ویژگی‌ مسابقات قرآن استان سمنان/ حضور داوران بومی برای نخستین‌بار
کد خبر: 3732124
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
حجت‌الاسلام عرفانی بیان کرد:

ویژگی‌ مسابقات قرآن استان سمنان/ حضور داوران بومی برای نخستین‌بار

گروه مسابقات ــ مدیر اداره قرآنی اداره کل اوقاف استان سمنان با اشاره به برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن طی روزهای آینده به بیان ویژگی‌های این دوره از رقابت‌ها پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله عرفانی، مدیر اداره قرآنی اداره کل اوقاف استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در این استان، گفت: مراسم افتتاحیه این مسابقات چهارشنبه، سوم تیرماه برگزار می‌شود.
وی افزود: رقابت‌های این مرحله از صبح روز پنجشنبه در دو بخش بانوان و آقایان آغاز و مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نیز در همین روز برپا می‌شود. مکان برگزاری مسابقات بخش بانوان حسینیه انصار و بخش آقایان امامزاده یحیی(ع) خواهد بود.
عرفانی با اشاره به اینکه در این مرحله نزدیک به 200 شرکت‌کننده در رشته‌ها و بخش‌های مختلف حضور دارد، اظهار کرد: مرحله شهرستانی این مسابقات با حضور حدود 400 شرکت‌کننده در شهرستان‌های مختلف و طی ماه‌های گذشته برگزار شده است.
مدیر اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان همچنین تصریح کرد: در مرحله کشوری از استان سمنان در هر رشته یک سهمیه در نظر گرفته شده است و تقریباً حدود 15 نفر در دو بخش بانوان و آقایان از این استان در مرحله کشوری حضور خواهند یافت.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تغییر ویژه این دوره از مسابقات را استفاده از سه داور استانی برای اولین بار عنوان و اظهار کرد: اردیبهشت‌ماه امسال یک دوره آموزش داوری با حضور داوران بین‌المللی کشورمان برای متقاضیان امر داوری برگزار شد و خروجی این دوره سه نفر از داوران در بخش بانوان بود. خانم‌ها گلپایگانی، نظری و رضایی سه داور سمنانی این دوره از مسابقات هستند که با حضور این سه داور برای اولین بار در مرحله استانی از داوران بومی استفاده خواهد شد.
عرفانی همچنین در مورد سایر اعضای هیئت داوران این دوره بیان کرد: اساتیدی همچون علی‌اکبر حنیفی، کریم دولتی، محمدمهدی بحر‌العلوم، علی‌اکبر دهدشتی و ... در بخش آقایان و پروین امیرآبادی، شبانی‌قهرودی، علامی، عقبایی و سه داور استانی در بخش بانوان در هیئت داوران حضور دارند.

مدیر اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان به برگزاری دوره‌های آمادگی برای برگزیدگان مراحل شهرستانی و استانی خبر داد و گفت: برای نفرات برتر سال قبل و کسانی که در مسابقات شهرستانی حائز رتبه شده بودند، دوره‌ای به منظور آشنایی با آیین‌نامه مسابقات و دستورالعمل‌های اجرایی برگزار شد که خروجی‌های مناسبی نیز داشته است.
وی بیان کرد: برای نفرات برتر شهرستانی نیز کارگاهی برگزار شده و قبل از آغاز مسابقات کشوری نیز کارگاهی ویژه برای آشنایی با دستورالعمل‌ها و تغییرات مسابقات خواهیم داشت.
عرفانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد شرایط استان سمنان در چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: کسب رتبه و موفقیت در این مسابقات بستگی به عملکرد شرکت‌گنندگان دارد و ما تلاش می‌کنیم تا قبل از مسابقات کشوری، سطح نفرات برگزیده را ارتقاء دهیم.
مدیر اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در ادامه اظهار کرد: با همه این تفاسیر استان سمنان در رشته حفظ و در بخش بانوان شرکت‌کنندگان خوبی دارد. همچنین در قرائت نیز افرادی حضور دارند که در محافل بین‌المللی حضور داشته‌اند و در رشته دعاخوانی نیز حرف‌هایی برای گفتن داریم.
یادآور می‌شود، مرحله استانی چهل‌‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از اوایل تیرماه آغاز شده و تا نیمه‌های مردادماه ادامه دارد. مرحله کشوری این مسابقات نیز مهرماه امسال در شهرستان اراک برگزار خواهد شد.
چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ۱۵ رشته و در قالب سه بخش آوایی انفرادی، معارفی، آوا‌ها و نغمات دینی و در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.
بخش آوایی انفرادی این دوره از مسابقات، شامل رشته‌های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم است. بخش معارفی نیز شامل رشته‌های تفسیر قرآن، حفظ و معارف احادیث و حفظ موضوعی قرآن است. دعاخوانی، اذان، همخوانی قرآن، انشاد انفرادی، همسرایی دو یا چندزبانه و مقطع‌خوانی گروهی قرآن نیز جزء بخش آوا‌ها و نغمات دینی است.

انتهای پیام

captcha