اجرای طرح مشترک سازمان تبلیغات و شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در کاهش طلاق/ اعلام اولویت‌های طرح تحول فرهنگی
کد خبر: 3732341
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
در نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها مطرح شد؛

اجرای طرح مشترک سازمان تبلیغات و شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در کاهش طلاق/ اعلام اولویت‌های طرح تحول فرهنگی

گروه جامعه ــ در دومین روز نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌های سراسر کشور بر اجرای طرح مشترک سازمان تبلیغات اسلامی و شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در کاهش طلاق و افزایش رشد ازدواج و همچنین اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای سال جاری برای اجرای طرح تحول فرهنگی تاکید شد.

اجرای طرح مشترک سازمان تبلیغات و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در کاهش طلاق/ اعلام اولویت‌های طرح تحول فرهنگیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین روز نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها در سازمان دارالقرآن، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ این سازمان، حجت الاسلام علی دارابی، معاون امور مجلس و استان‌ها این سازمان و همچنین حجت‌الاسلام موسوی هوایی، معاون آموزش و پژوهش این سازمان به همراه فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه معاونان ستاد توضیحاتی را به مدیران کل‌های سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور در مورد اهم برنامه‌ها و تصمیمات این حوزه تبلیغات و موقعیت کنونی سازمان تبلیغات اسلامی ارائه کردند.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی در خصوص برآورد این جلسه و اهم تصمیمات و برنامه‌ها به خبرنگار ایکنا گفت:‌ برآورد این جلسه انسجام درونی، همسویی و هم‌فکری مدیران کلان سازمان در سراسر کشور است. از طرفی در این جلسه توضیحاتی در خصوص جزئیات دیدار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب مطرح شد که موجب ارتقا و قوت دوستان ما و امیدواری و حرکت به آینده شد.

وی در مورد مهمترین تصمیمات گرفته شده در این جلسه هم گفت: در روز اول در چهار محور اساسی مسائلی ازجمله جایگاه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، فعالیت‌هایی که باید انجام بدهد، انتظارات و موانعی که احتمالا در کارکرد آن‌ها وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد، مطرح شد. در مجموع نکات خیلی خوبی در حوزه فعالیت‌های قرآنی ازجمله حوزه مؤسسات، حوزه حفظ، آموزش‌های عمومی، تخصصی و موضوعات مختلف بیان شد که امیدواریم این جلسه باعث شود تا فضای فعالیت قرآن در کشور ما به ویژه در حوزه‌هایی که ما در سازمان تبلیغات اسلامی مأموریت داریم، ارتقاء پیدا کند یعنی هدف کیفیت‌بخشی به این برنامه‌هاست که امیدواریم در این جلسات بتوانیم راه حلی برای آن پیدا کنیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که امروز مطرح شد، مباحث محتوامحوری و معنامحوری برنامه‌های قرآنی بود که می‌تواند در اشکال مختلف مانند آموزش مفاهیم، بحث سبک زندگی قرآنی و ... تجلی پیدا کند. تأکید دوستان این بود که روی این بخش‌ها با توجه به نیازی که ما در جامعه داریم، بیشتر سرمایه‌گذاری شود که ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم، بعد از این جلسه موارد را بررسی و جمع‌بندی کنیم، البته این حجم از انتظارات سه تا چهار وزارتخانه لازم دارد یعنی واقعاً امکانات ما پاسخگو نیست که همه این کارها را انجام بدهیم ولی تا آنجایی که برای ما امکان داشته باشد، در دستور کار قرار خواهیم داد.

راه‌اندازی پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق آسیب‌خیز و آسیب‌پذیر کشور

حجت‌الاسلام موسوی هوایی در مورد صحبت‌های جلسه امروز نسبت به آسیب‌های اجتماعی هم گفت: در این حوزه مقرر شد پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در سراسر مناطق آسیب‌خیز و آسیب‌پذیر کشور تشکیل شود. این پایگاه‌ها در 3 استان ازجمله همدان و زنجان بسیار موفق بوده؛ که با طلبه‌های جوان اداره می‌شود. کار مثبتی صورت گرفته و خود مردم هم آثار مثبت آن را  شاهد بودند.

وی ادامه داد: نکته دیگر مسئله آموزش قبل، بعد و حین عقد بود که توسط بنده برای کاهش طلاق و آسیب‌های اجتماعی زوجین مطرح شد. ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را راه‌اندازی‌ کردیم که از طریق بودجه‌ای  وزارت کشور انجام می‌شود؛ این طرح در 10 استان فعال خواهد شد که فکر می‌کنم هر استان به طور متوسط 10 تا 15 پایگاه آموزشی داشته باشد و در مجموع حدود 200 پایگاه می‌شود؛ در این طرح زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند در این پایگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و 6 ساعت آموزش تخصصی را در سرفصل‌های مختلف ازجمله روانشناسی ارتباطات زوجین آموزش می‌بینند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مباحث حقوقی زوجین، بهداشت ازدواج و تکثیر جمعیت و فرزندآوری و همچنین مباحث احکام و اخلاق خانواده در این طرح داده می‌شود. آموزش احکام و اخلاق در این دوره‌ها هم برعهده سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور خواهد بود و افرادی را برای این کار معرفی خواهد کرد، تا ان‌شاالله با همکاری وزارت بهداشت و بهزیستی در سراسر کشور انجام شود. البته بخش اعظمی از این طرح در دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

در بخش دیگر این نشست؛ حجت‌الاسلام علی‌ دارابی، ضمن بیان اینکه یکی از اهداف میانی سازمان تبلیغات اسلامی بر طبق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی ازجمله طلاق، اعتیاد و امثال آن است، گفت: ‌برای این منظور استفاده از تمام ظرفیت‌های سازمان تبلیغات در دستور کار قرار دارد.

اجرای طرح تحول فرهنگی

وی با بیان اینکه طرح تحول فرهنگی در زمره اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای سال جاری است، افزود: یکی از ظرفیت‌های مهم تبلیغات اسلامی برای اجرای طرح تحول فرهنگی، پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند که امروز خوشبختانه شاهد راه‌اندازی آن‌ها در استان سمنان نیز طی ماه‌های اخیر بوده‌ایم. این طرح با همراهی وزارت کشور و سازمان تبلیغات اسلامی در سطح کشور اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام دارابی بیان کرد: فاز نخست این طرح در سه پایگاه فرهنگی و اجتماعی در کشور پیش‌بینی شد که امروز خوشبختانه در فاز دوم اجرای این طرح، شاهد ایجاد ۱۰ پایگاه در سراسر کشور هستیم. ارتقای این پایگاه‌ها در زمره اولویت‌های تبلیغات اسلامی در سال جاری است. تعداد پایگاه‌های فرهنگی و تبلیغی مذکور در سطح کشور به عدد ۱۰۰ خواهد رسید که این امر البته با همکاری وزارت کشور تحقق خواهد یافت.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/4/30/970419_458.jpg

‌ معاون امور مجلس و استان‌ها افزود: این پایگاه‌ها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق حضور مبلغان و برگزاری دوره‌های آموزشی، گفتمان‌های دینی و تبلیغی، کلاس‌های توجیهی با موضوع اخلاق در اسلام، خانواده، فرایض دینی و سبک زندگی اسلامی فعالیت می‌کنند تا بتوانیم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در پناه تعالیم دینی باشیم که ان شالله نتایج آن در همین پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی درون استان سمنان دیده خواهد شد.

‌معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هم‌اکنون در ۲۵ استان کشور در دست راه‌اندازی هستند، گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده تعداد این پایگاه‌ها را به ۱۰۰ پایگاه، ارتقا دهیم.

به گزارش ایکنا در ادامه این جلسه مدیران کل این سازمان در خصوص ویژگی‌های یک مبلغ خوب و شرایط مبلغان با توجه به شرایط روز جامعه صحبت‌هایی شد. همچنین مباحثی از جمله شیوه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی، شیوه‌های آموزش مبانی دینی و تبلیغی مطرح شد و در ادامه این جلسه به سؤال و جواب بین مدیران و معاونان سازمان تبلیغات اسلامی انجام شد.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام

captcha