به گزارش ایکنا؛ نشست علمی «پیامدهای دنیوی و اخروی ترک حج» با حضور آیت الله احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم دیروز ۲۷ تیرماه در سالن همایشهای حوزه نمایندگی، ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین رضایی معاون پژوهشکده حج و زیارت در ابتدای این نشست با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد قیام دین به کعبه اظهار داشت: این حدیث اهمیت خانه کعبه و حج را بیان میکند و مفهوم مخالف آن یکی از پیامدهای ترک حج است.
وی افزود: اگر خدایی ناکرده زمانی این خانه که اولین بیتی است که برای مردم وضع شده، جایگاه خود را از دست بدهد دین مقدس اسلام هم پابرجا نخواهد ماند و در سالهای اخیر افرادی خواسته یا ناخواسته با قلم و بیان خود در تضعیف باورهای جامعه نسبت به فریضه باعظمت حج تبلیغات سوئی ایجاد کردند.
معاون پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: برخی میخواهند این واجب بزرگ را با بهانههای مختلف زیر سؤال ببرند؛ گاهی به خاطر حوادث ناگواری که در ایام حج در عربستان پیش آمده است، گاهی به دلیل فقر و نداری قشری از جامعه و گاهی به دلیل این که یک فرقه به نام وهابیت بر حرمین شریفین حاکم است رفتن زائران به بیت الله الحرام را منع میکنند.
وی با اشاره به این که البته برخی از این تضعیف باورها و عقاید مردم به صورت عامدانه صورت میگیرد، تأکید کرد: بیان و تبیین جایگاه حج و این که آثار و برکات زیادی از این فریضه به جای میماند و از آن طرف اثرات سوء ترک این واجب بسیار اهمیت دارد.
حجتالاسلام والمسلمین رضایی مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود با صراحت به بعد سیاسی حج و اهمیت آن اشاره کردند به همین جهت یکی از برکات مهم حج پررنگ شدن ارتباط دین و سیاست است در حالی که عده ای امروز بر طبل جدایی دین از سیاست میکوبند.
وی یادآور شد: این اعمال و مناسک حج به صورت روشن بیان میکند که سیاست جزیی از دین و بعدی از اسلام به شمار میرود و این نشست علمی نیز در همین راستا برگزار شده تا یکی از ابعاد مهم حج را که بررسی پیامدهای ناگوار دنیوی و اخروی ترک حج را بیان کند.
معاون پژوهشکده حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توضیحاتی در مورد پژوهشکده حج و زیارت ابراز کرد: ما در پژوهشکده حج و زیارت یکی از وظایف خودمان را برگزاری نشستهای علمی با موضوعات مختلف در مورد حج و زیارت میدانیم و معمولا از اساتید برجسته ای دعوت میشود و مطالب مهمی نیز ارائه میشود.
وی اضافه کرد: علاوه بر نشستهای علمی، پژوهشکده دارای چهار گروه علمی است که از همه روحانیون محترم دعوت میشود که با این گروههای علمی در ارتباط باشند و از مقالات و آثار شما نیز استقبال میکنیم.
حجتالاسلام والمسلمین رضایی ادامه داد: یکی از کارهای ما در پژوهشکده تألیف «موسوعه بزرگ رد شبهات» است که 12 جلد آن تا به امروز منتشر شده است، دانشنامه حج و حرمین شرفین نیز به 13 جلد خواهد رسید و همین طور دانشنامه عتبات در موضوع زیارت نیز در آینده نزدیک راه اندازی میشود.
شهر مکه حرم امن الهی است
آیتالله عابدی در این نشست که از سوی گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به این که شهر مکه با توجه به آیات قرآن کریم حرم امن الهی محسوب میشود، اظهار کرد: از زمانی که کعبه معظمه به این شکل ساخته شد هیچ خانه ای به صورت مکعب نبود بلکه برای احترام به این خانه به صورت دایره وار میساختند.
وی افزود: اولین افرادی که در مکه خانهها را به صورت مکعب ساختند، بنی امیه در زمان معاویه بودند، همین طور در آن زمان هیچ خانه ای درب نداشت چون میگفتند کعبه درب دارد و خانههای دیگر نباید به احترام کعبه درب داشته باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که کعبه محل امانات مردم نیز محسوب میشد، اظهار کرد: در دین اسلام به همین خاطر که وقتی اولین نفر به خانه خدا دست درازی کرد، دست او را قطع کردند و اسلام نیز همین حکم را تأیید کرد.
وی یادآور شد: در تاریخ هیچ چیزی وجود ندارد که از چه زمانی مسجدالحرام درست شد، آن چه مشخص است این است که خانه کعبه از زمان حضرت ابراهیم(ع) ساخته شد و خانههای مردم نیز در اطراف آن بود و عبارت مسجدالحرام نیز در قرآن به معنای شهر مکه است نه مسجدی که امروز شاهد آن هستیم.
آیت الله عابدی تصریح کرد: در زمان جاهلیت سیلی آمد و خانه کعبه را خراب کرد و برای ترمیم آن به دلیل این که پول نداشتند خانه کعبه را کوچکتر درست کردند و از این رو قسمتی که امروز به حجر اسماعیل شناخته میشود داخل کعبه شمرده میشد و به همین خاطر است که برای طواف کردن نباید وارد حجر اسماعیل بشویم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: اینها توضیحاتی در مورد خانه کعبه بود ولی بحث اصلی ما در مورد آثار دنیوی و اخروی ترک حج است؛ اولا باید به این آیه قرآن اشاره کنیم: «لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین» و همین طور روایاتی داریم که میگویند فرد مستطیعی که حج را به جای نیاورده باشد مسیحی یا یهودی از دنیا میرود.
حج عبادتی ویژه اسلام است
وی با اشاره به معنای روایت فوق بیان کرد: ما در دین یک سری عباداتی داریم از جمله نماز، روزه، اعتکاف، قربانی و نذر و قسم در ادیان مختلف به اشکال خاص خودش حتی امروز هم وجود دارد ولی حج ندارند، بنابراین این که روایات میگویند فرد مستطیعی که به حج نرفته مسیحی یا یهودی از دنیا میرود به همین معنا است که فرد مسلمان وجه شاخص بین اسلام و مسیحیت و یهودیت را ندارد.
آیت الله عابدی عنوان کرد: در آیه مورد بحث نیز لام در عبارت «لله» به معنای مالکیت است به این معنا که انسان مستطیع بدهکار خداوند متعال است و دینی از خداوند بر گردن او است و برخلاف نماز و روزه از جمله واجبات وضعی محسوب میشود.
وی افزود: وقتی از پیامدهای ترک حج بحث میشود ابتدا باید بگوییم خیلی از اعمال دارای آثار مختلف دنیوی و اخروی است که از جمله آنها مغفرت و لطف خداوند نسبت به بندگان است، ولی گاهی یک سری خواصی برای برخی عبادات بیان شده مثل این که خاصیت ویژه قرآن کریم، شفاء و رحمت است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که برخی از کلمات و الفاظ دارای خواص مهمی هستند، عنوان کرد: در این مسأله شکی نیست، برخی خواص از جمله ویژگیهای معنوی است و همین طور برخی خواص دنیوی برای اذکار و اعمال وجود دارد؛ همین ویژگیها گاهی فردی و گاهی اجتماعی است مثل این که امروز در ترکیه بیشترین آثار از رسول گرامی اسلام وجود دارد که عثمانیها برای پیروزی خود از آنها استفاده میکردند.
آثار فردی و اجتماعی حج فراوان است
وی یادآور شد: این طور آثار فردی، اجتماعی و دنیوی و اخروی در مورد عبادات و اعمال و رفتار فراوان است؛ در روایات فراوان آمده است که «یدالله مع الجماعه» و هرکس که جماعت را ترک کند طعمه گرگ میشود و اگر این زمان یا هر زمانی حج را ترک کنیم مصداق این طور اعمالی میشویم.
آیت الله عابدی با بیان این که حج آثار تربیتی و فرهنگی و اخلاق زیادی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: این طور ویژگیها در روایات فراوان است که نمی خواهیم وارد آن شویم بلکه می گوییم اگر حج مشرف شویم متوجه دغدغههای دنیای اسلام از نظر فکری و گروههای فرهنگی میشویم و اگر به حج نرویم کارهایی میکنیم که به درد دنیای اسلام نمی خورد.
وی تصریح کرد: انسان در حج متوجه میشود که از نظر فکر و فرهنگ در دنیای اسلام چه خبر است تا بتواند بر اساس کارهای بعدی خود را انجام بدهد؛ امروز یکی از بلاهای بزرگ دنیای اسلام همین گروههای تکفیری است، ما خیلی از اوقات با مسلمانها پیوند نداشتیم و افکاری تکفیری با برداشت نادرست از آیات جهاد از مصر به عربستان آمد که ما در مقابل آن کاری نکردیم در صورتی که میتوانستیم از حج بیشترین بهره را ببریم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر ما شعارهای اول انقلاب را داشتیم و آیات جهاد را درست معنا میکردیم همین افرادی که امروز در سوریه و عراق و کشورهای مختلف شیعه کشی به راه انداختند با یهودیان و صهیونیستها مبارزه می کردند.
حج زمینه آشنایی مسلمانان با تفکرات یکدیگر است
وی با اشاره به این که حج غیر از این که عبادت بسیار بزرگی است زمینه آشنایی با تفکرات مسلمانان جهان است، ابراز کرد: ما میتوانیم بفهمیم مثلا منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا یا اندونزی و مالزی آبستن چه مسائلی است و کجای دنیای اسلام آسیب پذیر است.
آیت الله عابدی عنوان کرد: در تاریخ داریم حضرت علی(ع) زمانی که در کوفه حاکم بودند، در کنار دروازههای شهر مأمورانی برای آمار گیری قرار داده بودند تا وضعیت دنیای اسلام را درک کنند که این سیره برای امروز ما نیز الگو است؛ ما باید بدانیم اسرائیل و آمریکا امروز در کدام مناطق اسلام بیشترین حضور دارند و از همین حالا به فکر باشیم.
وی افزود: ترک حج موجب ناآمادگی در برابر جنگی میشود که به صورت ناگهانی برای ما پیش آمده است؛ در واقع حج یک کنگره ای است که مسلمانها به وسیله آن خطرات آینده را پیش بینی و جلوگیری میکنند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان با تأکید بر این که باید به حج به عنوان یک واجب بین المللی توجه کنیم، ابراز امیداوری کرد که مسلمانان ایران و سایر بلاد اسلامی با حضور گسترده خود در این کنگره عظیم بتوانند روز به روز بیشتر با نقشههای دشمنان به ویژه استکبار جهانی علیه اسلام آشنا شده و برای آنها برنامه ریزی داشته باشند.
یادآور میشود، در این نشست که جمع زیادی از روحانیون حج و عتبات عالیات و همین طور جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم حضور داشتند، جلسه پرسش و پاسخ نیز برقرار بود.
انتهای پیام