آنچه قرآنیان خوزستان با رئیس مرکز قرآنی اوقاف در میان گذاشتند
کد خبر: 3732033
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱

آنچه قرآنیان خوزستان با رئیس مرکز قرآنی اوقاف در میان گذاشتند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نشست جامعه قرآنی استان خوزستان با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بعداز ظهر امروز 30 تیرماه در اداره‌کل اوقاف خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست جامعه قرآنی استان خوزستان با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بعداز ظهر امروز 30 تیرماه در اداره‌کل اوقاف خوزستان برگزار شد.

فرهنگ وقف انتفاعی، در استان خوزستان جا نیفتاده است

در ابتدای این نشست مهدی دغاغله پیشکسوت قرآن کریم و رئیس هیئت داوران چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن خوزستان، با بیان اینکه آقای حسینی از ظرفیت‌های خوزستان باخبر است و جزییات را با دقت دنبال می‌کند، گفت: با توجه به وضع اقتصادی کشور و سابقه درخشان مردمی و موفقیت فعالیت‌هایی که با حضور مردم به سرانجام رسیده است بسیار مطلوب است که این امور به دست مردم انجام شود؛ اما ضعفی که وجود دارد آن است که فرهنگ وقف انتفاعی، در استان خوزستان جا نیفتاده و خیلی از واقفان برایشان جا نیفتاده که قرآن عِدل اهل بیت(ع) است. برنامه ریزی برای نهادینه کردن اهمیت وقف قرآنی باعث می‌شود که ما موقوفات قرآنی داشته باشیم و دست اداره‌کل بازتر خواهد بود تا امور قرآنی را با شیوه بهتری برگزار کند.

وی با اشاره به برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن در استان خوزستان بیان کرد: این دوره از مسابقات استان می‌تواند با سومین یا چهارمین دوره آن مقایسه شود؛ این دوره متناسب با شان خوزستان نبود و بی‌نظمی‌هایی داشت؛ نمی‌خواهم مستقیم بگویم تقصیر کیست، شاهد بودیم که همه درگیر بودند اما حتی در مقایسه با استان‌های دیگر ضعیف بود؛ از ساده‌ترین مسائل برگزاری یک مسابقه مثل گذاشتن اسم داور روی میز تا دیگر موارد.

لزوم استفاد از کادر مجرب در برگزاری مسابقات قرآن

دغاغله گفت: ما همانگونه که در زمینه قرآنی استعدادشناسی می‌کنیم و بر این اساس فرد می‌تواند رتبه بیاورد و موفق عمل کند، باید برای کارهای اجرایی هم کادر مجرب قرار دهیم و داشته باشیم. سالن سازمان تبلیغات برای مسابقات اصلا مناسب نبود. خیلی کارها برای مسابقات می‌شد انجام داد اما از کادر مجرب استفاده نمی شود. اوقاف از کسی نخواسته که چه کنیم که کیفیت بهتر شود.

سهمیه قاریان استان در مسابقات کشوری افزایش یابد

داور بین‌المللی قرآن کریم پیشنهاد داد: به دلیل اینکه تعداد قاریان و گروه‌های تواشیح و کیفیت آنها در خوزستان مطلوب است، باید سهمیه قاریان استان در مسابقات کشوری افزایش یابد. واقعا سطح تلاوت‌ها بالا است.

شجاع زویدات حافظ کل قرآن کریم نیز در این نشست با اشاره به ضرورت برپایی چنین جلساتی، گفت: خوزستان در عرصه قرآن حفظ، قرائت و تواشیح پیشتاز است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر منطقه آزاد اروند در بین 7 منطقه آزاد کشور رتبه اول فعالیت‌های قرآنی را دارد و ما هر هفته یک محفل قرآنی و مشترک بین ادارات، توسط مؤسسات برگزار می‌کنیم. موسساتی که در این زمینه همکاری دارند در مناطق مختلف هستند و وقتی محافل در روستاها و مناطقی که تاکنون محفل برپا نشده، برگزار می‌شود، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. 

زویدات با اشاره به تشکیل اتحادیه مدغم و یکی شدن موسسات با یکدیگر، عنوان کرد: باید کارها به موسسات قرآنی سپرده شود و نهادها فقط نظارت کنند، اینگونه هم به مؤسسات کمک می‌شود و هم از بار کار نهادها کم خواهد شد. خوب است در برنامه ریزی‌های برای آینده، نخبگان و کمک گرفتن از آنها هم مدنظر قرار گیرد. 

گمان می کنیم در امور قرآنی در دنیا اول هستیم اما اینطور نیست

وی گفت: گمان می کنیم در امور قرآنی در دنیا اول هستیم اما اینطور نیست. ما در منطقه آزاد اروند آمادگی خود را برای برگزاری مسابقات و محافل قرآنی اعلام می کنیم.

ناجی حیدری قاری کشوری قرآن هم در این نشست عنوان کرد: امور قرآنی سازمان اوقاف به سهمیه استان در مسابقات کشوری توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: برنامه های قرآنی دارد کمرنگ می شود و ما محافل را به سختی برگزار می کنیم و کسی هم از ما حمایت نمی‌کند. اوقاف می تواند با خیران وارد عرصه قرآنی شود و این برنامه‌ها را پوشش دهد. در مسابقات قرآن خبری از رسانه‌های گروهی، مسئولان، برگزاری اختتامیه و افتتاحیه نیست.

مجید آذربو داور این دوره از مسابقات قرآن خوزستان هم بیان کرد: عمده مشکلات ما این است که کارها به سرانجام نمی رسد.

زرگانی دیگر فعال قرآنی استان هم گفت: مسابقات تواشیح می تواند در دو سطح الف و ب برگزار شود و آنهایی که امتیاز کمتری کسب می کنند در سطح پایین تر شرکت داده شوند.

اوقاف از کمک فکری سازمان های دیگر استفاده کند

در ادامه خیریه عچرش داور و فعال قرآنی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات قرآن خوزستان شاهد تبلیغات بسیار ضعیف اوقاف بودیم، گفت: شرایط عرصه قرآنی در بخش بانوان در کل استان ضعیف است؛ اینکه گفته می شود بودجه نیست ما هم قبول داریم، اما اوقاف می‎تواند از کمک فکری سازمان‌هایی مثل شهرداری، آب و برق، آموزش و پرورش استفاده کند. حلقه مفقوده در این میان یک جلسه است، ما باید قبل از برگزاری مسابقات قرآن جلساتی را برگزار کنیم و داوران و فعالان از آن مطلع شوند. 

ما در استان خوزستان برگزیدگان سال‌های گذشته را بعد از مسابقات رها می‌کنیم

عچرش افزود: ما در استان خوزستان برگزیدگان سال‌های گذشته را بعد از مسابقات رها می‌کنیم؛ بعضی از استان‌ها در طول سال کارگاه و کلاس دارند، اما ما نداریم.

سیدجاسم موسوی قاری کشوری استان خوزستان بیان کرد: یکی از راههای جذب به عرصه قرآنی آن است که از نخبگان قرآنی بزرگترین رویداد قرآنی شهر و استان تقدیر شود اما در همه این سالهایی که وارد عرصه قرآنی شدم، ما هیچگونه افتتاحیه و اختتامیه و تقدیر از افراد نخبه نداشته‌ایم. 

هنوز از برگزیدگان سال گذشته تقدیر نشده از امسالی‌ها قرار است تقدیر شود

وی ادامه داد: گفته شده که امروز اختتامیه مسابقاتی برگزار می‌شود که روز گذشته تمام شد؛ ما یکسال هست که به اوقاف برای جوایزمان مراجعه می‌کنیم و مى‌گویند بودجه نداریم. نمیدانم بودجه امروز چگونه تامین شده است. هنوز از برگزیدگان سال گذشته تقدیر نشده از امسالی‌ها قرار است تقدیر شود. این موضوع این اثرات منفی دارد.

موسوی به نحوه اعزام نفرات به مسابقات کشوری اشاره کرد و گفت: در بخش حرفه ای، قاری و حافظ برای شرکت در مسابقات باید از لحاظ بدنی سالم باشد. اگر قرار باشد که قاری یا حافظ با اتوبوس به محل مسابات اعزام شود توانی برای او نمی ماند که بخواهد ارائه دهد. ما می دانیم که در استان موقوفه قرآنی نداریم اما این موضوع یکبار برای همیشه باید مختومه شود.

سیدجاسم حسینی زاده کارشناس آموزش و پرورش خوزستان هم بیان کرد: ما آمادگی همه جانبه برای همکاری با اوقاف را داریم.

مجید سعیداوی فعال قرآنی هم درباره نقاط ضعف آیین نامه رشته دعاخوانی نکاتی را بیان کرد.

همچنین زهرا پورکاوه، منصوره ملتجی و بهمنی و صدیقه لویمی در این جلسه درباره وضعیت بودجه‌های قرآنی، موسسات قرآنی و همکاری با اوقاف صحبت کردند.

انتهای پیام

captcha