تفاوت معنادار سطح گروه‌های تواشیح از گذشته تا به حال
کد خبر: 3732784
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳
امیرهوشنگ محمدیون بیان کرد:

تفاوت معنادار سطح گروه‌های تواشیح از گذشته تا به حال

گروه مسابقات ــ مدرس قرآن و از فعالان قدیمی عرصه تواشیح با اشاره به اینکه آشنایی با هنر تلاوت و نیز داشتن آهنگساز حرفه‌ای دو شاخصه موفقیت هر گروه تواشیح است، گفت: سابقه این هنر نشان می‌دهد که در گذشته گروه‌های فعال، دارای سطح بسیار بالاتری نسبت به گروه‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، داشته و این کیفیت روز‌به‌روز رو به کاستن گذاشته است.

چهارشنبه ///// تفاوت سطح معنادار گروه‌های تواشیح / دو شاخص موفقیت

امیرهوشنگ محمدیون، داور چندین دوره مسابقات سراسری تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به یک ارزیابی کلی از وضعیت تواشیح طی سال‌های اخیر پرداخت و گفت: در زمینه تواشیح، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. اگر یک ارزیابی کلی داشته باشم، باید بگویم که وضعیت فعلی تواشیح، وضعیت مطلوب و باب میلی نیست. با اینکه کارهای زیادی صورت گرفته و می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد این کارها و این فعالیت‌ها آنگونه که باید باشد، نیست. به عنوان مثال این روزها می‌بینیم که گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) حضور فعالی در عرصه تواشیح دارد و این حضور پررنگ باعث دیده شدن تواشیح شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه گروه‌های تواشیح با هم تفاوت‌هایی دارند به گروه تواشیح اهل‌البیت(ع) و حضور استاد «هادی آرزم» در این گروه اشاره و اظهار کرد: سابقه تواشیح نشان می‌دهد که گروه‌های فعال در گذشته مانند همین گروه اهل‌البیت(ع) دارای سطح بسیار بالاتری نسبت به گروه‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، بوده است و این تفاوت سطح به طور ملموسی قابل مشاهده است.

آثاری با تاریخ مصرف کوتاه
محمدیون در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد علت این تفاوت سطح بیان کرد: علت این تفاوت سطح شاید به عدم رسیدگی و حمایت از تواشیح در زمان حال باشد. کارهایی که گروه‌های تواشیح فعلی انجام می‌دهند از کیفیت بالایی برخوردار نیست و قدرت جذب و تاریخ مصرف آثار آنها شاید در بهترین حالت تا یک سال باشد. یعنی بعد از گذشت یک سال از زمان تولید یک اثر، مخاطب دیگر رغبتی برای گوش دادن آن ندارد. در صورتی که در گذشته، اینگونه نبوده به طوری که آثار تولیدی گروه اهل البیت(ع) حتی بعد از گذشت 20 سال باز هم هر وقت شنیده می‌شوند تازه و نو و مخاطب پسند هستند.
این فعال حوزه تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم در ادامه به برشمردن عنوان برخی آثار تولید شده در گذشته که هنوز هم محبوب هستند، پرداخت و تصریح کرد: از اینکه چه نهاد یا چه سازمانی متولی این کار است، اطلاعی ندارم، اما آنچه که می‌دانم این است که از گروه‌های فعال تواشیح باید حمایت شود تا امثال اهل‌البیت(ع) در کشور بیشتر شود. اگر اثری تولید می‌شود تمامی شبکه‌ها باید نسبت به آن تعهد داشته و نسبت به پخش آن اقدام کنند. این کار تا حدودی در مورد گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) صورت گرفته اما می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد.
وی در ادامه به بیان یک گلایه پرداخت و گفت: تلویزیون زمانی که آثار تولیدی گروهی مانند اهل‌البیت(ع) را پخش می‌کند هیچ شناسنامه‌ای از آن را به مخاطب ارائه نمی‌دهد. البته اخیراً کارهایی که توسط گروه‌های دیگر تهیه شده است با شناسنامه کامل پخش می‌شوند که جا دارد این اتفاق در مورد گروه تواشیح اهل‌البیت(ع) نیز رخ دهد.

آهنگسازی محکم؛ مهم‌ترین شاخص برای ماندگاری آثار تواشیح در گذشته
محمدیون در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که رمز ماندگاری آثار تولید شده تواشیح در گذشته چه چیزی بوده است که گروه‌های فعال در این سال‌ها کمتر به آن توجه داشته‌اند، گفت: آهنگسازی محکم، سطح بالا و مناسب، مهم‌ترین اصل و شاخص برای ماندگاری آثار تواشیح در گذشته است. همچنین افرادی که این کار را انجام می‌دهند افرادی قوی در زمینه قرائت قرآن هستند و با آهنگسازهای سطح بالایی هم همکاری می‌کنند، در واقع اینها شاخص‌های موفقیت هر گروه تواشیح است. الان این وضعیت وجود ندارد و اگر هم هست بسیار بسیار کم است. زمانی که به آهنگسازی اشاره می‌کنم منظور تمام آیتم‌های مربوط به این قضیه است که در بهترین شکل ممکن کنار هم قرار می‌گیرند.
داور مسابقات سراسری تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم در مورد وضعیت فعلی تواشیح نسبت به دیگر فعالیت‌های قرآنی در کشور، گفت: مهم‌ترین مشکلی که تواشیح با آن مواجه است این است که بهای اندکی به آن داده می‌شود و این باعث شده تا وضعیت نسبت به دیگر فعالیت‌ها بغرنج‌تر باشد. متأسفانه نسبت به تواشیح کمتر رغبتی نشان داده شده است در حالی که اگر به تواشیح و هم‌خوانی اهمیت داده شود و برای آن هزینه صورت بگیرد، بسیار بیشتر از دیگر فعالیت‌ها قدرت جذب و اثرگذاری دارد.

به سرنوشت گروه‌ها بعد از برگزاری مسابقات نیز توجه شود
فعال حوزه تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم همچنین در مورد برگزاری مسابقه در این حوزه نیز بیان کرد: برگزاری مسابقات در هر عرصه‌ای می‌تواند اثرگذاری‌های خاص خود را داشته باشد. اما به سرنوشت گروه‌ها بعد از برگزاری مسابقات نیز باید توجه شود. باید برنامه‌ریزی شود و از هر کدام از گروه‌ها در سطح و توان همان گروه استفاده شود. اینکه فقط مسابقه برگزار شود، کافی نیست. شما به برگزیدگان ادوار گذشته مسابقات تواشیح نگاه کنید، الان در چه وضعیتی هستند، آیا نشان و عنوانی از آنها وجود دارد؟
محمدیون افزود: مقام معظم رهبری چند سال قبل این نظر را بیان کردند که تواشیح‌ها تصویرگذاری شوند تا بیشتر دیده شوند، این کار صورت گرفت و انتظار می‌رود، ادامه‌دار باشد. پیرو این دستور گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) با مدیریت «رحیم قربانی» و دیگر اعضای گروه که بدون هیچ چشم‌داشتی به فعالیت مشغول هستند، به تصویرسازی آثار تواشیح پرداختند و بیش از 15 اثر در عتبات، حرم ائمه و امامزادگان(ع) انجام دادند. برای اینکه این کار ادامه‌دار باشد باید پشتیبانی و حمایت صورت بگیرد. در تواشیح، ظرفیت‌های بسیار زیادی نهفته است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد. موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که تواشیح می‌تواند با ورود به آنها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. اما چون ورود به این عرصه‌ها هزینه دارد و از سوی دیگر حمایت وجود ندارد ورود به این عرصه‌ها نیز ممکن نیست. تا هزینه صورت نگیرد رسیدن به موفقیت نیز ممکن نخواهد بود. گروه‌های تواشیح در مورد تمام اعیاد مذهبی و شهادت ائمه اطهار(ع) حتی شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم نیز می‌توانند به تولید اثر بپردازند. بنابر این تنوع موضوع و منبع وجود دارد که گروه‌های تواشیح می‌توانند به این سمت حرکت کنند.

برای خروج از حاشیه‌ها باید در آیین‌نامه مسابقات به ثبات برسیم
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد حاشیه‌هایی که مسابقات تواشیح با آن مواجه شده است، گفت: البته چند سالی هست که در عرصه داوری مسابقات تواشیح حضور ندارم اما، در هر رقابت زمانی که حاشیه بر اصل موضوع چیره شود، باعث صدمه رسیدن به اصل کار خواهد بود و اصل موضوع را به بیراهه خواهد برد.
محمدیون با اشاره به اینکه در هر زمینه افراط و تفریط باعث از بین رفتن نتیجه زحمات خواهد شد، گفت: اگر برگزاری مسابقات و آیین‌نامه جامع و مانع باشد، همه چیز به یک ثبات خواهد رسید. اگر این شرایط وجود نداشته باشد، هر سال شاهد حاشیه‌ها خواهیم بود. بنابر این برای خروج از این حاشیه‌ها باید در آیین‌نامه و سر و شکل برگزاری مسابقات به یک ثبات برسیم، آیین‌نامه نیز زمانی به ثبات می‌رسد که جامع و مانع باشد.
این داور مسابقات تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم در پاسخ به این سوال که برای بهبود وضعیت تواشیح چه اقداماتی ضروری و لازم است، گفت: حمایت و تقویت گروه‌های تواشیح چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای بهبود وضعیت تواشیح صورت گیرد. بخشی از فعالیت گروه‌ها و انگیزه گرفتن برای ادامه فعالیت از طریق همین حمایت‌ها و تقویت‌ها صورت می‌گیرد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه اگر تواشیح حمایت شود، آینده امیدوارکننده‌ای دارد، گفت: مطمئناً اگر این حمایت‌ها و تقویت‌ها توسط نهادهایی که وظیفه حمایت دارند، صورت نگیرد، باید شاهد محو شدن تواشیح و از بین رفتن آن باشیم. الان چند سالی هست که از گروه اهل‌البیت(ع) با آن سابقه درخشان خبری نیست و این بی‌خبری در حدی هست که انگار این گروه از ابتدا وجود نداشته است. وقتی گروهی با آن کارنامه درخشان به چنین سرنوشتی برسد، تکلیف دیگر گروه‌ها مشخص است. گروه‌های سطح بالای بسیار بیشتری هستند که در گذشته اسم و رسم‌دار بوده‌اند، اما اکنون هیچ چیزی از آنها نمانده است.

انتهای پیام

captcha