آغاز دومین عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در هشتاد سال اخیر
کد خبر: 3731456
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

آغاز دومین عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در هشتاد سال اخیر

گروه فرهنگی- مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از آغاز دومین عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان در هشتاد سال اخیر خبر داد.

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ امروز چهارشنبه 27 تیرماه مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با حضور در مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان از مراحل پیشرفت عملیات مرمت گنبد این مسجد بازدید کرد.
در پایان این بازدید، فریدون اله‌یاری اظهار کرد: با توجه به احتمال ریزش کاشی‌های معرق بخش کمربند (گریو) این گنبد باشکوه و منحصر به فرد، دومین عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان در هشتاد سال اخیر در نیمه اول سال جاری آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه آخرین عملیات مرمت گنبد این مسجد در یکصد سال اخیر در دهه‌های گذشته انجام شده، تأکید کرد: کتیبه‌های موجود بر روی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله حاکی از این است که آخرین عملیات مرمت گنبد مسجد در یکصد سال اخیر در سال 1315 خورشیدی انجام شده، با این وصف با توجه به نیازهای مرمتی بخش کمربند (گریو) گنبد، عملیات مرمت کاشی‌کاری‌های این بخش از گنبد که شامل کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌های الوان مزین به طرح‌های خطائی و اسلیمی است، از نیمه اول امسال پس از 82 سال از آخرین عملیات مرمت، مجدد آغاز شده و امیدواریم تا پیش از شروع فصل بارندگی این عملیات به اتمام برسد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین درباره نیازهای مرمتی بخش اصلی گنبد این مسجد تاریخی تأکید کرد: با توجه به کاربرد آجر و کاشی در نمای خارجی گنبد مسجد که اصطلاحا کاشی‌کاری معقلی خوانده می‌شود و با توجه به استحکام بخش اصلی گنبد، خوشبختانه بخش قابل توجهی از کاشی‌کاری ‌های این بخش از گنبد از عصر صفوی تاکنون (400 سال قبل) سالم باقی مانده است، لذا برنامه‌ریزی برای حفاظت آجرها و کاشی‌های این بخش از گنبد نیز پس از اتمام عملیات مرمت آغاز می‌شود.
 انتهای پیام
captcha