ریالی از زكات مردم برای حق‌الزحمه عاملین پرداخت نمی‌شود
کد خبر: 3731399
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
فتاح:

ریالی از زكات مردم برای حق‌الزحمه عاملین پرداخت نمی‌شود

گروه اجتماعی ـ رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمع‌آوری ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: در شورای زكات، ریالی از زكات مردم برای حق‌الزحمه عاملین پرداخت نمی‌شود و حتی برای پرداخت حق‌الزحمه از انفاقات هم استفاده نمی‌شود.

 ریالی از زكات مردم برای حق‌الزحمه عاملین پرداخت نمی‌شود

به گزارش ایكنا از فارس، پرویز فتاح، رئیس كمیته امداد امام خمینی(ره) كشور امروز، 27 تیرماه در همایش زكات كه با حضور رئیس شورای عالی زكات كشور در شیراز برگزار شد، از جمع‌آوری 370 میلیارد تومان زكات در كشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: سهم استان فارس از این رقم 40 میلیارد تومان یعنی 10 درصد بوده است.
وی با بیان اینكه مردم استان فارس قریب به 12 درصد از سهم تولید را زكات پرداخت كرده‌اند، از مردم این استان قدردانی كرد و گفت: ریز صرف این مبالغ هم اعلام شده است ولی سئوال اینجاست چقدر مشمول زكات می‌شوند و آیا همه به این فریضه عمل می‌كنند البته ما نمی‌گوییم كه حتماً همه مشمول چنین فریضه‌ای می‌شوند.
فتاح با یادآوری اینكه رئیس شورای زكات استان‌ها، نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه بوده و در شهرستان‌ها هم به همین‌منوال است، گفت: این بدان معناست كه نبض كار زكات دستور علماست چون واقعاً كار احكامی و علمایی است.
رئیس كمیته امداد كشور با بیان اینكه در جلسه برنامه‌ریزی زكات بنا داشتیم تا مبلغ 370 میلیارد تومان را در سال جاری تا 20 درصد افزایش دهیم كه این درصد منطقی است، گفت: آماری كه تاكنون و طی 4 ماه اول سال ارائه شده نشان می‌دهد كه در سال جاری به آن رقم پیش‌بینی شده خواهیم رسید.

زكات جمع‌آوری را در همان محل خرج می‌كنیم
وی در عین حال بر این نكته تأكید كرد كه زكات جمع‌آوری شده با دقت نظری كه علما و عزمی كه در كمیته امداد وجود دارد، در محل آن خرج می‌شود و ما بر روی این قضیه حساس هستیم زیرا آنچه در زكات جمع‌ می‌شود باید به محل آن كه فقرا و مساكین هستند، برسد.

حتی یك ریال از زكات‌های پرداخت شده در یك منطقه از آن منطقه خارج نمی‌شود
فتاح با یادآوری اینكه استان فارس رتبه اول پرداخت زكات در كشور را دارد اما لازم است كه پرداخت زكات‌ها سریع‌تر صورت گیرد، گفت: نكته دیگری كه لازم است مدنظر قرار دهیم این است كه زكات پرداخت شده در یك منطقه از آن منطقه و روستا و دهستان خارج نمی‌شود؛ برخی گمان می‌كنند همه زكات كشور به تهران می‌آید و ما می‌توانیم بگوییم كه به كجا اختصاص دهند در صورتی كه چنین نیست و حتی یك ریال از زكات‌های پرداخت شده مردم استان فارس در خارج از شهر و منطقه و استان خودشان خرج نشده است.
رئیس كمیته امداد كشور با تأكید بر اینكه زكات در همان جایی به داد محروم و فقیر می‌رسد كه مودیان زكات ببینند، از مؤدیان و پرداخت‌كنندگان زكات قدردانی كرد و گفت: اینان مال خود را بخشیده‌اند و باید قدردان زحامت آن‌ها باشیم زیرا آنان از مال خود بخشید‌ه‌اند و ما كاری اداری خود را می‌كنیم.

ریالی از زكات مردم برای حق‌الزحمه عاملین پرداخت نمی‌شود
وی باز هم تأكید كرد كه در شورای زكات، ریالی از زكات مردم برای حق‌الزحمه عاملین پرداخت نمی‌شود و حتی برای پرداخت حق‌الزحمه از انفاقات هم استفاده نمی‌شود و ادامه داد: آنچه عاملین ما دریافت می‌كنند مانند كارمندان كمیته امداد، حتی یك ریال از صدقات، انفاقات و زكوات نیست و ما یك ریال از این‌ها را صرف عوامل نمی‌كنیم و این مسئله‌ای است كه همه باید بدانند البته درست است مسیر گرفتن زكات سخت است اما دلسوزی و ایمان و ایثار عوامل، ما را همراهی می‌كند.

اشاره به تقسیم‌بندی صرف زكات جمع‌آوری شده در شورای عالی زكات
فتاح در ادامه با ذكر این نكته كه در شورای عالی زكات تقسیم‌بندی صورت گرفته كه 60 درصد از زكات جمع‌آوری شده در هر منطقه صرف فقرا و محرومان و یتیمان شده و 40 درصد نیز صرف كارهای عمرانی و ساخت و ساز شود، گفت: اكنون گزارشی از استان فارس ارائه شد كه در آن بیش از 10 میلیارد تومان صرف كارهای عمرانی شده است و مابقی زكات جمع‌آوری شده برای معیشت و مسكن فقرا صرف شده است یعنی 25 درصد زكات جمع‌آوری شده، در صورتی كه این استان تا سقف 40 درصد مجاز است كه از مبالغ جمع‌آوری شده برای كارهای عمرانی استفاده كند.
رئیس كمیته امداد كشور یادآور شد: در كل كشور این اختیار داده شده است و اگر هم خواستند بر حسب مورد این 60 درصد را كم و زیاد كنند باید نامه‌نگاری كرده و از رئیس شورای عالی زكات مجوز بگیرد زیرا اگر این كار را نكنیم ممكن است در شورای استان‌ها این درصدها جابجا شود.
وی در ادامه با اشاره به قانون زكات گفت: با حجج اسلام تقوی و قرائتی درباره قانون زكات بحث زیاد كردیم ولی وقتی یك مطلب شرعی مانند زكات قانون شود، احكام هم می‌خواهد و احكام آن را نمی‌توانیم ذیل قانونی قرار دهیم.

جای تحقیق و پژوهش درباره مواردی كه زكات به آنان تعلق می‌گیرد، خالی است
فتاح همچنین به احكام زكات اشاره و درخواست كرد كه این احكام را از روی دوش بخش اجرا بردارند تا عوامل جمع‌آوری زكات دچار این اختلاف نظرها و مستحبی و واجبی نشوند زیرا كمیته امداد عامل اجراست و باید زكات را جمع‌آوری كند اما اینكه بدانیم به چه چیزی تعلق می‌گیرد و غیره وارد آن وادی نخواهیم شد و این را علما در حوزه‌های علمیه تحقیق كنند كه البته جای این تحقیق و پژوهش هم به نظر می‌رسد، خالی است.
رئیس كمیته امداد كشور با اشاره به به بحث تبلیغ زكات گفت:‌ در این راستا با صدا و سیما هماهنگی كرده و جلساتی برگزار كردیم البته این كفایت نمی‌كند و باید بررسی كنیم به عنوان مثال در استان فارس چقدر از ظرفیت ملی برای تبلیغ زكات استفاده می‌شود.

اشاره به ظرفیت‌هایی كه برای تبلیغ زكات می‌توان استفاده كرد
وی از ائمه جمعه درخواست كرد به خصوص در فصل‌های مربوطه به تبلیغ زكات بپردازند زیرا مردم گوششان به زبان علماست و گفت: برای تبلیغ زكات از ظرفیت صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و غیره باید هرچه بیشتر استفاده كند البته ما به روند رشد زكات در كشور امیدوار هستیم.
فتاح در بخش پایانی سخنان خود با تأكید بر اینكه زكات بسیار گره‌گشا بوده و خیلی از مشكلات ما را حل كرده است،‌ گفت: اگر می‌خواهیم به داد فقرا بیشتر برسیم باید زكات را رونق دهیم زیرا مردم ایران متدین هستند و از همه مردم قدردانی می‌كنیم كه به ما اعتماد می‌كنند.
انتهای پیام

captcha