واکاوی آثار اجتماعی دین در قرآن
کد خبر: 3732071
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹

واکاوی آثار اجتماعی دین در قرآن

گروه معارف - دین به عنوان نظام ارزش‌ها و هنجارها می‌تواند آثار قابل توجهی بر زندگی اجتماعی بشر بگذارد. با توجه به اینکه باورها و گرایش‌های ادیان، مشوق تعاملات اجتماعی و مشارکت است، انتظار می‌رود رفتار افراد دیندار اجتماع گراتر باشد.

  • واکاوی آثار اجتماعی دین در قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، عدم توجه به دین و اخلاق، حیات را برای انسان بی معنا وپوچ کرده و انسان را دچارسردرگمی و سرگشتگی می‌کند. سئوالات گوناگون زندگی او را یا بی پاسخ میگذارد و یا پاسخ‌های فطرت ستیز می دهد و بحران می آفریند.
دین به عنوان نظام ارزش‌ها و هنجارها می‌تواند آثار قابل توجهی بر زندگی اجتماعی بشر بگذارد. با توجه به اینکه باورها و گرایش‌های ادیان، مشوق تعاملات اجتماعی و مشارکت است، انتظار می‌رود رفتار افراد دیندار اجتماع گراتر باشد.

دین مجموعه‌ای از قوانین زیبای الهی است
علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: دین مجموعه‌ای از قوانین زیبای الهی است که برای آرامش و آسایش بشریت وضع شده است.
وی افزود: دین برای تمامی برنامه‌های دنیوی و اخروی بشر دسوالعمل و برنامه‌ای دارد که اگر کامل ترین و مترقی ترین برنامه هاست که اگر انسان انها را مراعات کند به طور قطع سعادتمند خواهد بود.
وی، با استناد به آیه 62 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در حقیقت کسانی که به اسلام ایمان آورده و کسانی که یهودی شده‌اند و ترسایان و صابئان هرکس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد، پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد.
حجت‌الاسلام اکرمی، با اشاره به دلایل مشکلات موجود در جامعه ادامه داد: اگر آنچه می بینیم در اجتماع با مشکل رو به رو هستیم به دو دلیل است، یکی آنچه که دین به ما گفته است صحیح به مردم نرسانده ایم و دوم اینکه عده‌ای به خاطر مسایل دنیوی آنها را یا بدرستی عمل نمی کنند و گاهی به مسایل بشری بیشتر از دین ارزش قائل هستند.
امام جمعه سراب ضمن بازگو نمودن راهکارهای برطرف شدن مشکلات موجود در جامعه یادآور شد: مبلغان دین با دفت این برنامه های دینی را به سمع مردم برسانند و مردم نیز پایبند مسایل دینی باشند و آنها را صحیح اجرا نمایند.
وی افزود: دین با تبیین زندگانی دنیوى و مقدمه خواندن آن براى زندگى اخروى و همچنین با دعوت به گرایش‌هاى معنوى و تربیت خاص اخلاقى، زمینه این وحدت و همبستگى اجتماعی را مهیا مى‌کند.
حجت‌الاسلام اکرمی، دین را صادرکننده بهترین دستوالعمل دانست و تاکید کرد: بهترین دستوالعمل از جانب دین صادر شده است چون مشاهده می کیم قوانینی را که بشر وضع می کند پس از چندین سال تغییر می دهد، چون جوابگو و به روز نیست.

آرامش از طریق دین حاصل می‌شود
حجتالاسلام اباذر حمیدی، رئيس اداره تبلیغات اسلامی اسکو در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: آرامش از طریق دین و اتکاء به مبداء عالم هستی که قدرت لایتناهی است حاصل می شود.

وی با استناد به آیه 28 سوره رعد خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: آنها کسانی هستند که ایمان آورده‌اند و دلهایشان به یاد خدا مطمئن و آرام است آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد!
حجت‌الاسلام حمیدی، با اشاره به تنها تامین کننده نیازهای عقلانی بشر ادامه داد: تعالیم الهی تنها تأمین کننده نیازهای فطری و عقلانی بشر در ابعاد گوناگون است، بنابراین بشر باید آن تعالیم را در سبک زندگی فردی واجتماعی پیاده کند. وجه اصلی نیاز آدمی به دین و آموزه‌های دینی، سازماندهی به زندگی فردی و اجتماعی است، زیرا؛ انسان بدون استعانت از آموزه‌های وحیانی و بهره گیری مطلق از عقل محدود خود نمی تواند نیازهای روحی و روانی خود را برطرف کند و به همین دلیل است که انسانها در هر زمانی به دین و دینداری گرایش داشته و آن را پذیرا بوده اند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی اسکو ضمن بازگو نمودن پیامد دوری از دستورات الهی یادآور شد: مشکلات اجتماعی جامعه ما حاکی دور ماندن از فرمایشات خداوند و دستورات الهی است.
وی با بیان کارکرد باور دینی در زندگی افزود: ایمان و باور دینی، با پاسخ دادن به احساس تنهایى انسان، کارکرد مهم خود را نشان مى‌دهد و یکى از نیازهاى مشترک انسان‌ها را برطرف می‌کند.
حجت‌الاسلام حمیدی، باورهای دینی را ضامن هجرایی شدن هنجارهای دینی دانست و تاکید کرد: باورهاى دینى، به ویژه باور به خدای متعال و حیات اخروی، ضامن اجرایى ارزش‌ها و هنجارهاى دینى هستند و این ضمانت اجرایى، در کنترل جامعه و سلامت آن نقش به سزایى دارد و باعث از بین خرافات و عقاید باطل نیز می‌شود.

انتهای پیام

captcha