استفاده از بستر کتاب برای شناخت ائمه(ع) ایده‌ای ارزشمند است
کد خبر: 3732511
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

استفاده از بستر کتاب برای شناخت ائمه(ع) ایده‌ای ارزشمند است

کانون خبرنگاران نبأ ــ کتابدار کتابخانه میرزا کوچک جنگلی رشت گفت: استفاده از بستر کتاب برای شناخت ائمه اطهار(ع) و سبک زندگی آنان ایده‌ای ارزشمند است که ضمن ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به ترویج سبک زندگی اسلامی می‌پردازد.

ندا کریمی، کتابدار کتابخانه میرزا کوچک جنگلی واقع در محله سلیمانداراب رشت در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: سلیمانداراب، منطقه‌ای مهاجرپذیر و کم‌برخوردار محسوب می‌شود که بافت فرهنگی یکدستی ندارد؛‌ کتابخانه میرزا کوچک دو سال پیش فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرد و در حال حاضر از همراهی بیش از دو هزار عضو از ساکنان منطقه برخوردار است که اکثریت آن‌ها کودک و نوجوان هستند.

وی در تشریح فعالیت‌های انجام‌ شده برای معرفی دوره پیشین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی،‌ اظهار کرد: سال گذشته، نخستین سال فعالیت کتابخانه ما بود. در واقع می‌توان گفت که این مرکز در بین مراکز فرهنگی محله سلیمانداراب تقریباً ناشناخته بود و به همین دلیل کار ما کمی سخت‌تر بود؛ با این‌ حال توانستیم از پتانسیل مدارس به‌خوبی استفاده کنیم؛ برخلاف سال جاری که مدارس تعطیل شد و ما متأسفانه فرصت حضور در مدارس و اجرای برنامه‌های کتاب‌خوانی مرتبط با جشنواره را از دست دادیم.

کریمی ادامه داد: امسال بر حوزه کودک بیش از گذشته تمرکز کرده‌ایم. منابع جشنواره نیز در این حوزه بسیار مورد توجه کودکان بوده است؛ «مهمان خراسان» ویژه کودکان زیر هفت سال و «مژده گل» ویژه کودکان ۷ تا ۱۱ سال، به‌طور کامل متناسب با این رده سنی بوده و بسیار مورد اقبال کودکان قرار گرفته است. نشست‌های قصه‌گویی ویژه کودکان و برنامه‌های کتاب‌خوانی نوجوانان با محوریت منابع جشنواره رضوی برگزار می‌شود. یادم می‌آید برای جلسه اول، شعری از کتاب «مهمان خراسان» انتخاب کردم و برای بچه‌ها خواندم؛ آن‌ها با ورق زدن صفحات کتاب و دیدن تصاویر آن مشتاق‌تر می‌شدند و از من می‌خواستند که شعر دیگری برای‌شان بخوانم. همچنین در حاشیه سایر برنامه‌های جانبی بخش کودک از مربیان می‌خواهیم که ضمن معرفی جشنواره،‌ کودکان و نوجوانان را به شرکت در این مسابقه تشویق کنند.

کتابدار کتابخانه میرزا کوچک جنگلی اضافه کرد: سال گذشته برای جلب اشتیاق کودکان، هدایایی تهیه کردیم، چیزهایی مثل مداد رنگی ۳۶ رنگ به همراه یک کتاب، مداد رنگی ۲۴ رنگ به همراه یک کتاب و جوایزی از این‌ دست؛ آن‌ها را بر روی پیشخوان کتابخانه قرار دادیم و به خط درشت نوشتیم که این جوایز متعلق به برندگان مسابقه کتاب‌خوانی رضوی است. این کار حس کنجکاوی کودکان را برانگیخت؛ در واقع بی‌آنکه ما از آنان بخواهیم در جشنواره شرکت کنند، آن‌ها مشتاقانه پیگیر شیوه شرکت در مسابقه می‌شدند. بعد از آن با بچه‌ها قرار گذاشتیم که برای اهدای جوایز در یک روز مشخص از بین اسامی تمام کودکانی که در این جشنواره شرکت کردند، قرعه‌کشی انجام دهیم و این کار را به روز اختتامیه موکول کردیم.

وی گفت: بخش کودک کتابخانه ما چندان بزرگ نیست؛ آن روز همه بچه‌ها به کتابخانه آمدند و دیگر جایی برای نشستن نبود؛ به نظرم شلوغ‌ترین روز کتابخانه بود؛ با همکاری بچه‌ها اسامی را نوشتیم و در سبدی قرار دادیم و بعد قرعه‌کشی کردیم. برنده مداد رنگی ۳۶ رنگ، دختری از خانواده‌ای پرجمعیت و کم‌درآمد بود. این اتفاق برایم بسیار خوشحال‌کننده بود؛ چراکه کمی بعدتر از خواهرش که عضو کتابخانه ما است، شنیدم که شب‌ها با مداد رنگی‌اش می‌خوابد و به کسی اجازه نمی‌دهد که به آن دست بزند. این برایم بسیار لذت‌بخش بود. کار کوچکی که خیلی‌ها را به شرکت در جشنواره مشتاق کرد. امسال نیز در حال رایزنی برای اخذ مجوز برای خرید محصولات فرهنگی هستیم و ان‌شاء‌الله در روزهای آتی این تلاش‌ها به ثمر می‌نشیند. علاوه بر این، سال گذشته اهدای کتاب و لوح سپاس از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تک تک شرکت‌کنندگان بخش کودک، کار بسیار خوبی بود که باعث شد بچه‌ها دست‌خالی از کتابخانه بیرون نروند.

کتابدار کتابخانه میرزا کوچک جنگلی در پایان استفاده از بستر کتاب برای شناخت ائمه و سبک زندگی آنان را ایده‌ای ارزشمند دانست که ضمن ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به ترویج سبک زندگی اسلامی می‌پردازد.

captcha