رسالت مؤسسات علاقه‌مند کردن آحاد مردم جامعه با قرآن و آموزه‌های آن است
کد خبر: 3731967
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
بابایی‌زارچ:

رسالت مؤسسات علاقه‌مند کردن آحاد مردم جامعه با قرآن و آموزه‌های آن است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ سرپرست تبلیغ و ترویج مؤسسه فرهنگی ـ هنری قرآنی ثقلین گفت: مؤسسات به عنوان عضوی از جامعه قرآنی موظف هستند اقشار و آحاد مختلف جامعه را به قرآن و آموزه‌های آن و اندیشه‌های اهل‌ بیت(ع) و سیره آنها علاقه‌مند کنند.

به گزارش ایکنا؛ محمدرضا بابائی‌زارچ، سرپرست تبلیغ و ترویج مؤسسه فرهنگی ـ هنری قرآنی ثقلین گفت: مؤسسه فرهنگی ـ هنری قرآنی ثقلین با 25 سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش قرآن و معارف اهل‌ بیت(ع)، یکی از مراکز و مؤسسات شناخته شده و پیشتاز در این زمینه است.
وی با اشاره به طرح‌های این مؤسسه، اظهار کرد: طرح آموزشکده قرآنی ثقلین با عنوان «هم خدا، هم خرما» ویژه دانش‌آموزان، طرح هدایت ثقلین ویژه بزرگسالان، طرح تربیت مؤثر ویژه خانواده‌ها، طرح‌های حضوری و غیرحضوری تفسیر قر آن، طرح امام‌شناسی، طرح آموزش غیرحضوری ترجمه و مفاهیم قرآن و دوره‌های تربیت مربی از جمله طرح‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
بابائی‌زارچ اضافه کرد: همچنین مؤسسه دارای مرکز پیش‌دبستانی قرآنی ثقلین و مرکز پیش‌دبستانی و دبستان دخترانه قرآنی ریاحین است. همچنین این مؤسسه نمایندگی دانشگاه قرآن و حدیث را نیز دارد.
وی با اشاره به اهداف کلی فعالیت مؤسسه درخصوص آموزش قرآن و معارف اهل‌ بیت(ع) به اقشار مختلف جامعه، بیان کرد: مؤسسه به عنوان عضوی از جامعه قرآنی موظف است که آموزه‌های قرآنی و کلام وحی و سیره‌ اهل‌ بیت(ع) را مذهبی جامعه موظفیم اقشار و آحاد مختلف جامعه را با قرآن و آموزه‌های آن و اندیشه‌های ائمه اطهار و اهل‌ بیت(ع) و سیره آنها آشنا کرده و به آن علاقه‌مند کنیم.
بابائی‌زارچ اظهار کرد: اگر ما و سایر مؤسسات و افرادی که در زمینه قرآن فعالیت و مسئولیت دارند، بتوانیم همین یک مورد را جامه عمل بپوشانیم، به رسالت خود عمل کرده‌ایم وهنگامی که شخصی به قرآن علاقه‌مند شد، خودش به‌صورت خودکار پیگیر یادگیری و عمل به آن خواهد شد. افرادی که در این فضا کار می‌کنند باید افرادی سالم، صالح و بدون حاشیه باشند تا اثر سوء بر مخاطبان نگذاشته و امکان سوء استفاده از حرف و عمل آنها بوجود نیاید. مواردی را شاهد بوده‌ایم که به دلیل اشتباه یک فرد کل یک جریان ضربه خورده و اقبال و نگاه عمومی به آن حیطه و موضوع تحت‌‌الشعاع حواشی قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، تغییر دأب مردم و استقبال کمتر از آموزش قرآن است که این مسئله، وظیفه و نقش ما را در این شرایط، حساس‌تر و مهم‌تر می‌کند. آنچه که مؤسسات قرآنی و نهادها و سازمان‌های متولی امور فرهنگی و قرآنی باید به آن توجه کنند ترویج فرهنگ قرآن در جامعه و جذب افراد به گفتمان قرآن است.
سرپرست تبلیغ و ترویج مؤسسه فرهنگی ـ هنری قرآنی ثقلین بیان کرد: یکی از مواردی که می‌توان سلیقه مردم را عوض کرد و حس نیاز به یادگیری قرآن را در آن‌ها بیدار کرد، صدا و سیماست. روش‌های متنوعی برای این امر وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان به تهیه فیلم‌های کوتاه و انیمیشن‌های قرآنی، گزارش‌های جذاب از کارهای قرآنی، مسابقات قرآنی در تلویزیون، رادیو و ... اشاره کرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از پتانسیل‌هایی که از آن غافل هستیم، مجالس روضه‌خوانی است. معمولا در سخنرانی‌های مراسم مذهبی، جای صحبت از قرآن و فرهنگ قرآنی و به تبع آن زندگی قرآنی خالی است؛ در حالی که در جوامع سنتی و مذهبی مانند یزد، به دلیل برگزاری روضه‌خوانی‌ها و مراسم مذهبی در طول سال و بطور مداوم، می‌توان از این طریق معارف قرآن را برای مردم بازگو کرد و حساسیت و توجه مردم را در زمینه توجه به معنی قرآن و تدبر در آن برانگیخت. ضمن اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی)، همین نشست و برخاست کردن با قرآن و در محافل قرآنی خودش برکت دارد و موجب تأثیرات مثبت بر زندگی مادی و معنوی انسان می‌شود.
بابائی‌زارچ عنوان کرد: در بحث آسیب‌شناسی امور قرآنی به زعم بنده یکی از دلایلی که اقبال جامعه به قرآن کمتر شده می‌تواند گرایش‌های سیاسی باشد به این صورت که معمولا متصدیان و مسئولان مؤسسات قرآنی از یک طیف سیاسی خاص هستند و بعضا در مواردی با جبهه‌گیری‌ها و اظهارنظرها موجب می‌شوند اشخاصی که از نقطه نظر گرایش سیاسی با آنها تفاوت دارند از اطراف این مؤسسات پراکنده شوند که این موضوع میزان حساسیت نوع رفتار و گفتار ما به عنوان متولیان امور قرآنی را مشخص می‌کند. ضمن اینکه دین و مذهب مختص عده‌ای خاص نیست و همه افراد با هر گرایش سیاسی می‌توانند و باید در ترویج و تعمیق معارف آن تلاش کنند.
وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مواردی که باعث شده ذائقه مردم نسبت به مؤسسات و امور قرآنی تغییر کند این تفکر اشتباه است که مؤسسات بودجه هنگفت دولتی دارند و در این وضعیت اقتصادی، پول‌های زیادی را خرج اموری می‌کنند که تأثیری در معیشت مردم و یا حتی استحکام ایمان آن‌ها ندارد که باید عرض کنم مؤسسه ثقلین و بسیاری دیگر از مؤسسات از این دست بصورت خصوصی اداره می‌شوند و بودجه‌ای دریافت نمی‌کنند.
بابائی‌زارچ تصریح کرد: ضمن اینکه تمام تلاش ما و دیگر مؤسسات، انجام کارهایی با جذابیت بالا برای جذب و با محتوای خوب برای تحکیم بنیان‌های دینی افراد است اما این مهم جز با همدلی آحاد جامعه و البته کمک‌های مالی خود مردم امکان‌پذیر نیست، بالاخص که در شرایط فرهنگی امروز جامعه و با هجمه عظیم شبکه‌ها و نرم افزارها و دیگر محتواهای آماده شده برای تأثیر بر فرهنگ و باور ما، انجام کار فرهنگی اصولی با اثرگذاری خوب بسیار هزینه بر و سخت شده و مردم نیز به دلیل برخی حواشی که عموما هم کذب است در مقابل فضای قرآنی و مذهبی جبهه‌گیری می‌کنند.
وی عنوان کرد: امیدوارم با همکاری مسئولان و متولیان امور قرآنی و فرهنگی استان و کشور بتوانیم در جهت اعتلای فرهنگی جامعه و استحکام ایمان و باورهای دینی مردم و ایجاد علاقه و انگیزه در آن‌ها در زمینه‌های قرآنی و مذهبی گام مثبتی برداریم و وظیفه الهی خود را در این راستا انجام داده و در مقابل خدا و رسولش روسفید باشیم.
انتهای پیام

captcha