صفه عزاخانه کرمان محلی برای دلدادگان حسینی
کد خبر: 3731872
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

صفه عزاخانه کرمان محلی برای دلدادگان حسینی

گروه اجتماعی - صفه عزاخانه، یکی از قدیمی‌ترین محل‌های عزاداری از گذشته تا کنون در کرمان است که در ایام تاسوعا و عاشورا تقریبا همه هیئت‌های مذهبی در این مکان به عزاداری می‌پردازند و در ایام محرم و صفر محلی برای جمع شدن شیفتگان حسینی است.

به گزارش ایکنا از کرمان، تاریخ ساخت صفه به سال 741 هجری قمری در دوران آل مظفر برمی‌گردد.
ورودی صفه همچون مسجد جامع از کاشی‌کاری و تزئینات نیکو و در‌خوری برخوردار است، نمای خارجی هم جلوه زیبایی دارد که با اشعار محتشم کاشانی تزئین شده است، ازدیگر زیبایی‌های این صفه نقاشی‌هایی از روز عاشورا است که بر روی سنگ‌ها حکاکی شده و جلوه خاصی به آن بخشیده است. ساختمانی در جوار این عزاخانه وسیع احداث شده اما شکوه و جلال بنای قدیمی همچنان پابرجاست، چادر عزاداری صفه عزاخانه از بزرگترین چادرهای عزاداری کرمان محسوب می‌شود که مساحت آن به 1000 مترمربع می‌رسد. قدمت چادر بیش از 50 سال است به طوری که به خوبی در یاد افراد مسن مانده است.
صفه جایی است که به راستی حجم عظیمی از احساسات و عواطف انسانی را در خود جای داده است.حس خوب دعا، چای روضه و فضای روحانی ،اشتیاق عجیب مردم به حضور و شرکت در مراسم و در پایان آبگوشت امام حسینی معروف صفه عزاخانه .
همیشه برایم سئوال بود که صفه عزاخانه چگونه می‌تواند با این نظم از 50 هزار عزادار پذیرایی کند.هر چند که کرمان اماکن مذهبی زیادی دارد که جمعیت زیادی به آنجا می‌روند اما کمتر جایی است که مانند صفه در تمام طول سال جمعیت‌های زیادی را به خود ببیند، مردم دیگر عادت کرده‌اند و خیلی ها بدون آنکه کسی بهشان خبر داده باشد می‌دانند که چه روز هایی در صفه مراسم است.
محرم بود که ساعت 9 صبح به صفه عزا خانه رفتم مثل همیشه تمیز و مرتب و آماده میزبانی عزاداران بود، شاید آن موقع نیز نمیدانستم که درست زیر پایمان چه خبر است؟
اما اینبار به همت یکی از اعضای هیأت امناء این مجموعه به آشپزخانه راهنمایی شدم، آشپزخانه ای بسیار بزرگ که قسمت‌های زیادی داشت، ابتدا دیگ‌های آبگوشت را دیدم که غذای ظهر بود؛معلوم بود که آشپز ها از قبل از سحرگاه مشغول پختن آبگوشت بودند.قسمت های دیگری هم بود مثلا نانوایی که همه نان‌های مصرفی در آشپزخانه خود مجموعه پخت می‌شود.قسمت بعدی قنادی بود که در قسمتی کاملا مجزا قرار داشت، فر بزرگی آنجا بود و به گفته ی خودشان کیک، کلمپه و انواع شیرینی‌های مصرفی در ایام مختلف سال در این قسمت پخته می شود.قسمت هایی مانند سرو غذا، سردخانه ،چایخانه ، قسمت خواهران که فعالیت چشمگیری داشت؛ نیز به چشم می‌خورد.
وارد که شدم عده ای خانم مشغول پوست کردن سیب زمینی بودند و چند تن از مردان نیز با کمک لیفتینگ دیگ‌های بزرگ را جابجا می‌کردند. این آشپزخانه نماد زیبایی از یکپارچگی و عشق به اهل بیت بود، همه کار می‌کردند بدون هیچ اجباری.
مصطفی طاهری، یکی از اعضای هیئت امنا صفه عزا خانه، ضمن راهنمایی و معرفی قسمت‌های مختلف در پاسخ به سئوال چگونگی تامین هزینه‌ها گفت: تنها چیزی که باعث تداوم و رونق کارهای ما شده کمک‌های مردمی است که بیشتر از قشر نسبتا ناتوان از نظر اقتصادی، به ما کمک می‌کنند؛ ما تا کنون با کمک‌های کوچک کار های بزرگ انجام دادیم.
وی افزود: ما به هیچ ارگان و یا گروهی وابسته نیستیم، البته چند موقوفه نیز داریم اما آنها تاکنون کمکی به مجموعه ما نکرده‌اند هر آنچه بوده لطف خدا و کمک‌های مردمی بوده است.
طاهری از محدود نبودن مراسم به ایام محرم و صفر خبر داد اظهارکرد:ما در طول سال حدود 157 برنامه اعم از تمامی ولادت‌ها، شهادت‌ها، ایام رمضان و ... برگزار می‌کنیم.
وی درباره نیروی‌های کمکی بیان کرد: به طور کلی در برخی از روز ها 350 نفر در این مجموعه کار می‌کنند و حدود 50 نفر نیز در واحد بانوان فعال‌اند.
وی بیان کرد: ما جهت مسئولیت اجتماعی خود گاهی دیگ غذا اضافه طبخ می‌کنیم و به حاشیه شهر می‌بریم و در بین نیازمندان پخش می‌کنیم و یا عیدها انواع مواد غذایی برای نیازمندان می‌بریم و برخی از روزها خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و یا سرطانی ها و ... را دعوت می‌کنیم.
سرآشپز صفه عزاخانه تأکید کرد: هم اکنون آقای فرهنگ نماینده پیر غلامان در صفه‌عزاخانه هستند.
وی یادآور شد:زما هر ساله یک تقویم چاپ می‌کنیم که در آن تمامی مراسم را نوشته‌ایم همچنین از طریق اینستاگرام، کانال تلگرام، پیام کوتاه نیز به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم.
وی درباره گروه موزیک گفت: گروه نونهالان علی اصغر(ع )چندین سال به همت جوان ناکام مرحوم مرتضی مددی و با هزینه خود ایشان راه‌اندازی شد که مرتضی مددی یکی از خیرین ونوکران اباعبدالله الحسین(ع) بود که در اثر سانحه تصادف به دیار حق شتافته بود و هم اکنون این مسئولیت به دست برادر آن مرحوم مصطفی مددی است.
وی بیان کرد :حدود 400 میلیون عوارض شهرداری برای مجموعه ما شده بود که ما زمین پشت صفه را در عوض آن دادیم در صورتی که می‌خواستیم آن زمین را تبدیل به زورخانه کنیم، زیرا در گذشته در این محل زوخانه بوده است و اکنون این خلاء احساس می شود اگر شهرداری زمین خودمان را برگرداند ما با هزینه خودمان یک زورخانه مجرب می‌سازیم تا جوانان ما در کنار عبادت به ورزش نیز بپردازند.
گزارش از پورمرادی خبرنگار ایکنا
انتهای پیام

captcha