تمام اصول توحید بر پایه ولایت استوار است
کد خبر: 3731491
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
استاد حوزه علمیه قم:

تمام اصول توحید بر پایه ولایت استوار است

گروه فرهنگی - حجت‌الاسلام محمدی گفت: توحید دارای شرایطی است که باید رعایت شود، توحید به همراه امامت و ولایت همانند دژ، انسان را از خطرات بسیار حفاظت می‌کند، توحید بدون این شاخصه‌ها باعث ورود شیطان از راه‌های مختلف می‌شود. تمام اصول توحید برپایه ولایت استوار است.

تمام اصول توحید بر پایه ولایت استوار است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیین اختتامیه همایش علمی پژوهشی آرمان‌شهر رضوی عصر روز گذشته، ۲۷ تیر‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدی استاد حوزه و دانشگاه قم، امین کمالوندی، نماینده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کریم دادیان، نماینده بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، شریفی مدیرکل ارشاد استان، حاج‌علی‌بیگی نماینده بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در استان و جمعی از مدیران و فرمانداران استان به میزبانی دلیجان برگزار شد.
حجت‌الاسلام رضا محمدی در این همایش با اشاره به اینکه ذکر فضایل امام رضا(ع) راحت نیست، تصریح کرد: این امام همام نه تنها بین شیعیان بلکه در ادیان و مذاهب دیگر نیز مورد توجه است. ما به واسطه معرفی غیر‌شیعه‌ها از ایشان می‌توانیم با آن حضرت در دنیا تحدی کنیم.
وی اظهار کرد: تحقیقا دنیا همچون امام رضا شخصیتی ندارد. همانطور که ما با قرآن تحدی می‌کنیم این قابلیت وجود دارد که ما با اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز تحدی کنیم. سیره اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی ائمه زبانزد است و می‌توان با این مباحث پاسخ تمام جریانات را داد.
حجت‌الاسلام محمدی ادامه ‌داد: برخی خیال می‌کنند می‌توان اسلام را در دو بخش معنوی و سیاسی تقسیم کرد. گاه سوال می‌کنند آیه‌ای در قرآن در مورد سیاست ذکر شده است، در پاسخ باید گفت، اگر معنای سیاست، پلتیک و سیاست مدنظر غرب است باید گفت خیر هیچ اشاره‌ای در قرآن به سیاست فریبکارانه نشده است، اما اگر سیاست در حوزه تدبیر تعریف شود باید گفت همه قرآن سیاست است.
کارشناس مباحث معرفتی صدا‌و‌سیما خاطرنشان کرد: جدا کردن دین از سیاست معنایی ندارد، سراسر زندگی و موضع‌گیری ایشان همه سیاست بود. از منظر اسلام سیاست در معنای اداره تعریف می‌شود و امام رضا(ع) همه امور را به درستی هدایت و اداره می‌کردند.
وی بیان کرد: سیاست غربی و لیبرالیستی همه بر خلاف فرهنگ، هنر و اخلاق انسانیت است. در اسلام به همه ابعاد توجه شده است، سیاستی که در اسلام به معنای تدبیر گنجانده شده است تماما اسلام است.
حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: غرب تابع مسیحیت و سیاست تحریف شده است. آنان دین را از سیاست جدا می‌دانند و بیان می‌دارند دین هیچ ارتباطی با تعلیم و تربیت، اقتصاد و سیاست ندارد. و دین فقط رابطه انسان را با خدا به صورت فردی تنظیم می‌کند.
استاد حوزه و دانشگاه قم تصریح کرد: در اسلام همه آموزه‌ها سیاسی است. بی‌شک اگر انسان اداره امور دنیایی‌اش درست باشد اداره آخرت نیز برایش مهیا می‌شود. اما اگر دنیا درست تحصیل نشد آخرت هم به دست نخواهد آمد.
وی تأکید کرد: توحید دارای شرایطی است که باید رعایت شود، توحید به همراه امامت و ولایت همانند دژ، انسان را از خطرات بسیار حفاظت می‌کند، توحید بدون این شاخصه‌ها باعث ورود شیطان از راه‌های مختلف می‌شود. تمام اصول توحید برپایه ولایت استوار است.
حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: توحید در دو قالب نظری و عملی تعریف شده که هر دو نوع توحید حول محور ولایت است. امام باقر(ع) می‌فرماید: اسلام بر ۵ پایه نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است که کلید همه اصول ولایت است. نماز بی‌ولایت اقامه نماز در عربستان است. اگر کلید را نداشته باشیم به در بسته می‌زنیم.
وی تأکید کرد: متن اسلام از سیاست جدا نیست، سیاست به معنای قرآن در بطن اسلام اشراف دارد و تثبیت‌شده است. ائمه اطهار در مقام ثبوت حاکم بودند و حاکم جز برای امام نیست، امام به خلافت پیامبر و پیامبر به خلافت از خدا حاکم است.
حجت‌الاسلام محمدی ادامه‌داد: خطبه ۳ نهج‌البلاغه سیاسی‌ترین خطبه‌هاست. حکومت برای امام رضا(ع) تکلیف الهی بود. در درجه اول حکومت تکلیف امام است و در زمان غیبت با فقیه. در سیره سیاسی ائمه از جمله امام رضا(ع) حکومت و خلافت یک تکلیف است نه حق.
وی ادامه‌داد: در ایران امام رضا(ع) خورشیدی است که از خراسان طلوع کرده و نه تنها ایران بلکه همه دنیا را خراسانی کرده است. ملت ایران به واسطه وجود این امام همام ملتی حق‌طلب و حق‌جو در ذات هستند و هیچگاه سر تسلیم در برابر مزدور خم نمی‌کنند.
وی با تأکید براینکه ایرانیان در طول تاریخ دنبال حق بودند، اظهار کرد: ارادت به علی ابن موسی الرضا (ع) مختص به شیعه نیست بسیاری از سنی‌ها از گوشه و کنار ایران برای زیارت آن حضرت می‌شتابند. ایشان به همه ما حیات معنوی و نور بخشیده است. آن حضرت به لحاظ سیاسی جایگاه ولایت‌عهدی پیدا کرد و به واسطه همین جایگاه خدمات بی‌نظیری را منتقل کرد.

به گزارش ایکنا، محمدرضا یوسفی، سرپرست فرمانداری دلیجان نیز با اشاره به لقب شمس‌الشموس امام رضا(ع) گفت: هر یک از ائمه تجلی نام بلندی از اسماء‌الحسنی هستند، هر یک از ما باید این اسماء را در زندگی خود متجلی کنیم تا هم خود ما و‌هم دیگران از آن بهره‌مند شوند.
وی تصریح کرد: زمانی جامعه آرمان‌شهر رضوی می‌شود که همه انسان‌ها تراز جامعه رضوی، مهدودی، علوی و فاطمی باشند. نیاز است برای داشتن چنین جامعه‌ای همه دست‌به‌دست هم دهیم تا سیره ائمه‌اطهار در جامعه نهادینه شود.
یوسفی با اشاره به اینکه شرایط امروز جامعه ایجاب می‌کند که رأفت که یکی از شاخصه‌های اصلی رفتاری امام رضاست را در جامعه گسترش دهیم، اظهار کرد: امید است همه ما از این همایش‌ها درس گرفته و پشتوانه‌ای برای پیمودن راه در مسیر آرمان شهر رضوی باشد.
سرپرست فرمانداری دلیجان در پایان گفت: باید از این همایش‌ها استفاده کرد و به همین همایش‌ها بسنده نکرد. مباحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مبانی غنی اسلامی ذکر شده است. لازم است تا این مبانی تبیین و مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha