پنجمین جشنواره«هنر مقاومت» به شکل ملی برگزار می‌شود/تقدیر از 40 برگزیده در چهلمین سال انقلاب
کد خبر: 3732668
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
مسعود نجابتی:

پنجمین جشنواره«هنر مقاومت» به شکل ملی برگزار می‌شود/تقدیر از 40 برگزیده در چهلمین سال انقلاب

گروه هنرــ پنجمین جشنواره«هنر مقاومت» به دلایلی از جمله بودجه‌ریزی سازمان بسیج مستضعفین که وظیفه جریان‌سازی فرهنگی و هنری در داخل کشور را به عهده دارد با اتکا به قابلیت و توان جامعه هنری داخل کشور، برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری پنجمین جشنواره «هنر مقاومت»، پیش از ظهر امروز دوشنبه اول‌ مرداد، با حضور مسعود نجابتی؛ دبیرکل این جشنواره و دبیران بخش‌های ده‌گانه این رویداد هنری در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

دبیران بخش‌های ده‌گانه این جشنواره که پس از سخنان نجابتی به توضیح جزئیات بخش‌های تحت مسئولیت خود در جشنواره پرداختند عبارت هستند از احمدرضا دالوند؛ دبیر بخش ویژه علمی و پژوهشی، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی؛ دبیر اجرایی و بخش کارتون و کاریکاتور،علی حیاتی؛ دبیر بخش پرچم و کتیبه، حسن قائدی؛ دبیر بخش عکس، سیدمحمدرضا میری؛ دبیر بخش پوستر، حامد معقولی؛ دبیر بخش پوستر و تبلیغات شهری، حسن روح‌الامین؛ دبیر بخش نقاشی دیجیتال، محمدرضا دوست محمدی؛ دبیر بخش تصویرسازی، سیدعباس صانعی؛ دبیر بخش گرافیک متحرک، سیدمحمد حسینی؛ دبیر بخش تایپوگرافی و عابدینی؛ دبیر بخش طراحی صنعتی.

در ابتدای این نشست مسعود نجابتی؛ دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» به ایراد سخن پرداخت و گفت: این جشنواره با نگاهی به شرایط موجود و نیازهای جامعه و تقارن آن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رویکرد متفاوتی را نسبت به دوره‌های پیشین خود در پیش خواهد گرفت و در ادامه شاهد خواهید بود که براساس این نگاه و منظر متفاوت، رشته و بخش‌هایی نیز به جشنواره اضافه خواهد شد.

جشنواره «هنر مقاومت»، رویکردی مردمی خواهد داشت

وی در ادامه گفت: ما در جریان برگزاری جشنواره پنجم «هنر مقاومت» رویکردی مردمی خواهیم داشت و در این راستا از تمام ظرفیت‌های کشوری همچون سازمان بسیج هنرمدان، حوزه هنری، امور فرهنگی مساجد و نهادهایی همچون جامعه ایمانی مشعر در اکران و عرضه عمومی محصولات هنری این جشنواره استفاده خواهیم کرد.

دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» تصریح کرد: برپایی کارگاه‌هایی در طول مدت برگزاری جشنواره آن هم براساس نیازهای جامعه هنری، هدایت هنرجویان و در جهت استعدادیابی از میان هنرمندان جوان انقلاب اسلامی از جمله مهمترین برنامه‌های این جشنواره است.

مسعود نجابتی افزود: از جمله مصادیق نگاه متفاوتی که در این دوره از جشنواره خواهیم داشت، کاربردی شدن محصولات هنری حاصله از این جشنواره است تا علاوه بر نمایش و اکران آثار فاخر در حد توان امکان تکثیر آن را داشته باشیم که در قالب پوستر و نقش‌های روی تی‌شرت تولید و عرصه خواهد شد.

اعلام اسامی 4 برگزیده در هر بخش بدون اولویت

دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» تأکید کرد: ما در این دوره از جشنواره در هر یک از 10 بخش که به نام آنها اشاره شد بدون اولویت، 4 برگزیده خواهیم داشت که در مجموع 40 هنرمند به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب و معرفی خواهند شد و علاوه بر نشان هنری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به هر کدام از آنها براساس مقررات جشنواره، جوایزی اهدا خواهد شد.

نجابتی در پایان سخنان خود گفت: ما همچنین در این دوره از جشنواره تجلیل از هنرمندان پیشکسوت هنر انقلاب اسلامی را خواهیم داشت که البته در این بخش از جشنواره نیز با کسب اجازه از اساتیدی که چهره‌های نام‌آشنای هنر انقلاب هستند، سعی کرده‌ایم با کمی جوان‌گرایی به سراغ هنرمندانی برویم که به نسبت هنرمندان نسل اول انقلاب سن کمتری دارند اما فعالیت‌های هنری مؤثری در عرصه هنر انقلاب اسلامی انجام داده‌اند.

مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که چرا عنوان جهانی از عبارت جشنواره «هنر مقاومت» در این دوره حذف شده است گفت: این امر به دو دلیل صورت گرفت، یکی اینکه سازمان بسیج مستضعفین  به عنوان متولی اصلی این جشنواره که بودجه برگزاری آن را تأمین می‌کند وظیفه جریان‌سازی فرهنگی و هنری را در داخل از کشور به عهده دارد و لذا در این جشنواره تصمیم بر این گرفته شد تا از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و هنری داخل کشور در برگزاری هرچه مؤثر این جشنواره استفاده شود.

وی افزود: دلیل دوم اتخاذ این تصمیم به مشکلات اقتصادی بازمی‌گردد و آنکه به دلیل رشد فزاینده قیمت ارز توان دعوت از هنرمندان خارجی برای حضور در این جشنواره و تأمین هزینه جوایزهای این بخش  برای ما مقدور نیست و لذا ترجیح دادیم  این جشنواره به شکل داخلی و ملی برگزار شود.

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست، سید مسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر اجرایی و بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره نیز با تأکید بر متفاوت بودن نوع نگاه هنرمندان به رویدادهای رخ داده در هر بخش از این جشنواره گفت: اولویت ما در هر یک از بخش‌های این جشنواره معطوف به هنرمندانی است که اصطلاحاً آنها را رویش‌های هنر انقلاب اسلامی می‌دانیم و در شناخت درست و هدفمند آنها  زا رهنمودهای مقام معظم رهبری نهایت حس استفاده را خواهیم برد.

وی ادامه داد: دلیل اتخاذ این تصمیم به عنوان رویکرد اصلی جشنواره، ظرفیت‌سازی مطلوبی است که به ویژه طی سالیان اخیر در برخی از رشته‌های هنری شاهد آن بوده ایم و به جرئت می‌توان گفت عرصه هنر ایران به ویژه هنر ارزشی و انقلابی در برخی از رشته‌های هنری همچون گرافیک و تصویرگری سرآمد کشورهای جهان است و این امر الزامی را فراهم می‌آورد که ما بتوانیم معرفی و تقدیر شایسته‌تری از هنرمندانی که رویش‌های انقلابی هستند داشته باشیم.

تأکید بر تولیدمحوری و جنبه‌های کاربردی محصولات فرهنگی و هنری در این دوره از جشنواره

شجاعی طباطبایی تصریح کرد: تاکنون و در بسیاری از رویدادهای هنری به ویژه هنر انقلاب، رویکرد اغلب برگزارکنندگان نمایش محور بوده است و تأکید بر فراهم آوردن فضای نمایشگاهی به منظور عرضه آثار ارائه شده به جشنواره و سایر رویدادهای هنری داشته اند و لذا در این دوره از جشنواره «هنر مقاومت»، تولیدمحور بودن ملاک است و بسیار تأکید داریم که آثار ارائه شده در این جشنواره منتج به تولید محصولاتی فرهنگی و هنری که جنبه کاربردی و فراگیر دارند، شوند.

وی به عنوان دبیر بخش کارتون و کاریکاتور پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» گفت: در رشته کارتون ما به شراغ موضوعات بسیار جدی جامعه رفته ایم که تصور می کنیم از جمله مطالبات اصلی  مردم است؛ در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از آفت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، اشرافی‌گری است که از جمله مصادیق آن می‌توان به ژن خوب، فاصله طبقاتی و تشریفات اشاره کرد و امیدواریم آثار در این رشته بتواند به طرز شایسته‌ای به این مهم بپردازد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پایان سخنان خود مورد موضوع رشته کاریکاتور این بخش از جشنواره گفت: این بخش که به شکل سفارشی و با طرح برخی سوژه ها به هنرمندان همراه است اختصاص به کاریکاتور چهره 40 تن از خبیث‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر  و انقلاب اسلامی دارد، نظیر محمدرضا شاه پهلوی، مسعود و مریم رجوی و سایر ایادی استکبار جهانی.

احمدرضا دالوند؛ دبیر بخش ویژه علمی و پژوهشی جشنواره «هنر مقاومت» به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: برخلاف ادوار گذشته که این بخش با استفاده از مقالات ارائه شده برگزار می‌شد، در جشنواره پنجم، آثار ارائه شده در قالب کتاب خواهد بود که محور موضوعی آن نیز رویش های انقلاب در حوزه فرهنگی و هنری است.

وی ادامه داد: منظور از هنرمند رویش انقلاب اسلامی افراد به نسبت سایر هنرمندان، جوانی هستند  که علاوه بر تخصص هنری، اشراف کامل به ابزار و ادوات دنیای فناورانه همچون فضای مجازی و لوازم الکترونیک دارند و متأسفانه بنا به دلایلی از جمله اینکه فاقد رسانه و تریبون مؤثر برای عرضه محصولات هستند نیاز به چنین رویدادهایی دارند تا بتوانند عرضه اندام نمایند.

دالوند تصریح کرد: یکی از آفات آثار مکتوب پژوهشی و علمی نثر متکلفانه و ادیبانه آنهاست که با بیانی ثقیل میزان فهم و درک مخاطب خود را به حداقل می‌رسانند لذا در بررسی این بخش یکی از ملاک‌های پذیرش و رتبه‌بندی آثار، ساده‌نویسی و بیانی قابل فهم برای عموم مخاطبان است.

نگارش کتابی با نام «پیامی به تاریخ»

وی در پایان سخنان خود گفت: من با بررسی مجموعه آثار ارائه شده در این بخش قصد نگارش کتابی را با نام «پیامی به تاریخ» دارم که به نظرم ترکیبی طلایی از مضمون، شکل، احساس و اندیشه را در پیشگاه مخاطب قرار خواهد داد.

در ادامه این نشست علی حیاتی؛ دبیر بخش پرچم و کتیبه جشنواره نیز با تأکید بر غلبه وجه مردمی این جشنواره نسبت به رویدادهای مشابه گفت: پرچم و کتیبه از جمله قدیمی‌ترین رسانه‌هایی است که در اختیار مردم بوده است با این حال این بخش همچنان جوان و مهجور است.

وی ادامه با اشاره به اینکه ما حداقل در یکصدسال گذشته رویداد و اتفاق تازه‌ای در عرصه پرچم و کتیبه نداشته‌ایم گفت: به ویژه در جریان جشن‌های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پرچم کاربرد ویژه داشته و بیشتر استفاده را به ویژه از سوی راهپیمایان داشته است که در جریان این جشنواره سعی در هدفمند و نظام‌مند شدن تولید این پرچم‌ها داریم.

پیاده‌روی اربعین، فستیوال کتیبه‌ها و پرچم‌هاست

حیاتی تصریح کرد: ما در بخش پرچم و کتیبه جشنواره دو مقطع را پیش رو خواهیم داشت یکی پیاده‌روی اربعین که به نظر من فستیوال پرچم و کتیبه‌هاست و دیگری راهپیمایی 22 بهمن که سعی در جریان‌سازی مؤثر در طراحی و تولید پرچم به منظور تکریم این دو رویداد خواهیم داشت.

دبیر بخش پرچم و کتیبه پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در پایان سخنان خود و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که آیا برگزاری این بخش به ویژه در پیاده‌روی اربعین همپوشانی با سوگواره هنر های عاشورایی حوزه هنری ندارد گفت: نخست اینکه این سوگواره امسال برگزار نخواهد شد و در ثانی محتوای آثار تولید شده در این جشنواره چیزی متفاوت با سوگواره هنرهای عاشورایی است.

همچنین حسن قائدی؛ دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ادامه این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: موضوع موردنظر برای بخش عکس این جشنواره، زن مسلمان ایرانی است که در تمام عرصه‌های خطیر انقلاب اسلامی دوشادوش مردان به مجاهدت و تلاش پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در این بخش از جشنواره  سفارش یک پروژه نیز خواهیم داشت تا به این واسطه عکاسان علاقه‌مند بتوانند حول یک موضوع مشخص مجموعه عکس‌های خود را به منظور ارزیابی به دبیرخانه ارسال نمایند.

بخش پوستر و تبلیغات شهری این جشنواره نیز از جمله بخش‌های جدیدی است که از پنجمین دوره به آن افزوده شده است که سیدمحمدرضا میری؛ دبیر این بخش در این رابطه گفت: پوستر و تبلیغات شهری، رسانه‌ای کارآمد در فضای مجازی و حقیقی است به شکلی که در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی سهم بالای هنرهای بصری در مواجهه با مخاطبان را پوستر به خود اختصاص داده است.  

میری ادامه داد: امروز پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، اندیشه امام و انقلاب  با قدرت در پیش است اما همچنان علاوه بر تهدیدهای خارجی، عارضه و آسیب‌هایی از داخل در حال ضربه زدن به اصل انقلاب است که این امر پیامد منفی دوری از گفتمان انقلاب اسلامی است.

دبیر بخش پوستر و تبلیغات شهری جشنواره افزود: در چنین شرایطی بازخوانی گفتمان راستین انقلاب اسلامی از جمله کارویژه‌های محصول هنری همچون پوستر و اقلام تبلیغاتی شهری است.

برپایی کارگاه پوستر در 10 استان کشور

وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه در دهه‌های اخیر بسیاری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمام زمینه‌ها نادیده گرفته شده است و ما در  رویکردی نوین قصد آن را داریم تا با استفاده از پوستر و سایر اقلام فرهنگی و تبلیغاتی  اشاره مؤثری به دستاوردهای انقلاب در مقابله با آسیب‌های آن داشته باشیم و در این راستا در خلال جشنواره در 10 استان کشور اقدام به برپایی کارگاه‌های پوستر ویژه علاقه‌مندان خواهیم کرد.

عابدینی؛ دبیر بخش طراحی صنعتی پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ادامه این نشست گفت: مبحث طراحی صنعتی یکی از مباحث جدی و رشته‌های استراتژیک در عرصه تولید محصول است؛ به ویژه در شرایط کنونی که شعار سال«حمایت از کالای ایرانی» است و همچنان تأکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: یکی از آفت‌های موجود در مبحث تولید، عدم ارائه محصولی کاربردی است که این جشنواره نه به شکلی فراگیر بلکه در حد ترویج و فرهنگسازی قصد دارد تا مبلغ طراحی، تولید وعرضه کالایی باشد که درصد بالایی کاربردی و قابل استفاده برای عموم باشد.

دبیر بخش طراحی صنعتی در پایان سخنان خود گفت: موضوع مورد نظر در این بخش از جشنواره، ارائه محصولاتی است که در راستای مقولاتی همچون صرفه‌جویی و مقابله با اسراف، زندگی ایرانی و اسلامی و صنایع دستی در زندگی فرهنگسازی نمایند.

وی در پایان سخنان خود افزود: این مباحث را در 5 حوزه لوازم منزل، مبلمان شهری و خانگی، محصولات روشنایی، محصولات مد و زیورآلات، محصولات سرگرمی مورد توجه قرار داده و ایده و طرح‌های خلاقانه را ارزیابی خواهیم کرد.

تصویرگری براساس 80 داستان کوتاه با موضوع رویداد و شخصیت‌های انقلابی

همچنین در ادامه این نشست محمدرضا دوست‌محمدی؛ دبیر بخش تصویرسازی این جشنواره درباره موازین این بخش از جشنواره گفت: برای کودکان دبستانی، 40 داستان و برای نوجوانان راهنمایی و دبیرستانی 40 داستان کوتاه با موضوعات انقلابی انتخاب شده است که در اختیار تصویرسازان به منظور خلق اثر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: داستان‌های مورد نظر برای دوستان تصویرگر علاقه‌مند به شرکت در این بخش از جشنواره هم به رویدادهای انقلاب اسلامی می پردازند و هم برخی شخصیت‌های برجسته انقلاب و شهدای انقلاب اسلامی را مورد نظر دارند.

در خاتمه این نشست حسن روح‌الامین؛ دبیر بخش نقاشی دیجیتال پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» نیز درباره این بخش به ارائه توضیحی مختصر پرداخت و گفت: دلیل انتخاب نقاشی آن هم به شکل دیجیتال برای این بخش، فراگیری دسترسی مخاطبان به آثار این بخش و استفاده و بهره‌برداری از آنها در قالب‌های مختلف از جمله تکثیر است؛ امری که به شکل سنتی میسر نمی‌شود و مخاطبان آثار به این شکل تنها از طریق مراجعه به فضای نگارخانه و نمایشگاهی قادر به استفاده از این آثار هستند.

وی در پایان سخنان خود گفت: با مشورتی که با دبیرکل و طرح  و موافقت در شورای سیاستگذاری صورت گرفت، موضوع مورد نظر برای ارائه آثار در این بخش کار و کارگری و زندگی روزمره قشر کارگر در نظر گرفته شد.

یادآور می‌شود، پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» دی و بهمن‌ماه سال جاری همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام   

 

 

captcha