ارز مسافرتی حجاج تنها امور ضروری آن‌ها را پوشش می‎دهد
کد خبر: 3732267
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲

ارز مسافرتی حجاج تنها امور ضروری آن‌ها را پوشش می‎دهد

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی پژوهشکده حج حواشی مرتبط به مساله اختصاص ارز مسافرتی به حجاج را از روی ناآگاهی و غرض‎ورزی دانست و تأکید کرد: ارز مسافرتی حجاج تنها امور ضروری آنها را پوشش می‎دهد.

ارز مسافرتی حجاج تنها امور ضروری آن‌ها را پوشش می‎دهد

حجت‎الاسلام والمسلمین جواد جعفری در گفت وگو با ایکنا از قم، گفت: در خصوص مساله حج و حواشی که در سالهای اخیر در این عرصه ایجاد شده است باید دو رویکرد را مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: بحث اول، بحث اهمیت فریضه حج در اسلام است و اینکه در فرهنگ اسلامی چه جایگاهی دارد؟ بحث دوم نیز کارهایی است که مخالفان حج از جمله دوستان نادان و دشمنان با نقشه قبلی انجام می‎دهند.
وی اظهار کرد: در بحث اول مساله حج در اسلام جایگاه ویژه ای دارد؛ در روایات معتبر بیان شده است که حج یکی از پایه‎های پنج گانه اسلام است؛ یعنی مساله حج در کنار نماز و روزه و ولایت از مهمترین ارکان دین است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده حج بیان کرد: در روایات بیان شده است که اگر کسی عمدا و در زمان توانایی مالی و جسمی حج را ترک کند در هنگام مرگ به او گفته می شود که باید از بین یهودیت و مسیحیت یک دین را برگزیند و به آن عنوان وارد محشر و دنیای آخرت شود.
وی گفت: ادیان ابراهیمی اشتراکات زیادی دارند یعنی یهودیان و مسیحیان از نظر صورت دینی مشابهت هایی با اسلام دارد و به همین دلیل این بحث بیان شده است که تنها حج است که این دو دین را از اسلام مجزا می کند و اگر کسی حج را به جای نگذارد در این دو دین وارد شده است.
این پژوهشگر عرصه حج بیان کرد: اهمیت و ضرورت مساله حج در قرآن به شکل صریح و کامل بیان شده است؛ قرآن صراحتا بیان می کند که حج حقی است از سوی خدا بر گردن مردم است و باید به آن عمل کنند.
وی گفت: آیات و روایات ثابت می کنند که حج چه جایگاه والایی در دین مقدس اسلام دارند و ترک حج چه عواقب سنگینی برای انسان دارد؛ حتی بیان شده است که کسی که حج را از عمد ترک کند روزی و رزق او در دنیا از بین می رود و کسی که حج به جای آورده باشد از نظر رزق و رزقی در تنگنا قرار نمی گیرد.

حواشی اخیر حج بی منطق است
وی اظهارکرد: متاسفانه اخیرا به بهانه مسایل اقتصادی عده ای از روی جهالت و یا به عمد سعی می کنند آن را روی حج متمرکز کنند؛ بیان می شود که چرا باید به حاجیان ارز اختصاص یابد در حالی که این ارز امروزه به همه مسافران اعطا می شود و سفرهای تفریحی با مقاصد مختلف نیز با همین ارز انجام می شود و چرا باید به خاطر مساله حج که از مهمترین فرایض است چنین حواشی ایجاد شود.
جعفری اظهارکرد: نکته اسف بار تر این است که این افراد اصلا نمی‌دانند که با 200 دلاری که به حاجیان می دهند غیر از هزینه قربانی و هزینه های بسیار شخصی هیچ کار دیگری نمی‌توان کرد؛ چه برسد به خرید سوغاتی؛ اگر نگاه واقع بینانه و منصفانه ای وجود داشت هیچ وقت چنین بحث های غیر واقعی مثل خروج ارز از کشور مطرح نمی‌شد.
وی گفت: یکی از شبهات دیگر این است که برخی افراد بیان می کنند که به جای جای این پول ها را خرج فقرا کنید و یا به جوانان در حال ازدواج اختصاص بدهید؛ پاسخ به این سوال نیز کاملا واضح است زیرا این بحث کاملا مغالطه است؛ چه ربطی میان این مسایل و حجی که یک عمل واجب است وجود دارد؟.
وی ادامه داد: این بحث مثل این سخن لغو است که وقتی که به نماز اختصاص می‌دهید را به مردم تهی دست اختصاص بدهید؟ هر چیزی جای خود را در اسلام دارد و خدا هم از انسان تکالیفی می‌طلبد که باید به آنها عمل کند؛ نماز و روزه و حج جزو واجبات دین است ولی انفاق و حل مشکلات نیز از واجبات اجتماعی است که باید به آن عمل شود.
جعفری در پایان بیان کرد: مساله حج به حدی جدی است که خداوند فرموده اس تکه اگر کسی توانایی مالی سفر حج را ندارد، حکومت اسلامی باید هزینه حضور وی را در حج فراهم کند.
انتهای پیام

captcha