پزشکانی که به جای حج تمتع عمره بجا آورند تشویق می‌شوند
کد خبر: 3732619
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
مرعشی:

پزشکانی که به جای حج تمتع عمره بجا آورند تشویق می‌شوند

گروه سلامت ــ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به خدمات این مرکز در حج 97 گفت: هدف پزشکان نباید به جا آوردن حج تمتع بوده بلکه باید هدف آنان ارائه خدمات به ضیوف الرحمان باشد.

پزشکانی که به جای حج تمتع عمره به جا بیاورند تشویق می‌شوندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در نشست خبری تشریح خدمات پزشکی حج 97 که امروز در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد با بیان اینکه حج امسال پس از توافقات اولیه سازمان حج و زیارت با وزیر حج عربستان سعودی در دستور کار برنامه‌ ریزی‌ها قرار گرفت اظهار کرد: ما منتظر تشکیل کاروان‌ها شدیم و پزشکان را بر اساس جمعیت آنها ساماندهی کردیم. در این راستا ما دو تا سه برابر ظرفیت کاروان‌ها پزشک اعلام کرده و مجموعا به ازای هر 300 زائر یک پزشک اختصاص دادیم. این پزشکان زوار را معاینه و پس از احراز سلامت جسمی آنها اطلاعات آنها را وارد پرونده الکترونیک کردیم.

وی افزود: پزشکان از ابتدا تا انتهای حج همراه زوار خواهد بود و تاکید داریم که پزشکان ما در عربستان سعودی حتما کسانی باشند که زوار را پیش از اعزام معاینه کرده باشند. از سوی دیگر به هر اندازه که ساختمانی که در عربستان زوار را در خود جای می‌دهند جمعیت آن بیشتر باشد پزشک بیشتری به آن ساختمان اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: طبق توافق ما با سازمان حج و زیارت عربستان سعودی قرار شد که ما در مدینه بیمارستان نداشته و ظرفیت بیمارستان‌های سعودی استفاده کنیم. لذا ما در مدینه کیفیت را بالا می‌بریم که در آن متخصصان طب داخلی، اورژانس، روانپزشک و متخصصان قلب حضور خواهند داشت.

مرعشی عنوان کرد: این خدمات به تمام زوار ارائه شده و زائرین پس از مراجعه با کد ملی یا شماره کاروان و یا شماره پاسپورت خود می‌توانند این خدمات را دریافت کنند ضمن اینکه ما در مکه هم 5 درمانگاه داریم که تمام خدمات به جز جراحی را ارائه می‌دهیم در صورت نیاز به اعمال جراحی خدمات را از بیمارستان‌های سعودی دریافت می‌کنیم. همچنین حدود 80 مطب پزشک کاروان نیز امسال وجود دارد و در هر هتل مکه یک پزشک 8 ساعته به زائرین خدمت می‌دهد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت عنوان کرد: موضوع بهداشت محیط، ارائه کلاس‌های آموزشی، نظارت بر غذا، خواب و دیگر موارد این چنینی نیز بر عهده مرکز پزشکی حج و زیارت است.

مرعشی با بیان اینکه ایران به صورت رسمی تنها کشوری است که در عربستان اجازه استفاده از درمانگاهای خود را دارد گفت: این اجازه با توافق سازمان حج و زیارت و وزارت صحه عربستان به ما داده شده بر همین اساس در مشاعر، عرفات و منا درمانگاه‌های ما فعال می‌شود، در منا 9 درمانگاه شبانه روزی براساس تقسیم بندی چادرها داریم و در طول مسیر رمی جمرات نیز نیروهای ما حضور خواهند داشت.

مرعشی افزود: از سوی دیگر طبق توافق ما با عربستان سعودی قرار است در درمانگاه‌های سعودی در منا و عرفات پزشکی ایرانی که به زبان عربی مسلط باشد به شرط عدم دخالت در درمان حضور داشته باشد.

وی عنوان کرد: امسال برای اولین بار توافق شده است که مرکز پزشکی حج و زیارت به صورت مستقیم خود با وزارت صحه عربستان در ارتباط باشد و مکاتبات او مستقیم ارسال شود.

وی با بیان اینکه امسال گرمای هوا در زمان حج بیشتر است اعلام کرد: هزار و 500 زائر ما بالای 80 سال را دارند و 86 هزار زائر 20 درصد دچار فشار خون، 12 درصد دیابت و 5 هزار نفر ناراحتی قلبی دارند ضمن اینکه برای این تعداد تیم پزشکی ما 560 نفر است .

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه مسئله زبان و بازه زمانی دو مشکل عمده گرفتن خدمات از سعودی‌ها است گفت: سعودی یک بازه زمانی محدودی را برای خدمات حج در نظر گرفته این در حالی است که ما 75 روز را در نظر داریم از سوی دیگر پس از ایام تشریق از سوی عربستان حج تمام شده است و زائر ما می‌خواهد به مدینه آمده و در نتیجه ما خدمات بیشتری را باید ارائه بدهیم. این خود مشکلی است که باید آن را حل کنیم و از سوی دیگر بسیاری از زوار ما برای اولین بار است که کشور خارج می‌شوند و از میانگین سن بالایی هم برخودار بوده و در نتیجه تیم‌های پزشکی باید دغدغه‌های زیادی برای آنها داشته تا بتواند مناسک خود را انجام دهند.همانگونه که وجود روحانی در کنار زوار موجب آرامش می‌شود حضور پزشک نیز این آرامش را به آنها اعطا می‌کند.

بزرگترین ترکیب خدمات پزشکی از سوی ایران می‌شود

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه بزرگترین ترکیب خدمات پزشکی از سوی ایران می‌شود گفت: این در حالی است که از نظر تعداد، خدمات اندونزی بیشتر است اما هر سال ما از جانب عربستانی‌ها تقدیر شده و امسال برای اولین بار آنها ما را به عنوان بخشی از سیستم بهداشتی درمانی خود پذیرفته و خدمات فوق تخصصی به صورت مستقیم از آنها را گرفته و نیاز به ارجاع نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط در عرفات عوض شده است گفت: برای زوار و حجاج مسیرها بهبود یافته و امسال در منا یک تونل سرد را طراحی کردیم تا زواری که دچار گرما زدگی می‌شوند در آنها اسکان داده و آنها را از حالت گرما زدگی خارج کردیم تا بتوانند مناسک خود را از سر بگیرند.

مرعشی اظهار کرد: امسال 16 بیمار دیالیزی در میان زوار ما حضور دارند که برنامه دیالیز آنها آماده و با دولت سعودی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم که دیالیز آنها در مراکز سعودی صورت بگیرد.

50 درصد پزشکان محرم نمی‌شوند

وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر تعداد پزشکان محرم عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم 50 درصد از کادر پزشکی عمره مفرده به جا بیارند و حج تمتع را انجام ندهند تا به صورت شبانه روزی خدمات به زوار ارائه دهند هدف اصلی از تیم‌های پزشکی ارائه خدمت به ضیوف الرحمان است.

وی افزود: در این راستا ما بسته‌هایی را نیز به عنوان تشویقی برای پزشکانی که عمره به جای تمتع به جای می‌آوردند آماده کرده و از سوی دیگر تلاش کردیم پزشکانی را با خود همراه برده که سال گذشته حج تمتع را به جا آورده باشند.

مرعشی در ادامه با بیان اینکه امسال سعودی برای ورود دارو تسهیلاتی را برای ما فراهم کرده است گفت: هر سال ما مشکل داروهای اعصاب و روان را داشتیم اما امسال دولت سعودی قبول کرده که اگر با نسخه باشد این مورد اشکالی ندارد. همچنین میزان داروهای همراه بیمار باید مقدار بیشتری از طول اقامت او در عربستان باشد.

ورود 52 تن دارو به جده

وی یاد آور شد: 52 تن دارو سه هفته قبل ارسال شده که همه آن ترخیص و وارد جده شده است. ضمن اینکه خرید دارو پایان سال قبل با قیمت ارز بسیار پایین خریداری شده بود همچنین در انبارهای ما در عربستان دارو نگهداری نشده است و ما هر سال پس از حج انبارهای خالی را تحویل دهیم.

مرعشی یاد آور شد: لیست داروهای اعلامی از سوی سعودی‌ها که شامل برخی ترکیبات مواد مخدر نیز بوده کاهش پیدا کرده و عموما داروهای ممنوعه ناظر به مواردی مانند مرفین، متادون، ترامادون و ... است. ضمن اینکه نیروی انتظامی‌ها ما در خروجی فرودگاه‌ها با این موارد برخورد می‌کنند.

انتهای پیام

captcha