دانش برآمده از دل جنگ حفظ و به نسل‌های بعد منتقل شود
کد خبر: 3732551
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
ناصرپور:

دانش برآمده از دل جنگ حفظ و به نسل‌های بعد منتقل شود

گروه فرهنگی ـ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان با بیان این‌که دانش برآمده از دل جنگ باید حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل شود، اظهارکرد: در صورتی‌که همه دانشگاه‌های استان و پژوهش‌گران دفاع مقدس مشارکت خوبی داشته باشند، ظرف دو تا سه سال آینده دانش‌نامه دفاع مقدس لرستان تدوین می‌شود.

ن

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الله ناصرپور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان امروز دوشنبه، یکم مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که لرستان به‌عنوان خاکریز دوم دفاع مقدس بعد از خوزستان با تقدیم شش هزار و ۳۰۰ شهید به انقلاب و آمار بالای آزادگان، جانبازان و ایثارگران نقش مهمی در آن دوران داشته است، گفت: این استان به‌عنوان استان معین سه استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه نقش حمایتی مؤثری را در دفاع مقدس داشته است و از طریق مشارکت و حضور هزاران رزمنده استان در قالب نیرو‌های نظامی و غیرنظامی مانند بسیج و مشارکت مردمی، دین خود را به اسلام و انقلاب به جا آورده است.
وی با بیان این‌که هر دانش و تجربه‌ای که به رشته تحریر درنیاید، برای نسل‌های بعد کاربردی ندارد، افزود: ما هشت سال دوران دفاع مقدس را با افتخار پشت سر گذاشتیم و اکنون که ۳۰ سال از دوران دفاع مقدس گذشته است و آن دوران را با افتخار گذرانده‌ایم، خیلی از آن دلیرمردانی که آن حماسه‌ها را آفریدند در بین ما نیستند و دار فانی را وداع گفته‌اند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه داد: رژیم بعثی عراق در دوران جنگ تحمیلی، یک‌هزار و ۵۰۰ بمب و موشک و راکت را بر سر مردم بی‌دفاع لرستان ریخت؛ به‌طوری‌که همه شهر‌های استان مورد هجوم هوایی دشمن بودند و تعداد زیادی از شهدای ما خود را در بمباران‌ها از دست دادند.
ناصرپور با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری که از دوران دفاع مقدس به‌عنوان دوران طلایی یاد کردند، افزود: کسانی‌که گنجینه‌های سال‌های انقلاب و دفاع مقدس را به‌عنوان تجربیات ارزشمند در اذهان به یادگار دارند، صاحب دانش ضمنی هستند و زمانی‌که این تجربیات به نگارش در آیند، تبدیل به دانش تصریحی خواهند شد.
وی با بیان این‌که دانش برآمده از دل جنگ باید حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل شود، تصریح کرد: دانش‌نامه دفاع مقدس یعنی به رشته تحریر درآوردن و مستند کردن تجارب سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی برآمده از دل جنگ، که این دانش باید به‌عنوان ارزش تولید شده در جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به دفاع مقدس و بصیرت‌افزایی آنان به‌کار گرفته شود و از ذره ذره سلول‌های دفاع مقدس بهرمند شوند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: با وجودی‌که اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در سال ۸۶ تأسیس شده و شروع به کار کرده است، ولی متأسفانه جمع‌آوری مداخل و تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان با تأخیر شروع شده، به‌نحوی‌که آذرماه سال ۹۶ نقطه شروع کار ما در این زمینه بوده است، ولی با تلاش علمی، نشست‌های مجاهدانه و انقلابی و تلاش‌های شبانه‌روزی در طی شش ماه حدود ۸۵۰ الی ۹۰۰ مدخل شناسایی شده است.
ناصرپور با اشاره به تقسیم‌بندی مداخل در موضوعات مختلف، گفت: مقوله‌های اصلی در مدخل‌نویسی شامل مداخل نظامی و جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی، اجتماعی، شهدا و اشخاص هستند و مداخل در ذیل هر کدام از این مقوله‌ها تعریف می‌شوند.
وی اضافه کرد: در هر مقوله‌، شاخص‌ترین آن‌ها را به‌عنوان مدخل انتخاب کرده‌ایم، به‌عنوان مثال از شش هزار و ۳۰۰ شهید استان، ۴۰۰ نفر از آن‌ها را به‌عنوان شهید شاخص و سر فصل شناسایی کرده‌ایم که هر کدام از آن‌ها موضوع مقاله‌ای می‌شوند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان یادآور شد: مداخل فرهنگی ما شامل کتب، فیلم، ترانه‌های حماسی و هر اثر در زمینه دفاع مقدس است که بتواند مبین اثربخشی لرستان در جنگ تحمیلی باشد.
وی اظهارکرد: در هفته آینده در مورد تصویب نهایی مداخل تصمیم‌گیری می‌شود؛ در صورتی‌که همه دانشگاه‌های استان و پژوهش‌گران دفاع مقدس مشارکت خوبی داشته باشند، ظرف دو تا سه سال آینده دانش‌نامه دفاع مقدس لرستان تدوین می‌شود.

انتهای پیام

captcha