حضور در امامزادگان در حقیقت تعظیم پیامبر اسلام و ادب الهی است
کد خبر: 3731357
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹

حضور در امامزادگان در حقیقت تعظیم پیامبر اسلام و ادب الهی است

گروه معارف ـ شاگرد آیت الله العظمی بهجت به بیان جایگاه زیارت امامزادگان پرداخت و گفت: نفس زیارت اماکن مقدسه و مزاری که به یک وجود نورانی منسوب است، خود یک ادب دستگاه خدا و تعظیم پیامبر(ص) است و برکات و اجرهای معنوی و ارتقاها و رفع مشکلات برای انسان دارد ولو اینکه انسان اینها را از زیارت قصد نکند.

حضور در امامزادگان در حقیقت تعظیم پیامبر اسلام و ادب الهی است

حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر غفاری مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان در ارتباط با جایگاه زیارت امامزادگان و بقاع گفت: نفس وجود امامزادگان واجب التغظیم در مناطق مختلف یک زمینه ارتباط و عرض ادب به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) است، یعنی یکی از حلقه های بسیار مهم در رشد معنوی یک مسلمان و یک انسان متدین این است که غیر از دریافت معلومات و نظریات و مفاهیمی که نیاز دارد مثل احکام احکام واجبات، یک ارتباط روحی باید بین او و اولیای الهی برقرار شود.

وی ادامه داد: همان امری که الان به وسیله وهابیت شدیدا مورد هجمه قرار دارد و موضوع تازه ای هم نیست، کسانی که از مکتب اهل بیت دور بودند، بیشتر به شبهات مبتلا شدند. در مکتب تربیتی اهل بیت(ع) یکی از مفاهیمی که بسیار روی آن تاکید می شود این است که وسیله نورانی و مقدسی که خدای متعال قرار داده است، به حکم آیه "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ"(مائده، 35)باید طلب شود و نسبت به خدای متعال از آن استمداد شود. 

شاگرد آیت الله العظمی بهجت اظهار کرد: بالاترین وسائل پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان هستند و یکی از راه ها و امکاناتی که برای ارتباط با پیامبر و ائمه معصومین فراهم است، حضور در امامزادگان است. یعنی از ناحیه اهل بیت(ع) دستور رسیده است که اولاد و کسانی که با آنها نسبت دارند مخصوصا اگر صالح باشند، تعظیم کنیم و تعظیم آنها تعظیم رسول الله(ص) و اهل بیت ایشان است. 

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: یکی از برکات دیگر که گاهی مورد غفلت قرار می گیرد این است که از محضر زیارت امامزادگان امکان زیارت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هم وجود دارد. این مزارهای شریف اماکن قدسی هستند و یعنی در این اماکن به خاطر قداستشان مجال ارتباط برقرار کردن با پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت ایشان را پیدا می کنیم. حیات این وجودات مقدسه فقط به بدن مادی وابسته نیست، اینها به عنایت الهی زنده هستند و امکان استمداد از آنها فراهم است. خداوند از طریق توجه و عرض ادب مومنان به ساحت امامزادگان حوائج شرعی آنها را برآورده کرده است و باب برکت در مناطق بوده اند. 

غفاری تصریح کرد: دشمنان خواستند نور اهل بیت(ع) خاموش شود، اولاد اهل بیت به خاطر همین علت متواری شدند و به مناطق مختلف مهاجرت کردند، آنها مکر کردند این شجره طیبه را قطع کنند، خدای متعال مکرشان را به این برگرداند که همین پراکندگی سبب انتشار برکت و خیرات در اقصی نقاط عالم شد و امروز  مناطق مختلف ایران و غیر ایران محل حضور اولاد رسول خدا(ص) شد و توجه مسلمین و اهل عالم به آنها تقویت شد.

وی با بیان اینکه امروز از ناحیه کسانی که از اهل بیت(ع) محروم ماندند، به موضوع زیارت شبهه وارد می شود، اظهار کرد: اینها نمی دانند به برکت این ارتباط ها، آن وسیله اعظم که پیامبر اکرم(ص) واهل بیت ایشان باشند، سبب قرب ما را پیدا می کنند و روح ایمان به وسیله این ارتباط ها درون ما تقویت می شود. با حضور در امامزادگان و تعظیم آنها که در حقیقت تعظیم پیامبر اسلام و امر الهی است ما به آن ارتقاﺀ روحی نائل می شویم.

این مدرس حوزه با تأکید بر اینکه لذا باید به زیارت امامزادگان اهمیت ویژه بدهیم و از این سفره معنوی توشه برداریم، افزود: برای هر کس به اندازه معرفت او حاجت تعریف می شود، خداوند انسان را محتاج آفریده است، ما از خودمان هیچ چیز نداریم و هیچ موجودی غیر از آن حقیقت برین چیزی از خود ندارند، همه چیز ملک حضرت حق است؛ اما این زمینه وجود دارد که این انسان پر شود و همه نیروهای بالقوه او به فعلیت برسد و به عالی ترین مراتب لقاﺀ حضرت حق نائل شود. 

شاگرد آیت الله العظمی بهجت گفت: حاجت هر کسی به اندازه همت و فهم اوست، برخی افراد در زیارت هاحوائج معنوی دارند و همه هم و غمشان این است که من در در محضر حضرت حق در چه رتبه ای هستم؟ در کسب رضای حضرت حق چه مشکلاتی دارم، در جهاد با نفس چه مشکلاتی دارم؟ من کجا در ابتلائات الهی کم می آورم و چه مشکلی هست که به مقام بندگی خاص نمی رسم؟ لذا حوائج معنوی در ارتباط با وجودات مقدسه اهل بیت(ع) و بعد از ایشان امامزادگان واجب التعظیم باید مد نظر باشد. 

وی خاطرنشان کرد: نفس اظهار ادب به امامزادگان و اینکه این وجودات مقدسه با وجود مقدس رسول الله(ص) و اهل بیت(ع) نسبت دارند،دما به همین انتساب موظفیم آنها را تعظیم و تجلیل کنیم ولو حاجتی را مدنظر نداشته باشیم تا از همین ناحیه برکات الهی را دریافت کنیم. 

 غفاری افزود: نفس زیارت اماکن مقدسه و مزاری که به یک وجود نورانی منسوب است، خود یک ادب دستگاه خداست و برکات و اجرهای معنوی و ارتقاها و رفع مشکلات برای انسان دارد ولو اینکه انسان اینها را از زیارت قصد نکند. اینها از برکات زیارت است. خیلی زیباست که کسی هیچ چیز از زیارت خود در نظر نداشته باشد، جز اینکه با این زیارت قلب رسول الله(ص) و امیر المؤمنین(ع) را شاد کنم. هر چه این خالصانه تر باشد، حضرت حق عالی ترین عنایات خود را نصیب این زائر می کند. 

این مدرس حوزه در پایان گفت: ون در زمان ما این معانی مورد شبهه قرار می گیرد و شکاکان این معانی را مورد دسیسه قرار می دهند، به شکل طبیعی عقل انسان ایجاب می کند که این مفاهیم که در معرض دستبرد هستند باید حفاظت شوند، هر جا سوال و ابهامی بود باید از اهلش تحقق کنیم و همت داشته باشیم آن را برطرف کنیم. اگر ابهامی نبود وظیفه را محکم بگیریم و ببینیم این دشمنان می خواهند این معانی را کمرنگ کنند و این ارتباط ها قطع شود. قطع شدن این ارتباطها یکی از مصادیق بزرگ تحریف دین است، لذا باید هوشیاری ما خیلی قوی تر باشد و قویا این تذکر را به فرزندانمان بدهیم که مراقب باشید تا ان شاﺀالله نقشه های کسانی که اهل جهل هستند، اثرگذار نباشد. 

انتهای پیام

captcha