ضرورت احیای کارکردهای فرهنگی مسجد/ فرهنگ رضوی؛ فرهنگی آسمانی
کد خبر: 3732667
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
آیت‌الله صفایی بوشهری در گفت‌و‌گو با ایکنا عنوان کرد:

ضرورت احیای کارکردهای فرهنگی مسجد/ فرهنگ رضوی؛ فرهنگی آسمانی

کانون خبرنگاران نبأ ــ نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر با تاکید بر اینکه مساجد از آن خدا و دارای قداست و احترامی خاص است، گفت: کسانی که با مقدسات دینی به مبارزه بر می خیزند علاوه بر قهر الهی در قیامت، گرفتار ذلت و خواری دنیا نیز می شوند و لذا دشمن از در و دیوار مسجد نمی ترسد، بلکه ترس او از زنده شدن نام خدا و بیداری مسلمانان موحد و ولایتمدار است.

 به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری اول تیرماه سال 1338 در شهر بوشهر پا به عرصه‌ گیتی نهاد و در محیطی سراسر مذهبی و ارادت به مکتب اهل بیت(ع) پرورش یافت. وی به واسطه علاقه، استعداد و درک نیاز جامعه اسلامی - به توفیق الهی - برای تحصیل معارف اسلامی از دیار عالمان سترگی چون آیات عظام حاج سیدعبدالله بلادی، سید‌مرتضی علم‌الهدی مجتهد اهرمی، سیدمحمدتقی حجت، سیدعلينقی دشتی و مجتهد برازجانی؛ به قم، آن سرزمین نور معارف اسلامی و تشیّع هجرت کرد و در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل شد و حضرت آیت ‌الله بهجت، بهاءالدینی، پایانی، شیخ جواد تبریزی، حضرات آیات خوشوقت تهرانی، شب‌زنده‌دار جهرمی «رضوان ‌الله تعالی علیهم» و شبيری زنجانی، وحید خراسانی، راستی كاشانی و جوادی آملی «حفظهم الله» را می‌توان از اساتید بنام این مدرس بوشهری نام برد.

 استعداد و پشتکار ویژه و عنایات اساتید بزرگ و توفیقات الهی موجب رشد و طی مدارج عالیه حوزوی وی گشت، به ‌طوری‌که در همان آغاز مورد توجه اعلام و بزرگان حوزه قرار گرفت و حائز کرسی رسمی تدریس در رشته ادبیات عرب و در این عرصه صاحب نظریه و دارای تألیفات کارشناسانه شد و در ادامه در علوم مختلف حوزوی مانند فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، رجال، اخلاق و حدیث در بالاترین مراتب آن به تحقیق، پژوهش، تدریس، تألیف و نوپردازی اصیل پرداخت و بسیاری از مشتاقان و نخبگان حوزوی از محضر درس ایشان بهره بردند. درس خارج اصول، فقه و اخلاق ایشان از رونق و گرمی خاصی برخوردار است و با کسب فیض از اساتید بنام و خلّاق در حوزه‌های مختلف معارف اسلامی به تحقیق و پژوهش پرداخت و در عرصه‌های گوناگون با پردازش نظریه های عمیق، دقیق و گسترده در معارف دینی افق های جدیدی را بر گشودند. ارائه جدید روش تحصیل علوم مختلف در حوزه معارف دینی و طرح جدید تدریس عمیق و تحقیقی، تألیف کتب درسی حوزوی با شاخصه‌های کارآمدی، تحقیق و پژوهش محوری، توجه ویژه به اخلاق و معنویت و تحوّل پیشرفت‌زا و اصیل حوزوی و جامع نگری و توسعه در گستره تحقیق مسائل و موضوعات معرفتی از ویژگی های آیت الله صفایی بوشهری است.

آیت‌الله صفایی بوشهری در بین بزرگان، فضلاء و طلاب جایگاه ویژه‌ای دارد و همواره از وی به دارا بودن علم و اخلاق، تواضع، فروتنی، پارسایی و بزرگی ياد می‌شود؛ چنان ‌که مقام معظم رهبری حضرت آیت ‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مد‌ظله العالي» ايشان را «عالم فرزانه» دانستند و وی را دارای مراتب «علم و عمل» برشمرده‌اند و او دارای تألیفاتی بسیاری در علوم مختلف که شامل «روش تحصیل ادبیات عرب در حوزه، مغنی‌‌الأديب، شرح و ترجمه مغنی‌الأديب، آموزش صرف، آموزش نحو، بداءةالنحو، بداءة التمارين، داستان‌های آسمانی، چلچراغ آسمان عصمت، وقت ظهور، سیمای تاریخ اسلام، ترجمه صحیفه سجادیه، درآمدی بر مدیریت کار آمد اسلامی، ولایتمداری تنها حجت سیاسی الهی، علم و فناوری، درآمدی بر مقوله پژوهش، تهاجم نرم، پایان دنیا در کلام خدا، النحو التطبیقی، المتون للتعلیم و التدریب، ترجمه‌ی زیارت نامه‌ی حضرت فاطمه معصوم (س)، نسیم رحمت، زندگی نامه‌ی حضرت امام هادی (ع) و کتاب 14 جلدی أنوار الهدی» هستند که برخی از آنها جزء کتاب‌های آموزشی حوزه بوده و  به عنوان کتاب سال حوزه مورد تشویق مسئولان حوزه علمیه کشور قرار گرفته است.

از ویژگی‌های این استاد حوزه و دانشگاه؛ تسلط و جامعیت بر علوم مختلف و تحقیق و پژوهش و طراحی نوین در این باره است، و سخنرانی‌های ایشان درباره «تجارت الکترونیک، تهدیدها و فرصت‌ها»، «شهر الکترونیک و اصلاح الگوی مصرف»، «پدافند غير عامل»، «مبانی توسعه پایدار»، «پژوهش»، «تأثیر جغرافیای محیطی بر متن و نواي مدح و مرثيه»، «تحولات دانش بنیان صنعت نفت با رويكرد فناوری نانو»، «ورزش مقوله استراتژیک»، «نقش پارک علم و فناوری در توسعه پایدار»، «نقش اسلام و انقلاب بر تحولات ساختاری و محتوایی شعر» و «نقش هنر متعهد در کمال انسانی» دیگر موضوعات دانش بنیان، مورد توجه کارشناسان خبره قرار گرفته است. وی مقالات علمی و پژوهشی بسیاری نیز نگاشته  که در مراکز پژوهشی و سمینارهای علمی مطرح شده‌اند و همچنین کتاب‌ها و مقالات بسیاری نيز نظیر «ترجمه قرآن، قرآن‌شناسی، اخلاق مدرس، شرح و ترجمه بداءة النحو، نهاية النحو، فقه هنر، تهاجم فرهنگی و مقاومت فرهنگی، نقش اخلاق در بازسازی تمدّن اسلامی، روش تحصیل فقه و اصول، شرح دعای مکارم‌الأخلاق، اخلاق اسلامی و سلوک عرفانی، الصوم و مستنداته، تقریرات درس خارج فقه، تقریرات درس خارج اصول، شرح زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) و شرح نور ویژه زندگی حضرت معصومه(س)»  در دست تألیف دارند.

آیت‌الله صفایی بوشهری به فرمان مقام معظم رهبری در سال 1387 به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر منصوب شد، وی از محبوبیت مردمی و نخبگانی بسیار بالایی برخوردار است. اخلاق، زهد و پارسایی، مردم‌داری و ولایتمداری و توجه ویژه به جوانان و نیروهای انقلابی و مدیریت دانش بنیان در عرصه مختلف از شاخصه‌های ویژه این مؤلف حوزوی است.

خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ در بخش اول گفت‌و‌گوی اختصاصی با امام جمعه بوشهر پرسش‌هایی را پیرامون محورهایی چون «مسجد طراز اسلامی، فرهنگ کار و تلاش گروهی طلاب و دانشجویان، ترویج فرهنگ رضوی، نقش حکومت‌ها و کارگزاران نظام در رشد جامعه، تمدن نوین اسلامی و اهمیت پژوهش‌ها و مطالعات بنیادین» مطرح کرده است که پاسخ  آن‌ها بدین شرح است:

آیت‌الله صفایی بوشهری به تفسیر آیه 19 آل عمران «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ» پرداخت و اظهار کرد: دین برگزیده حق، اسلام است و اسلام همان روحیه تسلیم محض بودن در مقابل خداوند در هر زمان است و حتی در زمان حضرت ابراهیم خلیل الرحمان‌(ع) متعبد به دین و تجلی اسلام به واسطه تسلیم محض دستورات و فرامین او بودن است و سلامتی در زندگی و عاقبت به خیر شدن، تحققش به تسلیم بودن در مقام عقیده و عمل است و در همین رابطه، سیره معصومین‌(ع) دفاع عقلانی از دین اسلام و قرآن بوده است.

راه حق، همان راه اسلام و تسلیم بودن در برابر خداوند است

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال در میان همه راه‌ها، راه دین را برای ما برگزیده است، عنوان کرد: راه حق، همان راه اسلام و تسلیم بودن در برابر خداوند است و انبیاء همین راه را سفارش کرده‌اند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر تلاش برای گرایش دادن فرزندان به انتخاب آئین الهی را از ضروریات یک جامعه ایمانی برشمرد و افزود: در فکر سلامت عقیده و ایمان نسل و فرزندان خود باشیم و در وصایای خود، تنها به جنبه‌های مادی اکتفا نکنیم و لذا تسلیم خدا بودن، روح و جوهره ادیان الهی است.

تخریب مساجد یکی از روش‌های مبارزاتی کفر‌پیشگان علیه اسلام و مسلمین است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اظهار اینکه گاهی ظلم فرهنگی، بزرگترین ظلم‌ها است، تصریح کرد: خرابی مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامه‌ای که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابی آن است و از آن طرف، ممانعت از ورود مسلمانان به مساجد و تلاش برای تخریب آن‌ها، از روش‌های مبارزاتی کفرپیشگان علیه اسلام و مسلمین است و لذا مردم جهان شاهد این ماجرای منکر هستند که آمریکای متجاوز و رژیم صهیونیست تکفیری و آل سعود خبیث این روش کفر‌پیشگی، تخریب، تسخیر مساجد و کشتار مردم مسلمان را در دستور کار دولت‌های خود دارند.

دشمن از زنده‌شدن نام خدا و بیداری مسلمانان موحد می‌ترسد

مولف کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» با تأکید بر اینکه مساجد از آن خدا و دارای قداست و احترامی خاص است، ادامه داد: کسانی که با مقدسات دینی به مبارزه بر می‌خیزند، علاوه بر قهر الهی در قیامت، گرفتار ذلت و خواری دنیا نیز می‌شوند و لذا دشمن از در و دیوار مسجد نمی‌ترسد، بلکه ترس او از زنده شدن نام خدا و بیداری مسلمانان موحد و ولایتمدار است.

مسجد برای حفظ ایمان، تقویت دانش علمی و کارهای فرهنگی بنیادین است

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه مساجدی که مردم در آن حضور نیابند و در آن ذکر خدا را نگویند، در حقیقت مساجدی ویرانه هستند، گفت: مسجد باید پر رونق و پرمحتوا و همانند سنگر فرماندهی برای حفظ ایمان، تقویت دانش علمی و عقیدتی و کارهای فرهنگی بنیادین باشد و همچنان که جاسوس از رخنه به مراکز نظامی در وحشت و اضطراب است، باید مخالفان و دشمنان نیز از نفوذ و ورود به مساجد در ترس و نگرانی باشند.

احیای کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مسجد با فعالیت سایر تشکل‌های دینی

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر اظهار کرد: مساجد پایگاه ایمانی مردم جامعه برای عبادت، علم‌آموزی، ذکر خدا و برای رسیدن به رستگاری و سعادت در دنیا و آخرت است و در این خصوص تشکل‌های دینی، کانون‌های فرهنگی و هنری، هیئت‌های مذهبی، رسانه‌های تخصصی معارفی و قرآنی، کانون‌های مداحان و شاعران آئینی، انجمن‌های اسلامی، جمعیت بانوان فرهیخته، کانون‌های فرهنگی و دینی و پایگاه مقاومت بسیج نقش مهمی در حوزه ترویج و آموزش علوم عقیدتی، ولایی و بصیرتی را دارند.

فرهنگ رضوی فرهنگی آسمانی‌ است

نویسنده کتاب 14 جلدی أنوار الهدی در پاسخ به این پرسش که نقش و وظیفه مردم ولایتمدار و انقلابی در رابطه با ترویج فرهنگ رضوی چیست؟ بیان کرد: ابتدا خودسازی ایمانی، تقوایی، اخلاقی و بصیرتی و سپس آشنایی با فرهنگ اصیل رضوی و ایجاد بسترهای کوچک و بزرگ بر ارائه و اشاعه و نهادینه کردن آن فرهنگ آسمانی است.

نظام حکومتی در ساختار و هندسه جامعه اسلامی نقش هدایتگری و مدیریت جامع دارد

مؤلف درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که توسعه، موجب رشد جامعه و تکامل موجب رشد انسان می‌شود، نقش حکومت‌ها و کارگزاران نظام در این خصوص چیست؟ گفت: نظام حکومتی در ساختار و هندسه جامعه اسلامی نقش هدایت‌گری، سیاست طراحی، نظارت، حراست و مدیریت جامع دارد و بی‌تردید نظام حکومتی اسلام در دو عرصه رشد و پیشرفت عمرانی جامعه و حفظ و ارتقای سطح فرهنگی و بصیرتی نقش اساسی دارد.

تمدن بر دو پایه برنامه و مدیریت استوار است

استاد تفسیر دانشگاه خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که پدیده‌های انسانی جامعه چه نقشی در رسیدن و پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی دارند؟، افزود: تمدن بر دو پایه برنامه و مدیریت استوار است و در هر دو عرصه نقش انسان کاملا تعیین کننده است، انسان است که باید بر اساس دین و اسلام برنامه‌ریزی کند و طبق موازین مدیریت اسلامی، آن را به اجرا در آورد و ارتقا بخشد.

سعادت جامعه در گرو فهم اسلام و پژوهش‌های بنیادین است

وی در پاسخ به این پرسش که جامعه زمانی به فرزانگی و سعادت دست می‌یابد که بر اساس ایمان، تقوا و مدیریت طراحی شود؛ اگر ممکن است اشاره بفرمائید که مطالعه و پژوهش بنیادین چه میزان به این امر کمک می‌کند؟، ابراز کرد: سعادت جامعه در گرو فهم اسلام و اجرای آن است و پژوهش‌های بنیادین و راهبردی و برنامه‌ریزی جامع اساس آن است.

خودکفایی و مرجعیت علمی بر اساس آموزه‌های اسلامی در سنگر مسجد

نویسنده شرح زیارت نامه حضرت معصومه(س) در پاسخ به این پرسش که دانشجویان دانشگاه‌ها و طلاب حوزه‌های علمیه چگونه در سنگر مسجد با تبدیل علم به تکنولوژی می‌توانند به تولید داخلی کمک کنند؟، عنوان کرد: دو قشر عظیم و عزیز و تعیین‌کننده دانشجو و طلاب می‌توانند در تمامی فضای ملی به‌ویژه بر اساس مسجدمحوری موجب پیشرفت ایران شوند و در دو حوزه خودکفایی علمی و تولید علم و مرجعیت آن بر اساس آموزه‌های اسلامی کارهای بسیار شایسته و راهبردی داشته باشند.

خبرنگار: حامد فکوری

عکاس: محمد عبیدی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha