حركت در چارچوب آموزه‌های دین دستاورد حیات انقلابی است
کد خبر: 3731675
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
ابوترابی‌فرد:

حركت در چارچوب آموزه‌های دین دستاورد حیات انقلابی است

گروه اجتماعی ـ امام جمعه موقت تهران ضمن برشمردن ویژگی‌های انسان عاقل گفت: انسان عاقل در مراحل گناه تسلیم نمی‌شود و در انجام وظایف بندگی ثابت قدم و استوار است لذا حركت در چارچوب آموزه‌های دین دستاورد حیات انقلابی است و این تعریف یك انسان عاقل و خردورز است.

حركت در چارچوب آموزه‌های دین دستاورد حیات انقلابی است/ برشمردن ویژگی‌های انسان عاقل

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران شب گذشته، 28 تیرماه در مراسم بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در حرم مطهر آن حضرت ضمن گرامیداشت مقام شامخ «امین ولایت» گفت: اینان امامزادگان و سلاله پاك ائمه معصومین در جامعه بشری می‌درخشند و راه را نشان می‌دهند.

ائمه معصومین و عقل؛ حجت‌های خدا در زمین
وی با تأكید بر اینكه اگر جامعه اسلامی در پرتو انوار پرفروغ وحی حركت كند، سعادت دنیا و آخرت را به دست می‌آورد، ائمه معصومین را حجت خدا بر زمین دانست و افزود: حجت دیگر عقل است؛ خداوند متعال در پرتو مشعل پرفروغ عقل مسیر حركت ما را تبیین می‌كند و انسان چون از این مقام رفیع عقلانی و خردورزی برخوردار ودارای اراده و عزم است لذا مخاطب خداوند سبحان است چون از اندیشه و خرد بهره‌مند است.

برشمردن ویژگی‌های انسان عاقل
ابوترابی‌فرد با یادآوری اینكه انسان عاقل بالغ دارای اراده مخاطب خداوند سبحان و انبیای الهی است، افزود: در سایه مشعل عقل است كه انسان خدا را می‌شناسد و نسبت به پیامبر و وحی معرفت پیدا می‌كند و در سایه هدایت عقل امام زمان خود را می‌شناسد و به این ریسمان علم و عصمت چنگ می‌زند، لذا خرد و اندیشه و عقل مهم‌ترین وظیفه و برترین نعمتی است كه خداوند به انسان مرحمت كرده است و در پرتو این نعمت از نعمت وحی و توحید و رسالت و نبوت و امامت بهره می‌دهد.
امام جمعه موقت تهران اظهار كرد: انسان عاقل از امور حلال بهره می‌گیرد تا در پیشگاه خداوند به شایستگی وظایف خود را به جا آورد البته انجام امور حلال او را از وظایف بندگی و شكر در پیشگاه خداوند باز نمی‌دارد لذا باید از امور و نعمی كه در اختیار ماست استفاده كنیم و از اعمال حلال و آنچه مورد رضای خداوند است جهت انجام شایسته وظایف خویش بهره بگیریم تا بدنی سالم داشته باشیم و از این مركب برای شایسته وظایف بهره بگیریم و نیازها را چارچوب عوامل مقدس پاسخ دهیم تا بتوانیم به وظایف شایسته بندگی خود عمل كنیم.

جوان مؤمن به نیازهای خود در چارچوب اوامر شرع و عقل پاسخ می‌دهد
وی با تأكید بر اینكه یك جوان مؤمن و انسان تربیت یافته در مكتب دین به نیازهای خود در چارچوب اوامر شرع و عقل پاسخ می‌دهد تا با بدن و روحی سالم به وظایف خویش در پیشگاه خداوند متعال عمل كند، گفت: انسان عاقل در مراحل گناه تسلیم نمی‌شود و هوا و هوس بر او غلبه نمی‌كند، شیطان صبر او را نمی‌شكند و در انجام وظایف بندگی ثابت قدم و استوار است لذا حركت در چارچوب آموزه‌های دین دستاورد حیات انقلابی است و این تعریف یك انسان عاقل و خردورز است.

طوفان شهوات مشعل پرفروغ عقل را خاموش می‌كند
ابوترابی‌فرد با یادآوری حدیثی از امام هفتم گفت: طوفان شهوات مشعل پرفروغ عقل را خاموش می‌كند و همچنین آمال‌ها و آرزوهایی كه مقام‌های صحیح علمی و وحیانی ندارند مشعل پرفروغ خرد را مورد تهدید قرار می‌دهند و اصولاً انسان عاقل، انسان هوشمند به چیزهای بی حساب و كتاب دل را مشغول نمی‌كند بلكه انسان عاقل با اندیشه و علم قدم بر می‌دارد و هدف‌ها را عالمانه تعریف می‌كند و برای رسیدن به اهداف صحیح با علم و عمل صالح قدم بر می‌دارد.
امام جمعه موقت تهران با تأكید بر اینكه آرزوهای محال مسیر صحیح انسان را با چالش مواجه می‌كند، گفت: انسان عاقل به توانایی و ظرفیت‌های درونی خویش می‌اندیشد؛ افق‌های بلند با الهام از عقل و خرد و وحی تبیین می‌كند و با تكیه بر ایمان و عمل صالح برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های والا حركت می‌كند.
وی با یادآوری اینكه مهم‌ترین هدفی كه حضرت علی(ع) برای انسان عاقل تعریف می‌كند آن است كه به حیات و سعادت ابدی دست پیدا كند و در جوار رحمت خداوند به حیات واقعی نائل شود، گفت:‌ امام و پیشوا و بزرگ عالم تشیع حضرت علی‌بن موسی الكاظم برادر گرانقدر و خواهر بزرگوارشان با این آرمان آمدند و حركت كردند و رسیدن به مقام والای شهادت و سعادت ابدی، ‌آمال آنان بود.
ابوترابی‌فرد بیان كرد: شهدای عالیقدر كه این عزت و افتخار را برای ملت و امت اسلام خلق كردند به اهداف و آرمان والای واقعی دست یافتنی می‌اندیشیدند و در این راه با عمل صالح قدم برداشتند و به سعادت رسیدند.

افق‌های بلند را اصولی و عقلانی و با الهام از آموزه‌های وحی تعریف كنیم
امام جمعه موقت تهران همچنین تأكید كرد: باید افق‌های بلند را اصولی و عقلانی و علمی و با الهام از آموزه‌های وحی تعریف كرد و با علم و عمل صالح برای رسیدن به آن افق حركت كرد.
وی با بیان اینكه امروز ملت و انقلاب اسلامی در این راه حركت می‌كند، گفت: چالش‌هایی كه فرا روی ماست نباید ما را از دست یافتن به آرمان‌ها و اهداف والا باز دارد و باید با عقل، علم و عزم و عمل صالح مسیر حركت را تعریف كرد و همه دولتمردان آحاد مردم در پرتو مشعل پرفروغ امامت و رهبری جامعه برای رسیدن به اهداف جامعه قدم‌های استوار بردارند و به آرمان‌ها بنگرند و حركت كنند.
ابوترابی‌فرد تأكید كرد: انسان‌های عاقل هدف‌های منطقی و عقلانی را تبیین كرده و با علم و عمل صالح برای رسیدن به آن‌ها گام بر می‌دارند اما انسانی كه از نعمت خرد برخوردار نبود به آمال‌ها و آرزوهای بی اساس دل می‌بندد و با آمال و آرزو بدون دانش و عمل صالح زندگی می‌كند.

آرزوهای بی اساس سعادت نمی‌آفرینند
وی با تأكید بر اینكه آرزوهای بی اساس سعادت نمی‌آفرینند، گفت: هدف‌های روشن و علمی و قدم‌های استوار و مبتنی بر دانش انسان را به سعادت می‌رساند.
امام جمعه موقت تهران همچنین با تصریح این نكته كه انسان عاقل كم می‌گوید و گزیده سخن می‌گوید، گفت: انسان عاقل سخن مبتنی بر علم و حكمت راه سعادت را تعریف می‌كند و سخنانش مبتنی بر دانش و اصول است اما اگر گرفتار سخنان بیهود و یاوه شدیم از سخنان حكیمانه باز می‌مانیم
وی با بیان اینكه اهل اندیشه و فكر كم سخن می‌گویند اما گزیده سخن می‌گویند، گفت: سكوت آمیخته با فكر راه را برای سخن نورانی آمیخته با علم و حكمت فراهم می‌كند و انسان عاقل و هوشمند با سخن گزاف و بیهوده خود را از سخن آراسته به علم و حكت محروم نمی‌كند.
ابوترابی‌فرد تأكید كرد:‌ انسان اگر از عقل محروم شد گرفتار فرایض و هوس‌ها و شهوات و در اسارت شهوات هواها و هوس‌ها گردید از عبرت‌ها بهره نمی‌گیرد و اصولاً انسانی از عبرت‌ها بهره می‌برد كه در اسارت هوا و هوس و شهوات خود نیست.
وی با تأكید بر لزوم عبرت‌گیری از سرنوشت دیگران گفت: كدام برهه از ایران را می‌شناسید كه ملت ایران در این جایگاه از اقتدار سیاسی، علمی و امنیت و دفاعی و موقعیت از وحدت و انسجام با این اقتدار و سلاح قرار گرفته باشد؛ گذشته تاریخ ایران روشن است، جنگ‌ها و جدال‌ها و نظام‌های سیاسی ضعیف دست نشانده؛ قدرت‌های بزرگ و بی اعتباری به ملت بوده است اما امروز این جایگاه دستاورد پیوند دولت با امام خویش و نظام سیاسی برآمده از اراده ملت ایران، ایستادگی ملت ایران در برابر زیاده خواهی دنیای استكبار و دستاورد وحدت ملی و انسجام اسلامی است.

ایستادگی جبهه مقاومت، دستاورد ایستادگی ملت ایران است
امام جمعه موقت تهران بیان كرد: امروز می‌بینیم جبهه مقاومت در دنیای اسلام چگونه در برابر همه دنیای كفر ایستاده است و این دستاورد ایستادگی شماست. در سایه وحدت و انسجام ملی و اسلامی در پرتو تحكیم پیوند و قدرت با امام و رهبری خویش و در سایه تحكیم رابطه امت با نظام اسلامی و قدم‌های مبتنی بر علم و معرفت و دانش و ایستادگی در صراط مستقیم بر دشمنان خود فائق می‌شویم.
وی با تأكید بر اینكه ملتی كه توانسته است مشكلات بزرگ را از پیش رو بردارد قطعاً می‌تواند بر چالش‌های اقتصادی امروز پیروز شود و این توان و ظرفیت را دارد، گفت: ملتی كه توانسته است در این دنیای پرآشوب و منطقه‌ای كه به دلیل حضور آمریكا و مزدوران او ناامنی‌های فراوان را تجربه می‌كند این سبك از امنیت و اقتدار را خلق كند، می‌تواند مشكلات اقتصادی را از پیش روی خود بردارد.
ابوترابی‌فرد تأكید كرد: با وحدت، یكپارچگی، اراده و عزم و كار و تلاش و با مصرف هر چه كمتر و تولید هرچه بیشتر باید این راه بپیماییم و این همان راهی است كه باید دولتمردان و ملت ایران با هم بپیمایند.
وی با بیان اینكه هیچ ملتی مشكلات اقتصادی را از دوش ما برنداشت مگر در سایه كار و تلاش مبتنی بر دانش و علم و هیچ ملتی نتوانست بر مشكلات پیروز شود مگر در سایه مدیریت صحیح مصرف و دوری از اسراف، گفت: اگر می‌خواهید بر مشكلات گرانی خارج شوید باید عالمانه و با الهام از علم و دانش در مسیر خلق ثروت و با كار و تلاش هرچه بیشتر قدم بردارید.

سطح بهره‌وری در كشور بسیار پایین است
ابوترابی‌فرد با تصریح اینكه سطح بهره‌وری در كشور بسیار پایین است و اگر این درآمدهای نفتی نبود نمی‌دانیم وضع ما چه می‌شد، گفت: با كار و تلاش و بهره از دانش و علم و مدیریت مصرف به معنای واقعی كلمه می‌توانیم بر مشكلات خود فائق آییم و نمی‌توان بدون مدیریت مصرف اقتصاد پویایی داشته باشیم.
امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: با حیات عقلانی و علمی و با ایمان و عمل صالح در گام اول مسئولان و در گام دوم آحاد ملت اگر قدم برداریم افق‌های بلند را فتح خواهیم كرد و سعادت دنیا و آخرت خویش و آیندگان را رقم خواهیم زد.
انتهای پیام

captcha