از ره‌آورد حجاب در جامعه تا آسیب‌های بی‌حجابی
کد خبر: 3732107
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

از ره‌آورد حجاب در جامعه تا آسیب‌های بی‌حجابی

گروه اجتماعی - حجاب و عفاف هدیه‌ای از سوی دین مبین اسلام به پیروانش است، هدیه‌ای که سلامت فرد را در تمام زندگی تضمین می‌کند، و در این میان دشمنان اسلام حجاب و عفاف را همیشه یکی از مهم‌ترین موانع در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های خود برای تضعیف دین دانسته‌اند و از سال‌های بسیار دور تضعیف پایبندی به حجاب در دستور کار آن‌ها قرار گرفته است.


حجاب، سوغاتی از اسلام برای آرامش
به گزارش ایکنا از خراسان‌ جنوبی، اهمیت حجاب و عفاف در دین اسلام بر کسی پوشیده نیست اما بسیاری این موضوع را مختص بانوان می‌دانند در صورتی که رعایت مصادیق حجاب و عفاف برای آقایان هم ضروری است.
دشمنان دین اسلام حجاب و عفاف را همیشه یکی از مهم‌ترین موانع در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های خود برای تضعیف دین اسلام دانسته‌اند و از سال‌های بسیار دور تضعیف پایبندی به حجاب در دستور کار آن‌ها قرار گرفته است.
اولین ضربه بی حجابی، به پایه‌های خانواده اصابت می‌کند و دشمن هرگاه توانست بنیاد خانواده را از هم بپاشد، آن زمان موفق شده است.

کمبود لباس‌های اسلامی در بازار 
زهرا اردنی، یک دختر بیرجندی در گفت ‌وگو با ایکنا اظهار کرد: متاسفانه در بازارهای ایران که یک جامعه اسلامی محسوب می‌شود، لباس مناسب دختران دیده نمی‌شود و یا بسیار کم است.
وی افزود: مانتوهای جلوباز، روسری‌های نازک و لباس‌های نامناسب بازار را اشباع کرده است اما باید برای پیدا کردن لباسی با پوشش اسلامی گاه باید تمام بازار را گشت و به نتیجه دلخواه خود نرسید.
این دختر بیرجندی بیان کرد: از دولت تقاضا داریم که در مقابل ورود لباس‌های بی حجاب بایستد و هر لباسی را به کشور وارد نکند.

تاثیر شگرف مادران برای تربیت دینی فرزند
زهره ارجمندزاده، مدیر موسسه قرآنی ام ابیها(س) سربیشه در گفت‌وگو با ایکنا با تاکید بر نهادینه نشدن بحث حجاب در بین خانواده‌ها، اظهار کرد: گاهی مادر اصل حجاب را نیاموخته و نتوانسته به دختر خود از کودکی چرایی حجاب را بیاموزد.
وی با بیان اینکه معلمان بسیار می‌توانند بر روی کودکان تاثیرگذار باشند، افزود: مخصوصا از دوران دبستان، دانش‌آموزان از معلم خود بسیار تاثیر می‌پذیرند.
مدیر موسسه قرآنی ام ابیها(س) سربیشه با اشاره به اینکه باید در ضمیر فرزندان و مادران اهمیت و چرایی حجاب فرهنگ سازی شود، تصریح کرد: در صورت این فرهنگ سازی، خود افراد بدون اجبار و به دلخواه حجاب را برمی‌گزینند.

آرامشی که در پرتو حجاب متجلی می شود
فرشته اسدزاده، دکترای علوم تربیتی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: معمولا بحث حجاب بر عفاف برتری می‌یابد در صورتی که در واقع عفاف یک ویژگی درونی شده در فرد باشد که حجاب به عنوان یکی از تجلیات آن ظاهر می‌شود.
وی با بیان اینکه فرد عفیف معمولا به درجه بالایی از خودکنترلی می‌رسد که کنترل چشم، کنترل زبان و رعایت حریم شخصی از جمله آنان است، تصریح کرد: فواید حجاب به دو شکل شخصی و بین فردی (روابط بین انسان‌ها) متجلی می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند با اشاره به اینکه در بعد فردی، انسانی که عفاف و حجاب دارد، احساس آرامش، وقار و غرور دارد، اظهار کرد: معمولا اگر از تمام بانوان با حجاب پرسیده شود داشتن حجاب چه احساسی در شما ایجاد می‌کند اولین پاسخ آنان داشتن آرامش و وقار است.
اسدزاده بیان کرد: حجاب آرامش روانی را به همراه دارد و کسی که به آرامش درونی می‌رسد یعنی اینکه بهترین شرایط روانی را تجربه کرده است.
وی ادامه داد: در خصوص بعد برون فردی یا همان تاثیر حجاب در جامعه به اصلاح معمول، حفظ حریم خانواده در ذهن متبادر می‌شود که البته این امر مهم ترین پیامد حجاب در جامعه است.
دکترای علوم تربیتی تصریح کرد: به عنوان مثال، فرد محجبه کم تر از سایر افراد نگران ترکیب بدن و شکل ظاهری است و از لحاظ اقتصادی نیز افرادی که پوشش خود را با مد روز تنظیم می‌کنند معمولا بیشتر متضرر می‌شوند.
اسدزاده ادامه داد: از زاویه دیگر رعایت حجاب شرایطی را برای فرد مقابل ایجاد می‌کند که این شرایط صد درصد غریضی و ناخود آگاه است.
وی اظهار کرد: جلوه گری یک دختر جوان و زیبا به صورت غیر ارادی نگاه جنس مخالف را جلب می‌کند اما از این مرحله به بعد برخورد جنس مخالف و تصمیمی که براساس این نگاه می‌گیرد می‌تواند به صورت واقعی مساله ساز شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند بیان کرد: حال چنانچه مرد شرایط دخترزیبای خیابان را با همسرعفیف خود در خانه مقایسه کند و متاسفانه به علت برخورداری از ضعف نفس همین مسئله را بهانه‌ای برای دوراز شان بودن همسر خود تلقی کند، این امر آغازی برای تزلزل پایه‌های خانواده به حساب می‌آید.

کیفیت خوب زندگی، نتیجه رعایت حجاب
حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: انسان‌ها اجتماعی هستند و لازمه اجتماعی بودن، احترام انسان‌ها به یکدیگر است.
وی با بیان اینکه در این روابط اجتماعی، انسان نیاز به احساس آرامش دارد، افزود: در مرحله اول انسان‌ها و خداوندی که انسان را خلق کرده برای رفاه و آسایش انسان‌ها نیز قوانینی وضع کرده است که اگر رعایت شود، کیفیت خوب زندگی کردن انسان‌ها تامین می‌شود.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: طبیعی است که حقوقی که خداوند وضع کرده است، برای حفظ حرمت و جایگاه زن است و رفاه فراوانی برای او فراهم می‌آورد.
سیدی بیان کرد: حتی در جوامع غرب به این نتیجه رسیده‌اند که انسان‌هایی که با معنویت ارتباط دارند از امنیت و آسایش بالاتری برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه تبیین مسئله حجاب در اسلام به علت احترام به جایگاه زن و حفظ امنیت روحی و روانی زن و جامعه است، افزود: رعایت نکردن حجاب و بی بند و باری معضلی است که طبیعتا زمانی که بانویی به دنبال این مسائل باشد امنیت خود را از بین می‌برد.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: رعایت نکردن حجاب و عفاف آسیب‌های روحی و روانی ایجاد می‌کند که این آسیب‌ها به دیگران نیز سرایت خواهد کرد.
در جامعه‌ای که با نام جمهوری اسلامی مزین شده است و دنیا انقلابش را انقلابی جهانی می‌داند، مشاهده مصادیق بدحجابی زیبنده نیست و اگر چه دشمنان شبانه روز با انواع و اقسام برنامه‌ها در حال ترویج بی‌حجابی هستند لازم است مردم و مسئولان نسبت به رعایت این موضوع دغدغه جدی داشته باشند.
گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

 

captcha