بازارگردی؛ آفت عبودیت حج
کد خبر: 3732428
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴

بازارگردی؛ آفت عبودیت حج

گروه معارف - طی چند سال اخیر هر چند که بسیاری از متولیان امور حج در داخل کشور نسبت به بازارگردی وخریدهای بیش از اندازه سوغات توسط حجاج ایرانی هشدار می‌دهند ولی همچنان مشاهده می‌شود که حجم سوغاتی‌های حجاج ایرانی همچنان سرسام آور است.

 بازارگردی آفت عبودیت حج

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با نزدیک شدن به ایام سفر حج و حضور حجاج ایرانی در مناسک حج شاهد برخی توصیه‌های مسئولان  در خصوص عدم خرید سوغات و بازار گردی حجاج ایرانی در فروشگاه های عربستان هستیم.

خرید سوغاتی درانجام مسافرت برای اعضای خانواده جزو سفارشات دینی است و بیشترین حجم این سفارشات در سفرهای مذهبی و مخصوصا سفر حج به اوج خود می‌رسد.

ولی در شرایط فعلی و با توجه به دشمنی عربستان با شیعیان باید زائران ایرانی با توجه به شرایط موجود رفتار منطقی و متعادل داشته باشند.

حجم سوغاتی حجاج ایرانی همچنان سرسام آور است

طی چند سال اخیر هر چند که بسیاری از متولیان امور حج در داخل کشور نیز نسبت به خریدهای بیش از اندازه سوغات توسط حجاج ایرانی هشدار می‌دهند ولی همچنان مشاهده می‌شود که حجم سوغاتی‌های حجاج ایرانی همچنان سرسام آور است.

جنس چینی هیچ تبرکی ندارد

باید توجه کرد آنچه که زائران ایرانی را برای خرید در کشور عربستان مشتاق‌تر می‌کند جنبه متبرک بودن این کالاها و اجناس فروخته شده در فروشگاه‌های شهرهای مکه و مدینه است. ولی باید گفت اجناس فروخته شده در کشور عربستان عمدتا اجناس وارداتی از کشور چین است و جنس چینی هیچ تبرکی ندارد.

رهبر معظم انقلاب نیز سال گذشته در دیدار کارگزاران حج با انتقاد از بازارگردی زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه به حجاج پیشنهاد کردند تا به جای خرید کالاهای بی کیفیت خارجی، سوغاتی‌های خود را از بازار داخل تهیه کنند که اجناسی با کیفیت خوب، متنوع و زیبا و به ویژه ساخته شده دست کارگر ایرانی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: «من با سوغاتی خریدن مخالف نیستم اما با این بازارگردی‌ها چرا؛ خیلی بد است. یک عده‌ای عطش بازارگردی دارند؛ اینها ملت شما را، مردم شما را سبک می کند؛ حیف است. می روند یک جنس‌هایی را می‌خرند، غالباً هم جنس‌های بی کیفیت از کشورهای دوردست سودجو که با همان کمپانی های داخل آن کشور میزبان ارتباط دارند.

مقام معظم رهبری تصریح کرده‌اند: بعضی‌ها قبل از اینکه سفر مکه بروند، سوغاتی‌های سفر را در اینجا می خرند - کار خوبی است - نگه می دارند؛ بعد که برگشتند، همان‌هایی را که در بازار شهر خودشان تهیه کرده‌اند، به عنوان سوغاتی می‌دهند. بعضی‌ها به عنوان چیز متبرک، از آنجا سوغاتی می‌ آورند؛ تبرکی ندارد. این جانمازهایی که در سنندج و کردستانِ خودمان می بافند، به مراتب از جانمازهایی که از آنجا می‌آورند، بهتر است.»

حجاج ایرانی اصلا به نوع کاری که انجام می‌دهند آشنایی ندارند

علی اسماعیلی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا معتقد است: خرید سوغات در کشور توسط حجاج به نوعی به یک عارضه غلط، اشتباه و رایج تبدیل شده است یعنی حجاج ایرانی اصلا به نوع کاری که انجام می‌دهند آشنایی ندارند.

وی افزود: با وجودی که خودشان می‌دانند این نوع اجناس خریداری شده از سفر حج کیفیت لازم را نیز ندارد ولی صرفاً به خاطر حرف و حدیث‌های مطرح شده در بین دوستان و جمع‌های خانوادگی همچنان این خریدها را انجام می‌دهند.

اسماعیلی به حجاجی که می‌خواهند به سفر حج مشرف شوند توصیه کرد: حجاج اخبار مربوط به عربستان را دنبال کنند و ببینند که اوج دشمنی این کشور با نظام جمهوری اسلامی ایران و شیعیان سایر کشورها چگونه است .

وی خاطرنشان کرد: کشور عربستان سالانه چندین میلیون دلار صرف مبارزه با جمهوری اسلامی می‌کند در نتیجه حجاج ایرانی با خرید کردن از عربستان در واقع از اقتصاد آنها حمایت کرده و به خودمان ضربه می‌زنند.

خودمان به خودمان آسیب می‌زنیم

این استاد دانشگاه، با اشاره به آغاز جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا به کمک همپیمانان خود جنگ اقتصادی شدیدی علیه کشورمان به راه انداخته است، بازار گردی‌های حجاج ایرانی در عربستان یعنی اینکه خود ما نیز با آنها هم دست و هم پیمان می‌شویم تا به خودمان آسیب بزنیم. 

اسماعیلی  بازار گردی حجاج ایرانی را موجب دور شدن از فضای معنوی و روحانی حج اعلام کرد وگفت: بسیاری از حجاج ایرانی چندین سال ‌است که در نوبت اعزام به حج هستند زمانی که وقت خود را در بازار گردی سپری می کنند این کار با اهداف والای حج مغایرت دارد و ضربه به اقتصاد خودمان است.

این استاد دانشگاه، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که عبادت و عبودیت را روح حج می‌دانند تا حجاج آن را معیار خود قرار دهند ادامه داد: خیلی وقت‌ها فرصت حج تنها یک بار در سراسر عمر برای انسان فراهم می‌شود و چه بهتر است که این فرصت را انسان برای خداشناسی و تزکیه نفس قرار دهد نه اینکه وقت خود را به بطالت و کارهای بیهوده صرف نماید.

وی با اشاره به اینکه خرید سوغات یک سفارش دینی است گفت : ولی در هر شرایطی نمی توان این کار را انجام داد.

اسماعیلی در پایان اظهار کرد: اگر حجاج خیلی به این کار تاکید دارند  بهتر است قبل از رفتن به سفر حج یا اینکه بعد از برگشتن از سفرمعنوی حج در یک فرصت مناسب مواردی که به عنوان سوغاتی در نظر دارند از داخل تهیه کنند تا بدین ترتیب به اقتصاد کشور هم کمکی کرده باشند.

انتهای پیام

captcha