عالم شیعه ترکیه‌ و بنیانگذاری مراکز اسلامی اروپا
کد خبر: 3732082
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

عالم شیعه ترکیه‌ و بنیانگذاری مراکز اسلامی اروپا

گروه بین‌الملل - مرحوم حجت‌الاسلام «صفر جوشکون» از علمای شیعی ترکیه در سال 1938 میلادی به دنیا آمد، وی مؤسس مراکز اسلامی در کشورهای اروپایی همچون آلمان، هلند، بلژیک و اتریش بود.

به گزارش ایکنا؛ مرحوم حجت الاسلام جوشکون  متولد سال 1938 میلادی بود و حدود 35 سال پیش مرکز اسلامی امام جعفر صادق(ع) را در شهر برلین آلمان تأسیس کرد. وی مؤسس مراکز اسلامی در کشورهای اروپایی چون آلمان، هلند، بلژیک و اتریش نیز بود.

وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ایران در ارزروم با اعلام این مطلب آورده است: آن مرحوم از بدو تأسیس مجمع جهانی اهل بیت (ع) عضو مجمع عمومی آن بوده و  همچنین از مؤسسان اتحادیه علمای اهل بیت اروپا بود.

ترجمه رساله امام
مرحوم شیخ صفر جوشکون در حوزه‌های علمیه نجف و قم تحصیل کرد و اولین مترجم رساله حضرت امام خمینی(ره) به زبان ترکی استانبولی بود.

شیخ صفر جوشکون بیستم تیرماه در ترکیه دار فانی را وداع گفت و مراسم تشییع پیکر وی 22 تیر با حضور نمایندگانی از ایران و ترکیه در این کشور برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ صفر جوشکون از علمای برجسته شیعه ترکیه، آیت‌الله  عبدالحمید بنابی  به  نمایندگی از  دفتر مقام معظم رهبری و نماینده دبیر کل محترم مجمع جهانی اهل بیت،  شیخ غدیر آکاراس؛ رئیس انجمن علمای اهل بیت (ع)  ترکیه و  تعدادی زیادی از علمای شیعه سراسر ترکیه، اقشار  مختلف مردم  شهر ایغدیر  و  کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران  در ارزروم  به نمایندگی از ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سرکنسولگری ایران در ارزروم در ایغدیر حضور داشتند.

آیت الله عبدالحمید بنابی در این مراسم از خدمات مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین جوشکون به مکتب اهل بیت(ع) در طول سالیان  متمادی در ترکیه و اروپا به نیکی یاد کرد و  وفات علمای اسلام را ضایعه‌ای جبران ناپذیر خواند.

وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در ارزروم نیز مراتب تسلیت و تعزیت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به خانواده آن مرحوم  و علمای شیعه ترکیه اعلام کرد و از خدمات آن عالم شیعه در ترویج معارف مکتب اهل بیت (ع) در طول عمر پربرکت خود تقدیر و سپاسگزاری کرد.

مراسم تشییع شیخ صفر جوشکونعالم شیعه ترکیه‌ و بنیانگذاری مراکز اسلامی اروپا

انتهای پیام

captcha