ایمان به خدا؛ سرچشمه امید در انسان/ مؤمن هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد
کد خبر: 3732144
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴

ایمان به خدا؛ سرچشمه امید در انسان/ مؤمن هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد

گروه معارف - مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان گفت: مؤمنی که به خدا و امدادهای غیبی او ایمان دارد، همواره امیدوار است و هیچگاه به بن‌بست نمی‌رسد.

ایمان به خداوند، سرچشمه امید در انسان است

حجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با امید و ناامیدی از منظر قرآن اظهار کرد: کافر به بن‌بست می‌رسد، اما مؤمنی که به غیب، خداوند و انبیاء و اولیاء ایمان دارد همواره امیدوار است. اگر کسی به لحاظ ظاهری به بن‌بست برسد، از لحاظ معنوی راه دعا و توکل هنوز برایش باز است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از ناامیدی باید به دنبال دعا و ارتباط با خداوند رفته و جهاد و تلاش خود را متوقف نکنیم. راه فیض الهی همواره باز و این فیض نامحدود است، در قرآن هم اشاره شده که:«وَ لِلَّهِ ميراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ؛ وارث تمام آسمان‌ها و زمین خدا است.» یا «وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ؛ گنجینه‌های آسمان‌ها و زمین از آن خدا است.»
مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان افزود: با توجه به اینکه امدادهای غیبی در زندگی بشر مؤثر است و انسان مؤمن به این امدادهای غیبی ایمان دارد، یأس از رحمت الهی از گناهان کبیره است. خداوند در آیه 87 سوره یوسف ‌می‌فرماید:« ... وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛ از رحمت‏ خدا نوميد مباشيد، زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت‏ خدا نوميد نمى ‌شود».
حجت‌الاسلام الهی‌دوست بیان کرد: هر کس که خدا را قبول دارد، ایمان دارد که او همیشه ناظر بر انسان‌ها بوده، علم و حیات و ثروتش بی‌پایان است و منع فیض و بخل نیز در ساحت او راه ندارد. تقویت ایمان به خداوند، شناخت او، صفات خداوند و اولیاء الهی که متخلق به صفات او بوده و عادات و روحیاتشان بزرگواری و کرامت است، از مهم‌ترین عوامل تقویت امید محسوب می‌شود.

رحمت خداوند بر غضب او پیشی دارد

وی خاطرنشان کرد: خواندن دعاهای امیدبخش، مجالست با انسان‌های اهل امید و مطالعه زندگی‌نامه کسانی که به زندگی امیدوار بودند نیز به انسان کمک می‌کند  تا همواره به آینده امیدوار باشد. قرآن کریم 114 سوره دارد که 113 سوره آن با رحمت عام و خاص الهی آغاز شده است و تنها یک سوره «بسم الله الرحمن الرحیم» ندارد، یعنی در قرآن نیز رحمت خدا بر غضب او پیشی گرفته است. خداوند همیشه راه جبران و بازگشت را باز گذاشته و انسان باید بداند که اگر گناهکار باشد، راه توبه و امید نیز همواره باز است.
رئیس مؤسسه رسول امین با بیان اینکه کسی که دچار یأس شود، ایمانش بسیار ضعیف است، تصریح کرد: انسان امیدوار خودکشی نمی‌کند و به افسردگی دچار نمی‌شود. همین امیدواری او را به تلاش مضاعف وامی‌دارد تا هیچگاه در بن‌بست قرار نگیرد. چنین انسانی سرشار از انرژی مثبت است که این انرژی را به دیگران نیز منتقل می‌کند. امیدواری به خداوند و رحمت او، جامعه را به سمت نشاط و شادی هدایت می‌کند.
وی اضافه کرد: در روایات آمده است کسی که دست به دعا بردارد، حتی قضا و قدری که به او بسیار نزدیک است، امکان تغییر دارد. حتی نمونه‌هایی وجود دارد که اطرافیان یک نفر برای چند لحظه احساس کردند که روح از بدن آن شخص جدا شده، ولی با دعا و توسل به زندگی بازگشته است. مثلا در مورد مرحوم شیخ عبدالکریم حائری می‌گویند که ایشان برای چند لحظه روح از بدنشان جدا شد، ولی بر اثر توسل به امیرالمؤمنین(ع) یا امام حسین(ع)، به زندگی بازگشتند.
اتنهای پیام

captcha