از تخریب تا حکاکی «آیه نور» بر برنج/ گزارشی از پروژه تجهیز آستان امامزاده محمدعابد(ع) اراک
کد خبر: 3732225
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲

از تخریب تا حکاکی «آیه نور» بر برنج/ گزارشی از پروژه تجهیز آستان امامزاده محمدعابد(ع) اراک

گروه معارف - عملیات تخریب و کلنگ‌زنی بازسازی آستان مقدس امامزاده محمد عابد(ع) اراک از سال ۹۳ آغاز شده است که با کمک خیرین و نذورات مردمی، روضه منوره آستان در شب میلاد امام رضا(ع) رونمایی می‌شود. تولیت این آستان مقدس از عملیات تخریب تا رونمایی گزارش می‌دهد.

از تخریب تا حکاکی «آیه نور» بر برنج/ گزارشی از طرح تجهیز آستان امامزاده محمدعابد(ع)

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، در كتاب «تنديس عبادت» نوشته حجت‌الاسلام داود نعيمی در روايتی زندگی و شهادت شاهزاده محمد عابد(ع) بدين شرح ذكر شده است: شاهزاده محمدعابد(ع) از فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) است. نوشته‌اند ابوالحسن موسي بن جعفر(ع) سی و هفت فرزند داشت، نوزده پسر و هجده دختر از همسران متعدد.

امامزاده محمدعابد(ع)؛ خطاط قرآن کریم
مادر شاهزاده محمدعابد معروف به(ام احمد) است. محدثانی مانند شيخ طوسی، كلينی و شيخ صدوق وی را از بانوان راوی حديث از امام موسی كاظم(ع) دانسته‌اند. محل زندگی محمد عابد در مدينه بوده و در زمان ولاي‌ عهدی امام رضا(ع) به ايران مهاجرت کرد. ايشان دور از چشم خلفای عباسی وارد شيراز شده و از اجرت نوشتن قرآن هزار بنده آزاد كرده است.
در شرح حال ایشان آمده است که این امامزاده بزرگوار به جهت کثرت نماز و عبادت خدا و شب‌زندهداری چنان ناله و فغان می‌نمود که پس از مدتی بیهوش میشد، شهادت سید محمد عابد(ع) در دهه آخر قرن سوم هجری اتفاق افتاده است.
حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، تولیت امامزاده محمدعابد(ع) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: از سال 93 عملیات تخریب حرم مطهر امامزاده محمد عابد(ع) با مشارکت خیرین آغاز شد. تا‌کنون خیرین به تمام تعهدات خود پایبند بودند و ما در طول 4 سال شاهد بهره‌برداری از فازهای بقعه هستیم.
وی تصریح کرد: پس از افتتاح فاز اول در قالب دو شبستان در 2500 متر‌مربع به نام‌های حضرت زهرا(س) و امام حسن مجتبی(ع)، ورودی و گلدسته در 24 تیر‌ماه 93 با حضور مسئولان کشوری و مردم استان و اراک عملیات کلنگ‌زنی بازسازی انجام شد.
حسینخانی از پیشرفت بیش از 50 درصدی عملیات بازسازی و مرمت آستان مقدس امامزاده محمد عابد(ع) اراک خبر داد و افزود: در حال‌حاضر تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا سه‌شنبه، دوم مردادماه مقارن با شب میلاد امام رضا(ع) با حضور مسئولان کشوری، استانی و مردم از روضه منوره رونمایی شود.
وی با اشاره به اینکه تا 48 ساعت آینده اقدامات مقدماتی جهت رونمایی و تجهیز روضه منوره امامزاده محمد عابد(ع) اراک انجام می‌شود، اضافه کرد: تاکنون تمام هزینه مختص به حرم منهای دو شبستان، 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است که بخش اعظم آن به روضه منوره و تربت خانه اختصاص دارد. تا تکمیل شدن این حرم از جمله تکمیل شدن سایت، 8 رواق، سنگ‌فرش، بدنه و یکسان‌سازی قبوری که در حرم وجود دارد قریب به 6 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

از تخریب تا حکاکی «آیه نور» بر برنج/ گزارشی از طرح تجهیز آستان امامزاده محمدعابد(ع)
حجت‌الاسلام حسینخانی در پاسخ به زمان افتتاح نهایی آستان مقدس امامزاده محمد عابد(ع) اراک گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا هرچه زودتر امامزاده به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد. اما با وجود شرایط فعلی اقتصادی فاز بندی شده و بر اساس اعتبار لازم افتتاح فازها با اولویت‌بندی انجام می‌شود. اولویت اول تربت خانه بود که درصدد افتتاح هستیم و اولویت بعدی ساخت و تجهیز رواق‌هاست. همچنین کف‌سازی و یکسان‌سازی محوطه، تخریب و بازسازی حجره‌ها در اولویت‌های بعدی قرار دارند.
تولیت آستان امامزاده عابد(ع) ضمن تقدیر از خیرین نیک‌اندیش و همراهی مردم استان و اراک در ساخت و بازسازی فازهای مختلف، در تشریح سبک معماری روضه منوره و رواق‌ها اظهار کرد: معماری روضه منوره با مشورت مهندس طوسی از مهندسین ناظر حرم امام رضا(ع) انجام شده است. بخشی از معماری طرحی از رواق‌های حرم رضا(ع) است که در این مکان مقدس اجرایی شده است. رواق‌ها نیز با معماری رواق مسجد گوهرشاد و صحن جامع امام خمینی(ره) است.

لزوم حمایت از هنرمندان استان
حسینخانی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است لذا حمایت از هنرمندان استان از وظایف محسوب می‌شود. اعتقاد بنده این است که استان مرکزی دارای هنرمندانی است که از هیچ نقطه کشور کم ندارند و بهتر است برای بازسازی از ظرفیت هنرمندان شهر استفاده کرد تا اشتغالی برای هنرمندان استان فراهم شود. 12 هنرمند در ساخت ضریح جدید امامزاده، 23 هنرمند در رشته گچ‌بری، مقرنس کاری و در ساخت لوستر 8 هنرمند با ما همکاری داشتند. برای فراهم‌سازی مراسم افتتاح 60 نفر دیگر ما را یاری رساندند.
وی ادامه داد: برای ارج نهادن به مقام زائران غرفه‌هایی برای پاسخ‌گویی به مسائل شرعی و شبهات دینی آقایان و بانوان در نظر گرفته شده است. غرفه‌ای نیز برای کودکان و نوجوانان با تجهیز لوازم مناسب سن آنان لحاظ شده است. کانکس‌های موجود در محوطه جهت زیباسازی محوطه جمع‌آوری شد.

عدم صرف اعتبار دولتی در این پروژه
حجت‌الاسلام حسینخانی در پاسخ به سؤال شهروندان مبنی بر اینکه آیا در شرایط فعلی اقتصادی لازم به هزینه هنگفت برای امامزادگان هست یا خیر؟ اظهار کرد: واقعیت این است که مشکلات اقتصادی و بیکاری در جامعه وجود دارد و جای تعارف ندارد. شاید اگر امامزادگان بودند رضایت داشتند هزینه‌ها صرف امور اقتصادی و اشتغالزایی شود، در درجه اول با ساخت بقعه و بازسازی اشتغالی برای هنرمندان و دیگر جوانان ایجاد می‌شود و در درجه دوم هزینه‌کردها از نذورات مردمی و خیرین است ما از اعتبار دولتی به هیچ‌وجه برای امامزاده هزینه نکردیم.
وی اضافه کرد: تمام سعی ما در هزینه‌ها برپایه صرفه‌جویی و جلوگیری از ریخت‌و‌پاش‌های غیر‌ضروری است. بخش اعظم اقدامات ساخت چند اتاق پاسخگویی به شبهات و رنگ‌آمیزی همگی رایگان توسط هنرمندان رنگ‌کار، بنا، جوش‌کار، گچ‌بر و نجار انجام شده است، نقاشی و جوش‌کاری تماما رایگان توسط داوطلبان انجام شده است.
به گزارش ایکنا؛ امیر‌منصوراحمدی مشاور و پیمانکار ساخت ضریح جدید امامزاده محمد عابد(ع) اراک، گفت: پیشینیه کار هنری بنده در زمینه‌های مختلف به 40 سال قبل باز می‌گردد. تخصص اصلی من کنده‌کاری روی چوب، فلز، سنگ و بیشتر متریال‌هاست. در زمینه‌های مختلف کاشی، آجر، گچ، نقش برجسته فعالیت دارم.
وی تصریح کرد: هنرها وجه اشتراکی با هم دارند، سال‌های گذشته چندین کار به صورت ضریح‌های کوچک‌تر به شکل نمادین یک وجه و دو وجه ساخته بودم. در واقع با ساز و کار ساخت آشنایی داشتم، تولیت امامزاده بنده را به بانی معرفی کردند با برگزاری جلسات متعدد و شنیدن صحبت‌ها ساخت ضریح جدید امامزاده به من سپرده و به عنوان مشاور هنری در زمینه‌های مختلف معرفی شدم.

عشق و ارادت؛ زمینه‌ساز انگیزه مضاعف در ساخت ضریح
احمدی اضافه کرد: نقشه کار آنچه در فکر خودم بود و طبق نظر و پیشنهادهای بانی و محدودیت‌های موجود طبق جا و شرایط و هزینه‌ها این تصورات من و تجربیات و به سرپرستی خانم بدیعی و دیگر مهندسان طراحی و در نرم افزارهای مختلف شکل گرفت، سازه با نرم افزار اتوکد مکانیکال و تری دی مکس قبل از اینکه ساخته شود قابل رؤیت شد. طبق اطلاعاتی که به دست آوردم متوجه شدم محمد عابد(ع) خود هنرمند و کاتب قران بودند، همین عامل به همراه ارادتی که از کودکی به ایشان داشتم باعث شد تمام هنرم را برای ساخت ضریح به کار بندم. از نظر فرم، شکل، عرض، طول و ارتفاع از هر سمت نگاه می‌شود زیبایی خاص دارد.
وی ادامه داد: بیشتر ضریح‌ها چوبی است اما شاسی اصلی ضریح جدید امامزاده از فلز است. زیرکار رنگ خاص خورده و داخل کل پروفیل‌ها با فشار باد رنگ‌کاری شده است، تمام درزها گرفته و کل شاسی سنکاری شده و به حالت سمبلس در آمده است، پنجره‌ها از استیل زنگ نزن استفاده شده و کامل آبکاری شده و در مجاورت کشیدن دست شفاف‌تر می‌شود. اندازه و قد قواره پنجرها متناسب با بلند قامت‌ترین و کوتاه قامت‌ترین افراد ساخته شده است. عرض پنجره‌ها تک‌نفره است، اندازه پنجره‌ها طبق نام مبارک محمد عابد به ابجد تنظیم شده است، اندازه ضلع طول کار محمد عابد موسی الکاظم(ع) به ابجد نقش بسته شده است که در شناسنامه کار وجود دارد.

از تخریب تا حکاکی «آیه نور» بر برنج/ گزارشی از طرح تجهیز آستان امامزاده محمدعابد(ع)
مبدع سبک سماع قلم با تأکید بر اینکه روند ساخت سازه ضریح جدید امامزاده محمد عابد(ع) تکراری نبوده و منحصربفرد است، بیان کرد: ساخت ضریح جدید امامزاده طبق ضریح‌های معمولی انجام نشده است، بنده برای ماندگاری این اثر هر آنچه در توان داشتم گذاشتم، در این سازه از اساتید به نام اراکی و اصفهانی استفاده شده است، نقش اسلیمی و گل و برگ‌های موجود در سازه از فرش بین‌المللی و معروف ساروق الهام گرفته شده است. اگر قرار بود اسکلت سازه با چوب ساج ساخته شود هزینه کل ضریح فقط برای خرید چوب صرف می‌شد با استفاده از صنعت توانستیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم. برای ساخت نیاز به امکانات و تجهیزات مدرن نبود ما با حداقل‌ها سازه را ساختیم.

قلم‌زنی روی برنج به سبک سماع قلم
احمدی ادامه داد: آیات نقش بسته روی کتیبه الهام گرفته شده از آیات سوره مبارکه «نور» است، این آیات توسط استاد جدیدی خوشنویسی شده و برای اولین بار در جهان اسلام روی برنج به سبک سماع قلم، قلم‌زنی شده است، ساخت ضریح از سال 94 آغاز شده و سه شنبه، دوم مرداد سال جاری رونمایی می‌شود.

خدمت به اهل بیت(ع) حال و هوای خاصی دارد
به گزارش ایکنا؛ مجید جدیدی، خوشنویس و خطاط قرآنی نیز گفت: من فعالیت هنری خود در رشته خوشنویسی را از سال 74 آغاز کردم. با توجه به اینکه بنده بیش از 23 سال در این حوزه هنری وارد شدم مسئول و مشاور سازه ضریح امامزاده محمد عابد پیشنهاد خوشنویسی آیات ضریح را به بنده دادند.

از تخریب تا حکاکی «آیه نور» بر برنج/ گزارشی از طرح تجهیز آستان امامزاده محمدعابد(ع)
جدیدی اضافه کرد: با اینکه خوشنویسی سازه امامزاده سفارشی بود اما خدمت به اهل‌بیت(ع) حال و هوای خود را دارد، در تمام لحاظ خطاطی از این افتخار و توفیق الهی بسیار خرسند بودم. آیت‌الکرسی و آیه نور«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» از آیات خوشنویسی شده است. شایان ذکر است آیه نور روی فلز برنج یک‌سانتی به عنوان کتیبه حکاکی شده است.
انتهای پیام

captcha