افتتاح خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون فارس
کد خبر: 3731691
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

افتتاح خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون فارس

گروه فرهنگی ـ همزمان با سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، خانه شعر و داستان طلاب و روحانیان فارس افتتاح شد.

افتتاح خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون فارس/ لزوم گسترش تفكر حقیقت‌گرایانه به سمت مهدویت

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، مراسم افتتاحیه خانه شعر و داستان طلاب و روحانیان فارس عصر دیروز، 28 تیرماه با حضور جمعی از طلاب و روحانیان به‌همت حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس در شیراز برگزار شد.
در این آیین هنرمندان و شاعران شیراز و تنی چند از اعضای این خانه شعرهایی را در وصف حضرت امام رضا(ع) قرائت کردند و پس از اهدا حکم دبیر خانه دفتر این تشکل افتتاح شد.

در عرصه هنر دینی نگاهمان به آینده‌ای روشن با تفکری حقیقت‌گرایانه به سمت مهدویت است
در ابتدای این آیین محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس با اشاره به پیشینه واژه هنر در ریشه‌شناسی واژه گفت: در زبان پارسی و اوستایی این کلمه به نیکی خوبی و سلامت معنا شده و این نخستین دوره ی معنایی واژه هنر در زبان ماست.
وی با اشاره به تغییر و تحول واژه‌ها در گذر زمان اظهار كرد: در دوره بعد هنر معنایی گسترده‌تر می‌گیرد و به فضیلت معنی می‌شود. در این دوره هنر تبلیغ نیکی مروت و خوبی‌هاست.
كرم‌اللهی افزود: در دوره سوم همزمان با آنکه مفاهیم دینی، عقلی و اخلاقی در ترویج تفکر و اندیشه عالیه الهی شکل گرفت بر اثر تعاملاتی بین شرق و غرب عالم با مفهوم کلان غرب آشنا شدیم.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: غربی‌ها برای مفهوم هنر واژه‌ای تحت عنوان آرت دارند و هنرمند را نیز آرتیست می‌نامند. علی ایحال بن واژه هنر از نگاه غربی‌ها در همین مفهوم آرت خلاصه می‌شود. وقتی که این نوع نگاه به هنر مورد توجه قرار گرفت آن هنر والا متعالی شرقی و ایرانی که امتزاجی از اخلاق و نیکمردی و فتوت و جوانمردی بود در مقابل آرت قرار گرفت.
وی در تشریح این تقابل گفت: وجه زیباشناختی آرت متمرکز بر حوزه‌های زیبابینی و زیباگویی بود و وجه تزئینات تشریفات و زیبایی منظر آن بر اصالت‌های حقیقی این فضیلت سایه می‌انداخت در نتیجه آرام آرام برای اینکه بتوانیم با دنیا ارتباطی برقرار کنیم ناچار در مسیر فهم موجود از واژه آرت قرار گرفتیم و این مسیر آرام آرام ما را از حقیقت آن فضیلتی که به آن اعتقاد داشتیم جدا کرده و بینمان فاصله انداخت.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: امروز ما برای آنکه بتوانیم حرف بزنیم و کارمان را پیش ببریم ناچاریم که خود را به مفهوم غربی هنر گره بزنیم و این مفهوم نیز چیزی نصیب من شرقی ایرانی مسلمان شیعه اثنی عشری حاضر و ساکن در ایران نمی‌کند.
وی افزود: شاید حرف گزافی نباشد که گفته‌اند علت اینکه هنر امروز در فضای دینی و مذهبی ما مورد اقبال واقع نشده و چندان به آن توجه نمی‌شود بدین دلیل است که بی خبری از خدا و خود و مباحث نیهیلیستی و انحرافی در هنر امروز شرایط را به سمتی می‌برد که علما و اهل دین در برخورد با آن احتیاط کنند.
کرم‌اللهی ادامه داد: بدین ترتیب ما بدین نتیجه رسیدیم برای مواجهه با این جریان علی‌الخصوص در قامت اندیشه‌های مقام معظم رهبری ما به یک نقطه بازگشت اما بازگشت روبه جلو رسیدیم، بازگشتی با افقی باز و رو به آینده بازگشتی که به گذشته نبود بلکه بازگشت به اصالت‌هاست.
وی در تشریح این سخن اظهار كرد: بیشتر کسانی در عالم هنر جهانی شدند که در شولای روحانیت و وعظ و هدایت و تبلیغ دین اسلام قرار گرفتند اینها هنرمندتر و ماندگارتر بودند. حافظ و سعدی چهره های جهانی ما هستند که با روحانیت ارتباط داشتند.
این مدیر فرهنگی گفت: بازگشت به اصالت‌ها و برداشت این اصالت‌ها و بازکردن افق به بزرگی تمام جهان افقی بلند که بتواند تمام جهان را درگیر خود کند و این فضایی است که برای آینده ما تصور شده است. این هنری است که اگر به منبع و ماخذ حقیقی خودش یعنی علوم الهی و دینی گره نخورد دچار انحراف می‌شود.
وی بیان کرد: به اعتبار این موارد است که در عرصه هنر دینی ما نگاهمان به آینده‌ای روشن با تفکری حقیقت‌گرایانه به سمت مهدویت است. این خصوصیات باعث می‌شود که هنر مورد نظر شما هنر هدایت شود.
کرم‌اللهی گفت: اگر معنی خلقت عبودیت خداست هنرمند وجه زیباشناختی عبودیت خدا را ترجمه می‌کند یعنی ترجمان حقیقی عبودیت خدا و بندگی برای خدا در قالب هنری که وجه زیباشناختی اش ترسیم و تضمین می‌شود. اینجا هر آنچه می‌آفریند بندگی خداست هرآنچه می‌آفریند خوبی و نیکی و سلامت است
وی افزود: سلامی که بین من و شما حکم می‌کند در وجه زیباشناختی تبدیل به یک تابلو یک بیت شعر یک نمایشنامه فیلمنامه و... می‌شود. این‌گونه است که هنر در قامت معلم جامعه خود را نشان می‌دهد و هنرمند نقش معلمی دارد.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: چه کسی شایسته‌تر از طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه که بتوانند در گره زدن این اندیشه‌های والا با تخصص‌های هنری فضا را برای اندیشه دینی باز کنند این کلیتی است که ما در فضای هنر طلاب و روحانیون به آن می‌پردازیم.
وی گفت: خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون از ما آغاز نشده، از قبل توسط روحانیون باذوق و شریف از شش هفت سال قبل شروع شده و پیش رفته است. ما با مجموعه‌های مدیریت حوزه‌های علمیه و مرکز خدمات و سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان به توافقی دست یافتیم تا به حوزه فرهنگ و هنر طلاب و روحانیون ورود کرده و مرکزی را برای پیکیری این امر تشکیل دهیم.
کرم اللهی گفت: قرار شده است همه گروه‌های موجود را در قالب این تشکل ساماندهی کنیم تا قدرت یافته و بتوانند فعالیت کنند از این حیث جلسه امروز افتتاح محسوب می شود وگرنه در واقعیت این تداوم است نه افتتاح.
وی ادامه داد: مرکز هنر اسلامی روحانیون بنا بر این تفاهم شکل گرفت و خانه شعر و داستان ذیل آن شکل گرفته و ان‌شاءالله به زودی خانه‌های دیگری نظیر تجسمی و... شکل خواهد گرفت. در این راه از همراهی مدیریت حوزه‌های علمیه و مرکز خدمات و مدیرکل همراه و پرتلاش سازمان تبلیغات اسلامی که در این زمینه همراهی‌مان کردند بهره‌مند شدیم.

کردار نیک گمشده امروز جامعه بشری است
حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس نیز با اشاره به تلاش‌های حوزه هنری در تقویت تفکر دینی و ولایی گفت: نشست امروز، محفل اندیشه و اندیشیدن، دیدن و دیده را به دیگران ارزانی داشتن محفل نگریستن و نگرش دادن و محفل بودن و ایستادن را به دیگران هدیه دادن است.
وی با بیان اینکه بهترین هنر در حوزه رفتاری حضرات اهل بیت(ع) تجلی یافته است گفت: در تعریف هنر آمده است که زیبایی و تعالی زاییده هنر هستند و چه چیز را می توان باعث تعالی بشر دانست که موثرتر از کلام امام باشد.
مهرابی با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره اظهار كرد: السلام علیک یا اهل بیت النبوه کلامکم نور و امرکم رشد. کلام اهل بیت کلامی نورانی و ابلاغی در راستای هدایت بشر است و هنر نیز اگر غیر از این باشد محکوم به فناست.
وی با قرائت روایتی از حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) آن را اوج هنرنمایی برای جامعه بشری خواند و گفت: حضرت این نکته را مطرح می‌فرمایند که انسان مومن چگونه انسانی است و می گویند مومن 3 ویژگی دارد خصلتی را از خدا به ارث برده خصلتی را از پیامبر اکرم(ص) و خصلتی را از حضرات اهل بیت(ع).
مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس گفت: فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. سنتی را که انسان از خدا به ارث برده این است که محرم اسرار دیگران است. بزرگترین هنری که انسان می‌تواند در جامعه امروز داشته باشد این است که محرم اسرار دیگران باشد. با آبروی دیگران بازی نکند چرا که کردار نیک گمشده امروز جامعه ی بشری است.
وی افزود: حضرت امام رضا(ع) به زیبایی در این بند از روایتش ما را هدایت می‌کند به این موضوع که حریم یکدیگر را حفظ کنیم چون شعر منکر داریم و شعر معروف و شاعر منکر داریم و شاعر معروف. برخی شاعران و هنرمندان مروج و جریان ساز منکرند و برخی مروج و جریان ساز معروف!
مهرابی ادامه داد: در تبیین دومین ویژگی حضرت می‌فرمایند: وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. اگر می‌خواهید انسان مومن را بشناسید او از پیغمبر اسلام(ص) خصلتی به ارث برده و آن مدارا کردن با مردم است. تعظیم مردم و تکریم مدم است.
وی اظهار كرد: امروز تجلیل از هنر، شایسته هنری است که در کنار مردم باشد امروز تکریم هنرمند شایسته کسانی است که با مردمند و در کنار مردمند درد مردم را می‌شناسند و قافیه‌هاشان مشکلات و دردهای مردم و ردیف‌هایشان ردیف کردن مطالبات مردم است و چه زیباست ردیف و قالبی که در این حوزه بگنجد.
وی پیرامون تشکیل خانه شعر و داستان طلاب و روحانیون گفت: خانه‌ای برپاشده که در آن قرار است هنری گفتمان پیدا کند که قالبش شعر است و محتوایش شرع. در تعریف شعر و هنر می دانیم که هنر قالبی دارد و محتوایی و چه زیباست که قالب هنر شعر باشد اما محتوایش شرع!
مهرابی افزود: امروز آن چیزی که هنر و هنرمند را به حاشیه می‌راند تهی بودن قالب از محتواست جایی که شرع هست عزت هست انتم الاعلون این مربوط به محتواست اگر شما قالبتان با حوزه ی دین عجین بشود هنرتان متعالی می شود.
وی ادامه داد: بنا به این قاعده که من حکم به العقل حکم به الشرع در میابیم جایی که شرع باشد دانایی هم آنجاست آنجا که شرع هست عقل هست لذا خداوند تبارک و تعالی صراحتا در قرآن مجید می فرمایند علم القرآن خلق الانسان.
انتهای پیام

captcha