد نیاز تولیدکننده داخلی در ایران وجود دارد، اما تعداد محدودی کارخانه در کشور توانایی این کار را دارند.

حساس‌ترین قسمت نساجی مربوط به روسری و شال است
محمود مظاهری‌زاد، دیگر تولید کننده شال و روسری از دیگر حاضران در این نشست بود که به ارزیابی وضعیت موجود تولید و مصرف روسری و شال در ایران پرداخت و عنوان کرد: حساس‌ترین قسمت نساجی مربوط به تولید شال و روسری است.
وی با بیان اینکه استقبال از کالای داخلی بسیار بهتر شده است گفت: این شرایط باید با ارتقای کیفیت پارچه داخلی تداوم پیدا کند. پارچه داخلی نسبتا ضعیف است؛ ضمن اینکه در ایران حرکت اول برای تولید همیشه حرکت خوبی است، اما با استقبال از سوی مشتری به جای تدوام این شرایط، هم کالا گران می‌شود و هم اینکه کیفیت پایین می‌آید.
این تولید کننده با تأکید بر اعتقاد خود به تولید داخلی عنوان کرد: کالای ایرانی باید ارتقا پیدا کند و این در صورتی است که مسئولان از آن حمایت کنند، ضمن اینکه گسترش تبلیغات ارزان قیمت کالای ایرانی در صدا و سیما می‌تواند به تولیدکننده کمک‌های بیشتری بکند، اگر این کمک به استفاده ارزان‌تر از بیلبورد‌های شهری هم منجر شود، می‌تواند کمک حال خوبی باشد.
سید محمود لاجوردی، تولید کننده شال و روسری نیز با اشاره به سختی کار این بخش عنوان کرد: تولید روسری به دلیل اینکه باید به شکل مربع تولید شود کار را سخت‌تر می‌کند و تولید کننده این بخش، باید به دلیل سرعت تغییر طرح‌ها، به روز باشد.
 
تغییر قانون گمرک برهم‌زننده تما برنامه‌ریزی و سرمایه ما
وی با بیان اینکه پس از ۴۰ سال با اینکه بزرگترین مصرف کننده روسری هستیم هنوز واردات داریم و نتوانسته‌ایم در این بخش خودکفا شویم و گاهی تغییر قانون گمرک تمام برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ما را در چند دقیقه بهم می‌ریزد؛ خطاب به مسئولان گفت: برای ما مانع تراشی نکنید ما احتیاجی هم به کمک نداریم.
لاجوردی افزود: کار تولید روسری زنجیره‌وار بوده و بخشی کاملا هنری و بخشی کاملا صنعتی یکی از مشکلاتی که ما در ایران داریم این است که در حوزه طراحی روسری ضعف جدی داریم و بخشی از کار‌ها کپی کاری از طراحان خارج از کشور است.
لاجوردی با بیان اینکه ارتباط بخش دانشگاه و صنعت در طراحی شال و روسری ضعیف است، گفت: دانشجویان طراحی معتقدند آموزش نرم افزار خیلی مناسب نیست و برخی آموزش‌ها بسیار قدیمی است و بخش عمده‌ای از طراحان با ادبیات بازار آشنا نیستند.
حسین بهرامی طراح و تولید کننده نیز با بیان اینکه برخی از کار‌های بی کیفیت به تولید ملی ضربه می‌زند و ذهنیت خریدار را نسبت به کالای داخلی منفی می‌کند گفت: افراد غیر متخصصی در تولید و چاپ در حال فعالیت هستند که به تولید ملی در حوزه روسری و شال ضربه می‌زنند. پارچه سفید عرض مناسب هم در داخل کشور وجود ندارد و این یکی از معضلات ماست.
محمدی دیگر تولید کننده‌ای بود که با رضایت از بازار عنوان کرد: قبلا ۸۰ درصد کار‌های حوزه شال و روسری‌ها در بازار ایران خارجی بودند، اما اکنون به نظر می‌رسد شرایط برعکس است و باید این چرخه را ادامه داد و با برندسازی خوب در این عرصه راه برای استقلال این بخش ادامه داد.
غزاله بهمنی طراح و تولیدکننده شال و روسری با بیان اینکه اگر در طراحی روسری دقت لازم انجام شود می‌توان آن را به مرحله صادرات رساند، تولیدکنندگان باید طراحان را به بازار بفرستند تا با ادبیات بازار آشنا شوند.
وی با بیان اینکه یکی از طراحی‌های ما توسط یک شرکت چینی کپی شد، گفت: می‌توان جشنواره‌های تولیدات شال و روسری را در کشور برگزار کرد تا به این روش تولیدکنندگان و طراحان انگیزه بیشتری بگیرند.

گردش مالی ۳ هزار میلیارد تومان صنعت روسری و پوشش سر در ایران
در ادامه این نشست حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به جمع‌بندی این نشست پرداخت و با بیان اینکه پس از غذا و نان، اصلی‌ترین نیاز انسان لباس است؛ عنوان کرد: حوزه روسری حدود ۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، ضمن اینکه بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید داخل و ۳۰ درصد واردات در این حوزه وجود دارد.
وی افزود: سال‌های گذشته وضعیت ما این چنین نبود، حتی برند‌های معروف ما به واردات روی‌آورده و عمدتا توزیع کننده بودند، اما این واقعیت تغییر پیدا کرد، و در حال حاضر عمده نیاز ما از تولید داخل تأمین می‌شود، ضمن اینکه داستان‌های اخیر در مورد ارز و ورادات نیز در تولید داخل تأثیر مثبت داشت.
قبادی با بیان اینکه روسری حجم قابل توجی از فرهنگ عامه را منتقل می‌کند، گفت: وقتی برای آن از طرح غیر ایرانی استفاده می‌کنیم، عملا تابلوی سیاری را در اختیار طرح‌ها و فرهنگ بیگانه قرار داده‌ایم.
وی ادامه داد: ما برآورد خوبی از شرایط تولید و مصرف داریم و خوشبختانه حجم زیادی از نیاز بازار را در داخل تولید می‌شود و می‌توانیم بگوییم به سمت خودکفایی در این حوزه پیش می‌رویم.
 
مهمترین مرکز پارچه روسری در یزد
وی تأکید کرد: مهمترین مرکز پارچه روسری در یزد است، ما در این حوزه گام‌های بسیاری برداشته‌ایم و شرایط بسیار امیدبخشی در این حوزه به چشم می‌خورد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور یادآور شد: ما می‌خواهیم این ظرفیت را به جامعه معرفی کنیم و این حجم بزرگ به مردم منتقل شود، سال‌های قبل بسیاری در این حوزه ابراز ناتوانی می‌کردند، اما الان وضعیت نشان از خلاف این اظهار ناتوانی‌ها است.
وی در ادامه با غیر فرهنگی خواند پدیده قاچاق، تصریح کرد: قاچاق علاوه بر جنبه اقتصادی آن یک جنبه فرهنگی نیز دارد و آن قانون گریزی و قانون شکنی است؛ این موضوع آسیب اجتماعی بوده یا اینکه زمینه آن را فراهم می‌کند.
قبادی یادآور شد: وضعیت تولید روسری در کشور رو به ارتقا بوده، مشکلات و معضلات آن باید رفع شود، ضمن اینکه ظرفیت‌های داخلی به عنوان مهمترین موضوع در این حوزه معرفی شود، ضمن اینکه توان تولید نخ یا نمره بالا و ظرافت بیشتری نیز بیشتر شود، از سوی دیگر باید به برند سازی توجه کرده و از فرصت تعامل با جهان نیز برای ارتقای این صنعت استفاده شود.
انتهای پیام
captcha