اهدای عضو بیمار مرگ مغزی حداکثر به ۸ نفر حیات می‌بخشد
کد خبر: 3731988
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳

اهدای عضو بیمار مرگ مغزی حداکثر به ۸ نفر حیات می‌بخشد

گروه اجتماعی - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اهدای عضو مصداق بارز آیه «وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ و هر کس به راه خیر و نیکی شتابد (خدا پاداش وی خواهد داد که) خدا قدردان و (به همه امور خلق) عالم است.» است، ادامه داد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند حداقل به یک نفر و حداکثر به 8 نفر حیاتی دوباره اهدا کند.

به گزارش ایکنا از همدان، محمدرضا عبادیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان شنبه 30 تیرماه در دومین همایش نفس در همدان، با بیان اینکه در عرصه اجتماعی، فرهنگی و علمی هیچ پدیده‌ای به اندازه اهدای عضو پیچیده و در عین حال شریف نیست، گفت: اعضای بیمار مرگ مغزی دو سرنوشت در پیش‌رو دارند، یا زیر خاک بروند یا اینکه شاداب و با طراوت در تن کس دیگری به زندگی ادامه دهند.
وی با بیان اینکه عمل اهدای عضو باعث تداعی ایام دفاع مقدس می‌شود که چه کسانی از جان خود می‌گذشتند تا به دیگران زندگی بخشند، افزود: اهدای عضو کار خیری است که اکنون در رگ و پی جامعه ما جریان دارد.
عبادیان بیان کرد: وقتی با برخی از خانواده‌های بیمار مرگ مغزی همصحبت می‌شویم و از شرایط بیماری عزیزانشان حرف می‌زنیم، کمتر از یک ساعت به اهدای عضو رضایت می‌دهند به طوریکه آنها در مدت کوتاهی تصمیم بزرگی می‌گیرند.
وی با بیان اینکه اهدای عضو مصداق بارز آیه ««وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ و هر کس به راه خیر و نیکی شتابد (خدا پاداش وی خواهد داد که) خدا قدردان و (به همه امور خلق) عالم است»(بقره/158) است، ادامه داد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند حداقل به یک نفر و حداکثر به 8 نفر حیاتی دوباره اهدا کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه تصادفات در کشور یکی از بالاترین ارقام را دارد و می‌توان از اعضای بیماران مرگ مغزی استفاده و نیاز بیماران دیگر را برطرف کرد، گفت: خوشبختانه به شدت در چند سال اخیر اهدای عضو همدان رشد چشمگیری داشته است و به همین منظور در سال گذشته نخستین همایش نفس را برای تقدیر از خانواده‌های اهداکننده برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه اهدای عضو مانع از به خاک رفتن اعضای حیاتی بیمار مرگ مغزی به عنوان سرمایه‌های ملی می‌شود، اضافه کرد: در 3 سال اخیر 61 کارشناس در سطح استان در زمینه فنی برای این کار آموزش دیده‌اند.
عبادیان با بیان اینکه اکنون طبق شرایط جدید به دنبال تعداد رضایت گرفته‌ها نمی‌رویم بلکه بررسی می‌کنیم چرا از خانواده بیماری رضایت نگرفته‌ایم، افزود: نواقص موجود را بررسی کرده و اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه امروز در همایش نفس بسیاری از افراد از روستاها آمده‌اند و این نشان می‌دهد فرهنگ اهدای عضو همه جا مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: وقتی بعدا با خانواده‌هایی که رضایت به اهدای عضو ندادند، صحبت داشتیم، پشیمان بودند که چرا رضایت نداده‌اند تا اعضای عزیزانشان زندگی دوباره به نیازمندان بخشد.
عبادیان با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده اقدام اساسی انجام شود تا پیوند کبد بزنیم و از اعزام بیماران به تهران و شیراز جلوگیری کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر اعضای کلیه و قرنیه را در استان پیوند می‌زنیم و برای راه‌اندازی مرکز پیوند کبد کارهای اساسی صورت گرفته و اقدامات اولیه این حرکت بزرگ انجام شده است.
انتهای پیام

captcha