پاسخ «شاه‌میوه» به برخی جنجال‌ها به نحوه داوری آثار تواشیح
کد خبر: 3732303
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴

پاسخ «شاه‌میوه» به برخی جنجال‌ها به نحوه داوری آثار تواشیح

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس هیئت داوران رشته تواشیح مسابقات سراسری قرآن با اشاره به جنجال‌سازی برخی افراد به نحوه داوری آثار تواشیح گفت: داوری امسال، جامع‌تر، بهتر و سالم‌تر بوده و فکر می‌کنم باید به حق‌مان قانع باشیم.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، رئیس هیئت داوران رشته تواشیح مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «نمای نزدیک» با اشاره به برخی اعتراضات به نحوه داوری رشته تواشیح اظهار داشت: در حال حاضر در فضای فرهنگی کشور در شرایطی هستیم که به وسیله شبکه‌های مجازی به راحتی می‌توانیم عملکرد افراد و سازمان‌ها را زیر سوال ببریم در حالی که بسیاری از صحبت‌ها در فضای مجازی حول و حوش مسائل فرهنگی کشور مشخص می‌شود که جو‌سازی بیشتر نبوده است.
وی با بیان اینکه من خودم یکی از منتقدان جدی به نحوه‌ مسابقات از زمانی که شیوه برگزاری مسابقات تغییر کرد و از حضور مستقیم گروه‌ها تبدیل شد به ارسال اثر، بودم، خاطرنشان کرد: در اولین سال حضورم در مسابقات که با این روش برگزار می‌شد شاهد این بودم که کیفیت ضبط آثار بسیار تفاوت فاحشی دارد، این مسئله تاثیرگذاری زیادی در قضاوت و عدالت مسابقات داشت، همان سال گفتم تا زمانی که کیفیت‌ها برابر نشود در مسابقات حضور پیدا نمی‌کنم و دو سال کناره‌گیری کردم.
شاه‌میوه اظهار کرد: امسال با تدبیر مسئولان، آثار توسط یک گروه فیلمبرداری در سراسر کشور ضبط شد به این معنی که همه گروه‌ها موظف بودند در زمان‌های مشخصی به مرکز اوقاف استان خود بروند و گروه اعزامی با همان کیفیت تصویر و صدای آنها را ضبط می‌کرد.
رئیس هیئت داوران رشته تواشیح مسابقات سراسری قرآن تصریح کرد: یکی از چالش‌های مسابقات که همین گروه‌ها می‌گفتند این بود که تا چه زمانی این گروه داوران سنتی که از قدیم بودند باید داور باشند، الان چهره‌های علمی و متخصص دیگری هم داریم که جوان‌تر از افراد قدیمی هستند که در ادامه سازمان اوقاف چهره‌های جدید را که دارای رتبه‌های ممتاز بودند، وارد مسابقات کرد.
وی با بیان اینکه انتخاب داوران توسط بخش مسابقات و با مشاوره برخی اساتید صورت گرفته است، ادامه داد: بنابر این یک ترکیب از پیشکسوتان و جوانان در هیئت داوری حضور دارند و بنده به عنوان ناظر اشراف داشتم و مورد خاصی از اختلافات نبود.
شاه‌میوه افزود: همچنین همه فایل‌ها و اجراها به شکل کد پخش می‌شد و هیچ داوری نمی‌دانست در لحظه پخش، اثر به کدام استان متعلق است، اگر هم کسی از قبل با اثر آشنا بود حق اعلام در جلسه را نداشت، از طرفی هم داوران اجازه مشورت با هم نداشتند، لذا داوری مسابقات در فضای آرامی برگزار شد، حتی برخی از داوران که مال شهر خاصی بودند در بعضی موارد به آثار استان خود نمرات کمتری داده بودند.
رئیس هیئت داوران رشته تواشیح مسابقات سراسری قرآن خاطرنشان کرد: چون کیفیت آثار یکسان بود و گروه‌ها می‌آمدند در مقابل دوربین مرکز قرآنی فقط یک بار اجرا داشتند خیلی از گروه‌هایی که از آن‌ها توقع می‌رفت قوی ظاهر بشوند در بخش اجرا ضعیف ظاهر شدند، اینکه می‌بینید نمرات پایین آمده بود دلیلش نیز این بود.
وی اظهار کرد: مسأله بعدی این است که در هر مسابقه‌ افراد ناراضی وجود دارند و اینکه اگر یک‌سال گروهی فینالیست شدند سال بعد هم اینطور است، نیست، در حالی که جابه جایی‌ها در گروه و موارد دیگر یک‌دستی را از بین می‌برد.
شاه‌میوه با بیان اینکه بعد از اتمام داوری یک بازه زمانی برای رسیدگی به اعتراضات مشخص شده بود، تصریح کرد: بسیاری از اعتراضات را من بررسی کردم، در مواردی که لازم بود خودم فایل را شنیدم و فایل را به داور مربوطه ارجاع دادم، اشتباه در محاسبه جمع اعداد شده بود، در نتیجه این موارد اصلاحی طبق آیین‌نامه سازمان اوقاف رسیدگی شد و ۱۲ گروه به ۱۵ گروه ارتقا پیدا کرد.
رئیس هیئت داوران رشته تواشیح مسابقات سراسری قرآن با بیان اینکه داوری ۳۷ اثر همخوانی و ۳۷ اثر تواشیح طی دو روز صورت گرفت، ادامه داد: تمامی آثار محاسبه 30 درصد همخوانی و ۷۰ درصد تواشیح شد، بعضی از گروه‌های تواشیح نمره بالایی آورده بودند، اما در همخوانی به شدت نمره پایینی گرفتند و بالعکس.
وی با بیان اینکه برای همه گروه‌ها امتیازات ارسال شده برای همین توانستند، اعتراض کنند، افزود: سازمان اوقاف در جدول سازمان ریز نمرات را نمی‌زنند به خاطر متشنج نشدن اوضاع، اما برای هر گروه جداگانه نمرات ارسال می‌شود.
شاه‌میوه گفت: من خواهش می‌کنم افراد کاری نکنند که اوقاف از اینکه این مسابقات را با این هزینه‌ها برگزار می‌کند پشیمان شود، سازمان اوقاف وظیفه‌ای در مقابل تواشیح ندارد، این جنجال‌سازی‌ها انگیزه مسئولان را کم می‌کند و اگر به همین شکل پیش برویم به سمتی می‌رویم که مسابقات جمع شود.
رئیس هیئت داوران رشته تواشیح مسابقات سراسری قرآن تاکید کرد: داوری امسال جامع‌تر، بهتر و سالم‌تر بوده و فکر می‌کنم باید به حق‌مان قانع باشیم و بدانیم کسی با کسی خصومت ندارد و داوران جانبدارانه داوری نمی‌کنند.
انتهای پیام

captcha