سایه روشن‌های حضور ائتلاف دینی پاکستان در انتخابات پارلمانی
کد خبر: 3732753
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

سایه روشن‌های حضور ائتلاف دینی پاکستان در انتخابات پارلمانی

گروه بین‌الملل ـ انتخابات پارلمانی پاکستان در حالی امروز (سوم مردادماه) در این کشور برگزار می­‌شود که بنابر اعتقاد تحلیلگران، ائتلاف دینی «شورای کار یکپارچه» پاکستان امسال با چالش‌های متعددی برای تکرار موفقیت گذشته خود مواجه است.

سایه روشن‌های حضور ائتلاف دینی پاکستان در انتخابات پارلمانی

به گزارش ایکنا؛ جمهوری اسلامی پاکستان کشوری در جنوب غرب آسیا است که دین رسمی آن اسلام و دومین کشور مسلمان­‌نشین دنیا محسوب می­‌شود.

انتخابات پارلمانی در پاکستان، قرار است، فردا سوم مردادماه جاری در 53 مرکز و 85000 حوزه اخذ رأی در سراسر این کشور برگزار شود. این انتخابات از این جهت که نمایندگان برگزیده به مدت 5 سال رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را تعیین می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، آینده وضعیت داخلی و سیاست خارجی دولت پاکستان به‌ویژه در حوزه مناسبات با آمریکا، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که بحث‌های زیادی پیرامون آن مطرح شده است.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در انتخابات روز چهارشنبه پاکستان رقابت اصلی میان حزب نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان که به رغم سرنگونی رهبرش به سبب رسوایی فساد، به دنبال تشکیل دومین دولت متوالی خود است و حزب عمران خان، ستاره سابق ورزش کریکت پاکستان باشد که مورد حمایت ارتش قدرتمند این کشور است.

با این حال حافظ سعید، روحانی افراطی که از سوی آمریکا به عنوان یکی از تروریست‌های تحت تعقیب معرفی شده و متهم اصلی حملات تروریستی سال 2008 بمبئی با 166 کشته است، برای این انتخابات پیش‌قدم شده است. گفتنی است که فعالیت مراکز خیریه‌ تحت نظر وی به علاوه یک حزب اسلام­‌گرای سیاسی جدید که توسط طرفدارانش تاسیس شده در داخل پاکستان ممنوع شده است. حافظ سعید دولت در حال کناره‌گیری پاکستان را دولت خائن‌ها خوانده و از حدود 200 کاندیدا در این انتخابات اعلام حمایت کرده است.

در همین راستا، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به زبان عربی به چالش‌های پیش‌روی ائتلاف دینی پاکستان در انتخابات پارلمانی این کشور پرداخته است که ترجمه فارسی این گزارش تقدیم می‌شود؛

ائتلاف دینی پاکستان و چالش­های پیش روی در انتخابات

انتلاف دینی پاکستان

ائتلاف «شورای کار یکپارچه» در پاکستان متشکل از 5 حزب دینی با گرایش­‌های سنی و شیعی است که در انتخابات پارلمانی امسال در کشور پاکستان حضور دارد و به‌نظر می‌رسد یکی از جریان‌های تأثیرگذار در معادله انتخابات باشد، اگرچه این ائتلاف امسال با چالش‌های متعددی مواجه است.

«جماعت اسلامی»، «انجمن علمای اسلام»، «انجمن اهل حدیث»، «انجمن علمای پاکستان» و «جنبش اسلامی»، پنج حزبی هستند که ائتلاف شورای یکپارچه پاکستان را تشکیل می‌دهند،  اما به نظر می­رسد که امور در این انتخابات خیلی سازگار با اهدف و آرمان‌های این ائتلاف نیست. البته تحلیل­گران بر این باورند که این ائتلاف همچنان نقشی مهم و سرنوشت‌ساز در این انتخابات دارد.

با وجود این که این ائتلاف، در تمامی مناطق مختلف پاکستان کاندیدا دارد، اما تمرکز اصلی آن بر ایالت «خیبر پختونخوا» در شمال غرب و «بلوچستان» در جنوب غرب این کشور است؛ زیرا تعداد حامیان ائتلاف در این مناطق بیشتر است. همچنین انتظار می‌­رود که آرای قابل توجهی به نفع ائتلاف از کراچی، به‌عنوان پایتخت تجاری پاکستان و مناطق قبیله­‌ای فدرال پاکستان به دست آید.

ائتلاف دینی «شورای کار یکپارچه» در سال­‌های 2002 تا 2007 میلادی قدرت را در ایالت «خیبر پختونخواه» در دست داشت و در همین دوره دومین شریک بزرگ حکومت در ایالت بلوچستان نیز بود و با شکست «حزب مردم پاکستان» که مخالف اصلی آن دوره به شمار می­رفت به رهبر مخالفان تبدیل شد.

 سایه روشن‌های حضور ائتلاف دینی پاکستان در انتخابات پارلمانی

انتخابات 2013 پاکستان

ائتلاف تا اوایل سال جاری میلادی به دلیل اختلافات بین «جماعت اسلامی» و «انجمن علمای اسلام» در یک خواب عمیق فرو رفته بود. این دو حزب در انتخابات سال 2013 به صورت جداگانه وارد فعالیت انتخاباتی شدند. در سال 2013 ائتلاف 21 درصد آراء را به خود اختصاص داد، این در حالی بود که حزب «جنبش انصاف» به رهبری «عمران خان» قهرمان سابق کریکت 20 درصد از آراء را در ایالت «خیبر پختونخوا» به دست آورد.

از زمانی که دو حزب جماعت اسلامی و انجمن علمای اسلام به صورت جداگانه رقابت کردند، حزب «جنبش انصاف» نیز با جماعت اسلامی ائتلاف کرد و به مدت 5 سال در ایالت خیبر پختونخوا قدرت را در دست داشت، اما عملکرد ضعیف، این دو حزب دینی برجسته را بر آن داشت که اختلافات را کنار بگذارند و فعالیت خود را از سر بگیرند.

بسیاری بر این باورند که اوضاع انتخابات پارلمانی فردا(سوم مردادماه) نسبت به انتخابات سال 2002 برای این ائتلاف دینی «شورای کار یکپارچه» ساده نیست، چرا که این ائتلاف در سال 2002 قدرت سیاسی قابل ملاحظه‌ای کسب کرد.

رحیم الله یوسفزای، تحلیلگر سیاسی پاکستانی در این باره می‌گوید: «ائتلاف در انتخابات پیش‌رو با یک سناریوی کاملا جدیدی رو به رو خواهد بود و این بار نمی­‌تواند مانند سال 2002 عملکرد موفق خود را تکرار کند».

وی می‌افزاید: «در سال 2002 رهبر ملی پاکستان در تبعید بود و احساسات خصمانه مردم ضد آمریکا به دلیل حمله به افغانستان در سال 2001 شدید بود، بنابراین طرفدران جریان راست‌گرای محافظه‌کار، گزینه‌ای به جزء ائتلاف «شورای کار یکپارچه» نداشتند، اما الان اوضاع این طور نیست.

یوسفزای با اشاره به «نواز شریف» و «بی نظیر بوتو»، نخست‌وزیرهای سابق پاکستان که از اواخر دهه نود میلادی و تا سال 2007 به دلیل حکومت نظامی در پاکستان در تبعید بودند، گفت: پس از استقلال پاکستان در سال 1974 میلادی تاکنون، ارتش در حدود نیمی از تاریخ بر این کشور قدرت را در دست داشته است.

وی در ادامه، حزب «جنبش انصاف»  را یک رقیب مهم برای ائتلاف دانسته و می‌گوید: این حزب در جنبش راستگرای پاکستان، در میان مردم و به ویژه جوانان از محبوبیت بیشتری برخوردار است. بنابراین بزرگ­ترین رقیبان انتخاباتی در جریان راستگرا و محافظه‌کار پاکستان، «حزب مسلم لیگ نواز» است که دامنه حمایت‌­ها از ائتلاف را کم می­‌کند.

یوسفزای تأکید کرد: ائتلاف دینی «شورای کار یکپارچه» همچنان عنصری تأثیرگذار در مناطق خیبر پختونخوا و بلوچستان است و می­‌تواند دومین رقیب انتخاباتی در این دو ایالت باشد و توانایی تشکیل حکومت ائتلافی در ایالت خیبر پختونخوا را دارد، اما مطمئنا به این سادگی ها نیست.

ائتلاف دینی پاکستان و چالش­های پیش روی در انتخابات

دو حزب دینی جدید:

عبدالخالق علی، تحلیل­گر سیاسی اهل کراچی نیز معتقد است که به دلیل ظهور دو حزب دینی جدید، ائتلاف دینی «شورای کار یکپارچه» شانس کم­تری خصوصا در ایالت پنجاب به‌عنوان بزرگترین ایالت کشور و پایگاه قدرت سیاسی پاکستان خواهد داشت که منظور از این دو حزب دینی جدید، حزب «لبیک یا رسول الله» و «انجمن آیین اسلام» هستند.

عبدالخالق علی اشاره کرد که این دو حرب در انتخابات تکمیلی اخیر در ایالت پنجاب عملکرد خیره‌کننده‌ای داشتند و حزب «لبیک یا رسول الله» می­‌تواند بر آرای رأی­‌دهندگان در کراچی و برخی مناطق خیبر بختونخوا تأثیرگذار باشد، اما به هر حال انتظار می‌رود که فعالیت این ائتلاف در شمال ایالت بلوچستان و بخش‌های مختلف جنوب و شمال ایالت خیبر بختونخوا راحت‌تر باشد.

این تحلیلگر سیاسی پاکستانی بر این باور است که ائتلاف «شورای کار یکپارچه» تنها رقیب انتخاباتی در حزب جنش انصاف ایالت خیبر بختنوخوا خواهد بود.

به هر حال انتخابات پارلمانی پاکستان فردا در شرایطی برگزار می‌شود، که با توجه به ظهور جنبش‌های دینی جدید در پاکستان، پیروزی ائتلاف «شورای کار یکپارچه» را در برخی ایالت‌های این کشوربا چالش جدی مواجه کرده است.

انتهای پیام

captcha