حج اگر درست ادا می شد جامعه دچار آسیب و فساد نبود
کد خبر: 3731661
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
قاضی عسکر:

حج اگر درست ادا می شد جامعه دچار آسیب و فساد نبود

گروه جامعه ــ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت معتقد است اگر حجاج در فریضه حج به درستی متحول می شدند و باز می گشتند این میزان از آسیب در جامعه وجود نداشت و ۱۶ میلیون پرونده در قوه قضاییه به صورت سالانه تشکیل نمی‌شد.

حج اگر درست ادا می شد جامعه دچار آسیب و فساد نبود

 به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  امروز 29 تیرماه، با حضور در نماز جمعه تهران به  سخنرانی پیش از خطبه ها پرداخت و ضمن تبریک فرا رسیدن هفته حج و دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و ثامن الحجج امام رضا(ع) به علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت(ع) اظهار کرد: مسئله حج به عنوان یکی از ارکان دین در اسلام مطرح است و جایگاه بسیار رفیعی دارد به گونه ای که پایداری دین با کعبه پیوند زده شده است.

وی با اشاره به اینکه در روایات آمده است که دین تا زمانی برپا است که کعبه نیز برپا است، گفت: خداوند کعبه را وسیله قوام جامعه اسلامی قرار داده است.

حجت الاسلام قاضی عسگر به سخنان امام علی(ع) که می فرمایند: خداوند حج را وسیله تقویت دین قرار داده است، اشاره و عنوان کرد: سخنان اهل بیت(ع) گویای جایگاه رفیع حج است به نحوی که رسول اکرم(ص) برای مکه مکرمه، مسجد الحرام و کعبه اهمیت فوق‌العاده ای قائل بودند و خطاب به این اماکن مقدس می فرمودند: به خدا سوگند بهترین زمین روی کره خاکی است و اگر نبود که من را از مکه اخراج کنند من هرگز از این شهر خارج نمی شدم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به توصیفی که قرآن کریم دارد، اظهار کرد: ابراهیم خلیل مأمور می شود فراخوان بدهد برای آمدن مردم به این سرزمین تا مسلمانان از گوشه و کنار جهان بیایند و شاهد منافعی باشند. در این راستا سوال می شود که این منافع دنیایی است یا اخروی که بیان شده است هردو.

وی با اشاره به دعای حضرت ابراهیم(ع) که می فرمایند خدایا دل بخشی از مردم را متمایل به خانه کعبه کن، اظهار کرد: حضرت ابراهیم همچنین از خداوند می خواهد که به این سرزمین برکت مادی دهد تا آنان که به حج می آیند دچار مشکلات نشوند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در ادامه به اهداف برگزاری حج اشاره و عنوان کرد: هدف از برگزاری این فریضه آن است که انسان ها جذب خداوند شوند و به بیان امام علی(ع) در برابر عظمت خدا کرنش و حق را عبادت کنند. خداوند حج را پرچم اسلام قرار داد و مسلمانان را موظف کرد تا پرچم اسلام را برافراشته نگه دارند.

حجت الاسلام قاضی عسکر به سخنی از امام رضا(ع) که می فرمایند همه آنها که در شرق و غرب عالم هستند و حج را به جا می آورند و یا نمی آورند باید از برکات حج بهره‌مند شوند، اظهار کرد: در روایات دینی نسبت به تعطیلی حج تهدید شده است به نحوی که امام صادق(ع) می فرمایند: اگر یک عده از مردم حج را تعطیل کنند امام مسلمین باید به نحوی مدیریت کند که کعبه بی حج گذار نماند.

 وی ادامه داد: برخی از افراد طی سال های گذشته به شبهه افکنی و فتنه انگیزی پرداخته اند و مسائلی را مبنی بر نرفتن به حج مطرح کردند. این افراد که اهمیت حج را نمی دانند سعی داشتند این موضوع را در نظر مردم یک مسئله ساده تلقی و آنان را از این که پول هایشان را در این مسیر مصرف کنند برحذر دارند این در حالی است که امام علی(ع) در وصیت خود می فرمایند: مواظب باشید خانه خدا تنها نماند، اگر خانه خدا تنها بماند خداوند به شما مهلت نمی دهد.

وی با تأکید بر اینکه نمی توان به حج با نگاهی ساده نگریست و با بروز مشکلی در روابط سیاسی حج را تعطیل کرد، گفت: ظرفیت های حج به حدی بالاست که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

حجت الاسلام قاضی عسکر بر ضرورت تلاش برای پاک شدن و اصلاح و سپس اعزام به حج تأکید کرد و گفت: باید به گونه‌ای به این سفر معنوی رفت که وقتی در میقات قرار گرفتیم و لبیک گفتیم خداوند لبیک ما را پاسخ بگوید.

وی ملاک و نشانی قبولی حج را متفاوت شدن با گذشته و ترک گناه و ظلم و انتخاب مسیر حق دانست و گفت: در موسم حج 86 هزار نفر در این فریضه شرکت می‌کنند در زمانی که عمره نیز برپا بود ۷۵۰ هزار نفر به عمره می‌رفتند، اگر این افراد متحول می شدند و باز می گشتند این میزان از آسیب در جامعه وجود نداشت و ۱۶ میلیون پرونده در قوه قضاییه به صورت سالانه تشکیل نمی‌شد. اولین اثر باقی مانده از حج باید تغییر و تحول اخلاقی در مردم و اصلاح جامعه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر بر ضرورت تقویت باورهای دینی مردم تأکید و تصریح کرد: برخی از افراد به حج می‌آیند اما هنوز با احکام دینی آشنا نیستند و در قرائت حمد و سوره خود نیز مشکل دارند. پیش از عزیمت به حج باید در راستای تقویت باورهای دینی و یادگیری احکام اقدام کرد.

حجت الاسلام قاضی عسکر حج را وسیله ای برای افزایش و تقویت اخوت و برادری دانست و گفت: حج می تواند برادری دینی را هم در داخل کشور و هم بیرون مرزها افزایش دهد. مقام معظم رهبری مهم‌ترین نیاز ما را وحدت عنوان کرده اند. دشمن نیز میخواهد اختلاف ایجاد کند تا از این رهگذر سود ببرد اما در فریضه حج هم می توانیم وحدت خود را به نمایش بگذاریم و هم وحدت جهان اسلام را.

وی با بیان اینکه از حج ایرانیان به عنوان یک حج نمونه یاد می‌شود، گفت: در این مراسم برادری اسلامی و اخوت دینی باید به نمایش گذاشته شود تا دشمنان بدانند که جهان اسلام با یکدیگر متحد هستند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت از دیگر اهداف حج را ارتباط شخصیت های علمی و دینی جهان اسلام با یکدیگر به منظور تبادل تجربیات دانست و گفت: اندیشمندان زائر با حضور در مراسم حج می توانند به شبهه زدایی بپردازند. در حال حاضر در دنیا میلیاردها دلار هزینه سرکوب مسلمانان می شود و سعی می کنند ما را تروریست معرفی کنند ولی ما می توانیم از فرصت حج برای شبهه زدایی سیاسی و معرفی ویژگی های مردم و انقلاب اسلامی ایران استفاده کنید، بدون اینکه دولت متحمل ریالی هزینه شود.

وی تأکید کرد: اگر شخصیت های سیاسی جهان اسلام و علما و اندیشمندان از فرصت حج به درستی استفاده می کردند امروز مسلمانان شاهد ذلت و خفت نبودند.

وی همچنین استفاده از تولیدات کشورهای اسلامی را سبب از بین رفتن بخش وسیعی از بیکاری ها دانست و گفت: متاسفانه به این جنبه‌های حج به درستی توجه نمی‌شود و فقط تصور می کنیم باید در حج نماز بخوانیم و عبادت کنیم در صورتی که امام خمینی(ره) بعد از انقلاب اسلامی احیاگر حج ابراهیمی شدند و باید از این ظرفیت به نحو شایسته تری استفاده کرد.

 انتهای پیام

captcha