متولیان متعدد، کار قرآنی را با سردرگمی مواجه می‌کنند
کد خبر: 3732052
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹

متولیان متعدد، کار قرآنی را با سردرگمی مواجه می‌کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه متولیان متعدد و دستگاه‌های موازی که کار قرآنی انجام می‌دهند امروز به مجموعه‌هایی تبدیل شده‌اند که کار قرآنی را با سردرگمی مواجه می‌کنند، گفت: تعدد و تکثر کار‌های قرآنی در اجرا خوب است، اما اگر در عرصه فکر، ستاد و قانون‌گذاری یکپارچگی وجود نداشته باشد، خروجی آن همین می‌شود که ما اکنون با آن روبرو هستیم.

متولیان متعدد، کار قرآنی را با سردرگمی مواجه می‌کنند

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست با جامعه قرآنی استان که 30 تیرماه در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد، گفت: متولیان متعدد و دستگاه‌های موازی که کار قرآنی انجام می‌دهند امروز به مجموعه‌هایی تبدیل شده‌اند که کار قرآنی را با سردرگمی مواجه می‌کنند.  

وی ادامه داد: شورای توسعه قرآنی در سال 88 به منظور واحدکردن امور قرآنی در کشور تشکیل شد. تعدد و تکثر کارهای قرآنی در اجرا خوب است اما اگر در عرصه فکر، ستاد و قانون‌گذاری یکپارچگی وجود نداشته باشد، خروجی آن همین می‌شود که ما اکنون با آن روبرو هستیم.

امیدوارم وحدت رویه خوبی در فضای قرآنی کشورمان حاکم شود
حسینی گفت: خوزستان بدون تعارف می‌تواند بیشتر از اصفهان و تهران ادعای قرآنی داشته باشد و کسی نمی‌تواند این ادعا را گزاف بداند، مردان و زنان بزرگی در استان خوزستان کارهای قرآنی را انجام می‌دهند، در تغییری که فضای قرآنی کشور ما نیاز دارد خوزستان نقش خود را ایفا خواهد کرد. امیدوارم وحدت رویه خوبی در فضای قرآنی کشورمان حاکم شود که ما بیش از هر زمان به آن نیازمندیم چون بخش زیادی از مصیبت‌های کشور را باید با قرآن مداوا می‌کردیم و امروز خود نهادهای قرآنی تبدیل به مصیبت شده‌اند.

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: بخش زیادی از بودجه‌هایی که باید صرف کارهای قرآنی شود صرف حفظ و اداره مجموعه‌های عریض  و طویلی می‌شود که در کشور ما به نام مرکز قرآنی سازمان اوقاف، به نام معاونت قرآن وزارت ارشاد، به نام سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات وجود دارند که هر یک به نوبه خودشان کارهایی را انجام می‌دهند و خوش خواهد بود روزی که یکپارچگی بهتری را از این مجموعه‌های قرآنی ببینیم تا اعتبارات و منابع ما بهینه‌تر و صحیح‌تر هزینه شود. 

حتی‌الامکان از ظرفیت بخش مردمی استفاده شود
وی بیان کرد: سیاست ما بر این است که حتی‌الامکان از ظرفیت بخش مردمی استفاده شود. با توجه به اینکه کار مردمی در مؤسسات و مراکز قرآنی نتیجه‌بخش بوده، خود را مکلف به استفاده از این ظرفیت می‌دانیم. بسیاری از اموری که در عرصه قرآنی به نتیجه می‌رسد مرهون زحمات بخش مردمی است و انصاف نیست که از این بخش حمایت نشود. وقتی مجموعه‌های دولتی وارد کار می‌شوند بیش از اینکه مفید باشند کار زخمی می‌شود به ویژه اینکه تخصص لازم را هم نداشته باشند.

وی گفت: سرمایه‌های انسانی بسیاری در خوزستان همچون مهدی دغاغله وجود دارد که ما از آنها در عرصه‌های بین‌المللی و ملی بهره می‌گیریم و باید در استان از پشتوانه فنی آنها استفاده کنیم.

حسینی با بیان اینکه اداره قرآنی استان از هم اکنون برای برگزاری مسابقات در سال آینده برنامه‌ریزی و همه جزییات آن را در جلسات همفکری با فعالان قرآنی مشخص کنید، گفت: سرمایه‌گذاری برای مسابقات شهرستانی و استانی به اندازه عرصه ملی آن صورت نگرفته، در حالی که درگاه مسابقات ملی و بین‌المللی این دو مرحله مقدماتی هستند. آنچه که برای کشف استعدادها رخ می‌دهد توسط همین مسابقات شهرستانی است. اگر برنامه‌ریزی و آماده‌کردن زیرساخت‌ها را نداشته باشیم، پرورش قهرمانان قرآنی رخ نمی‌دهد.

ضرورت برخورداری استان‌ها از موقوفات قرآنی
رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ضرورت برخورداری استان‌ها از موقوفات قرآنی گفت: اوقاف به دنبال اینکه متولی موقوفات باشد، نیست بلکه ناظر است. اهل خیر در خوزستان زیاد هستند و در موضوعات مشابه فرهنگی مثل اربعین می بینیم که چه کمکهایی می شود بنابراین جامعه قرآنی باید این موضوع را به مردم القا کند که قرآن به عنوان عدل اهل بیت است و باید میان موقوفات اهل بیت و قرآن کریم تعادل ایجاد شود. ظرفیت‌های مشترک بین وقف و فعالیت‌های قرآنی بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر برگزاری نشست‌های مشترک میان فعالان قرآنی و اوقاف، درباره اختصاص سهمیه بیشتر به خوزستان در مسابقات قرآن کشور گفت: در همه دوران مدیریتم تصمیم سلیقه‌ای نگرفته‌ام، معتقدم که در هر کاری باید نظامی وجود داشته باشد؛ نظام سهمیه‌بندی مسابقات به گونه‌ای نیست که سلیقه‌ای درباره آن اعمال‌نظر شود اما ملاک و معیار آن اگر قابل اصلاح باشد آن را اصلاح می کنم که اگر خوزستان استحقاق سهمیه بیشتر را دارد، این اتفاق رخ دهد. اگر خراسان از خوزستان سهمیه بیشتر دارد، دال بر این نیست که صلاحیت آنها بیشتر است اما نظام مسابقات در خراسان بهتر متولد شده تا نظام مسابقات در خوزستان.

حسینی ادامه داد: ناظران مسابقات براساس فهرست دقیقی همه زوایای مسابقات را بررسی می‌کنند و البته ما فقط به نظر ناظران بسنده نمی‌کنیم بلکه نظر داوران، شرکت کنندگان را می‌گیریم و در مجموع 20 تا 30 آیتم مشخص می‌کند که خوزستان سهمیه سال گذشته را داشته باشد یا افزایش یابد. گاهی دلیل این امر صرفا عملکرد فنی استان هم ملاک نیست، اما نوع برگزاری مسابقات هم مهم است. 

کاری کنیم که مردم در مسابقات خسته نشوند
رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: خوزستان جایی است که استعدادهای بالقوه فوق العاده‌ای دارد و خجالت می‌کشم که خوزستان را محروم ببینم و به آن کمک کنم. بزرگتر از اینکه به فکر کمکهای خارج از استان باشیم به فکر به فعالیت رساندن ظرفیت‌های موجود باشیم. بارها منطقه آزاد اروند پیشنهاد برگزاری مسابقات کشور را مطرح کرده، براین اساس مجموعه‌ای که حاضر است مسابقات کشوری را میزبان باشد حاضر نیست مسابقات استان خود را برگزار کند؟ از خود رفع تکلیف نمی‌کنم که بخواهم به خوزستان کمک کنم، اما در مقایسه با برخی از استانها، آنها بیشتر کمک لازم دارند چون ما در دیگر استانها از خوزستان استمداد می‌طلبیم حال در خوزستان درمانده شده باشیم که چطور بخواهیم برنامه‌های قرآنی را اداره کنیم، برایم نامفهوم است؛ البته این امر به نوع مدیریت و برنامه‌ریزی بازمی‌گردد که باید اینها را حل کنیم.

وی عنوان کرد: ما در مقام سخن متبحر هستیم اما در عرصه عمل وارد نشده‌ایم؛ من در مسابقات بدعت‌هایی را ایجاد کردم گرچه به تنهایی نمی‌توان با اجرای نمایش در افتتاحیه و اختتامیه مردم را به قرآن جذب کرد اما می‌توان کاری کرد که مردم در مسابقات خسته نشوند. 

حسینی گفت: ما زیرساخت‌های لازم را برای جذب مردم فراهم نکردیم، جذابیت‌های زیادی را در حوزه های فرهنگی و ورزشی ایجاد کرده ایم و در این عرصه درجا می زنیم. بدیهی است که وقتی نگاه بخشی داریم کار توسعه پیدا نخواهد کرد. ما باید خود را تغییر دهیم و جامعه قرآنی باید در عرصه تغییرات و تحولات به ما کمک کند. 

انتهای پیام

captcha