توان ایران در کنترل تنگه هرمز با هدف توقف جریان انتقال نفت به آمریکا و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3732330
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲
کنعانی‌مقدم عنوان کرد:

توان ایران در کنترل تنگه هرمز با هدف توقف جریان انتقال نفت به آمریکا و رژیم صهیونیستی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی در خصوص مطرح شدن چندین‌باره موضوع بستن تنگه هرمز در پاسخ به تهدیدات نفتی آمریکا علیه ایران گفت: البته برخلاف تصور بعضی افراد که فکر می‌کنند تنگه هرمز را با قدرت نظامی خواهیم بست، ما قدرت کنترل آبراه هرمز را داریم، لذا اولین کاری که می‌توان انجام داد به دست گرفتن کنترل انتقال نفت از تنگه هرمز با هدف شناسایی و متوقف ساختن نفتکش‌هایی است که به سمت امریکا و رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند.

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مسئول کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره راهکارهای ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه سیاست خارجی در دیدار با مسئولان وزارت خارجه و سفرای ایران در خارج گفت: مقام معظم رهبری در راستای دشمن‌شناسی، بیاناتی در خصوص شرایط منطقه، جهان و اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی مطرح کردند و چهار راهکار را در این رابطه ارائه دادند. اولین راهکار، تقویت دیپلماسی اقتصادی و مقابله با جنگ اقتصادی و تحریم‌های آمریکا بود که در این مسیر دیپلمات‌ها باید بتوانند با زبان دیپلماسی، کشورهای هم‌پیمان ایران و کشورهای مستقل در مقابل آمریکا را از صف امریکایی‌ها جدا کنند.

چهار راهکار رهبر معظم انقلاب برای عبور از بن‌بست در عرصه سیاست خارجی

وی ادامه داد: دومین نکته این بود که رهبر معظم انقلاب در خصوص سخنان رئیس‌جمهور پیرامون بسته شدن تنگه هرمز، آن را تأیید و و رویکرد نظام خواندند و به عبارتی مقابله به مثل با امریکا را بیان کردند. راهکار سوم که از سوی ایشان مطرح شد این بود که در مقابل تحریم‌های امریکا، باید به دنبال این بود که با هم‌پیمانان خود شرایط جدیدی به لحاظ روابط اقتصادی تعریف کرد و چندان منتظر بسته‌های تشویقی اروپایی‌ها نماند.

کنعانی‌مقدم عنوان کرد: راهکار چهارم هم این بود که مذاکره با آمریکا امری بی‌فایده است و نباید به این مسئله به عنوان راهکار حل مشکلات کشور نگاه کرد زیرا خود آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که به امضا و حرف آنها نمی‌توان اعتماد کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: به عبارتی رهبر معظم انقلاب در این بیانات راهکارهای عبور از بن‌بست‌ها را در عرصه سیاست خارجی در وضعیت فعلی مطرح کردند. از طرفی ایشان موفقیت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را نیز برشمردند که مهمترین آنها شکست سیاست ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی صهیونیست‌ها بود.

ضرورت اقدام متقابل در مقابل تهدیدات نفتی آمریکا

کنعانی مقدم درباره ارزیابی خود در خصوص مطرح شدن چندین باره بسته شدن تنگه هرمز از سوی رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور و پیام تکرار این سخن از سوی رئیس‌جمهور و تأیید ان از سوی رهبر معظم انقلاب به آمریکایی‌ها گفت: باید در مقابل تهدیدات دشمن از همه ابزارها و امکانات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی استفاده کرد و ضروری است در مقابل این جنگ تجاری که آمریکایی‌ها با مطرح کردن بحث تحریم فروش نفت ایران آغاز کرده‌اند اقدام متقابل انجام داد.

وی تأکید کرد: لذا نه فقط تنگه هرمز، بلکه آبراه‌های دیگری نیز مانند باب المندب وجود دارد که نیروی دریایی ما در آن حضور داشته و قدرت مقابله با مثل با دشمن را در آن آبراه‌ها دارد. البته برخلاف تصور بعضی افراد که فکر می‌کنند تنگه هرمز را با قدرت نظامی خواهیم بست ما قدرت کنترل آبراه هرمز را داریم. بیش از 25درصد نفت جهان از این تنگه عبور می‌کند و صادر می‌شود و به راحتی می‌توان تمام کشتی‌هایی که نفت خود را به مقصد آمریکا و رژیم صهیونیستی ارسال می‌کنند، متوقف کرد و نگذاشت که از این معبر عبور کنند.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب ابراز کرد: لذا اولین کاری که می‌توان انجام داد به دست گرفتن کنترل انتقال نفت از تنگه هرمز با هدف شناسایی و متوقف ساختن نفتکش‌هایی است که به سمت امریکا و رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند.

محوریت مکتب و ایدئولوژی اسلام، مانع موفقیت آمریکا در پیشبرد طرح‌های تجزیه‌طلبانه در ایران

کنعانی‌مقدم درباره امکان‌پذیر بودن جدایی سیاست خارجی از ایدئولوژی در هر نظام سیاسی گفت: اساسا هر کشور و نظام سیاسی متناسب با تاریخ، هویت، ارزش‌ها و آرمان‌های خود سیاست خارجی‌اش را تعریف می‌کند و حتی نظام‌های سیاسی لائیک و سکولار، معتقد به یک سری مبانی و اصول برگرفته از یک مکتب فکری هستند که اصول سیاست خارجی آنها را شکل می‌دهد.

مسئول کمیته طرح و برد مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در واقع تأکید بر حفظ و تأمین منافع ملی از سوی هر نظام سیاسی مبتنی بر ارزش‌ها و آرمان‌هایی است که آن منافع ملی را تعریف می‌کند. به عبارتی هیچ کشوری نیست که بدون آرمان، ارزش و هدف بخواهد در عرصه بین‌المللی وارد شود و به کسب منفعت بپردازد.

وی تصریح کرد: به همین نسبت جمهوری اسلامی براساس ایدئولوژی و اندیشه اسلامی، سیاست خارجی، منافع ملی و امنیت ملی خود را تعریف و چارچوب‌بندی می‌کند؛ اساسا یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که یک ملت را در سرزمینی نگه می‌داد و تعلق خاطر ایجاد می‌کند همان ایدئولوژی و آرمان‌ها و ارزش‌های مشترک است.

کنعانی‌مقدم در پایان اظهار کرد: یکی از اهداف آمریکا در منطقه تجزیه کشورهای منطقه است و الان هم بر روی قومیت‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف و به عبارت کلی بر روی فعال کردن تفاوت‌ها و اختلافات قومی و مذهبی دست گذاشته، اما یکی از عواملی که باعث شده ایران علیرغم تنوعات قومی، مذهبی، قبیله‌ای و ایدئولوژیکی یکپارچه بماند، این است که همه حول محور اسلام و ارزش‌های اسلامی متمرکز شده‌اند و این نشان‌دهنده قدرت این عنصر در حفظ وحدت و انسجام ملی است. ‌

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha