تحمل رنج غربت برای حفظ دین
کد خبر: 3732893
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

تحمل رنج غربت برای حفظ دین

گروه معارف - یک کارشناس دینی شهامت، راضی به رضای خدا بودن و عدم وابستگی به مادیات را از ویژگی‌های بارز شخصیتی امام رضا(ع) عنوان کرد و گفت: این امام بزرگوار رنج غربت را برای حفظ دین تحمل کردند.

تحمل رنج غربت برای حفظ دین
اکرم علوی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تبریک ولادت با سعادت امام رضا(ع) اظهار کرد: امام هشتم ما شیعیان ویژگی‌های بارز شخصیتی در جنبه‌های مختلف عبادی، سیاسی، فرهنگی و سبک زندگی دارد که قابل بحث و بررسی و الگوگیری از آن در زندگی امروز است.

وی شهامت و دقت نظر امام رضا(ع) را از ویژگی‌های بارز ایشان برشمرد و گفت: مامون با زیرکی امام(ع) را در منگنه قرار داد تا ولیعهدی را به ایشان بسپارد و این امام در این رابطه، مورد شماتت خواص و اتهام دنیا طلبی قرار گرفت اما نپذیرفتن این امر جان امام(ع) را به خطر می‌انداخت.

 وی خاطرنشان کرد: مأمون قصد داشت با اسم امام رضا(ع) به کارهای خود وجهه شرعی بخشد اما امام(ع) ولیعهدی را پذیرفت اما این شرط را گذاشت که در عزل و نصب‌ها دخالتی ندارم.

این کارشناس دینی ادامه داد: در نحوه آمدن امام(ع) از مدینه به مرو نیز نکته‌های سیاسی نهفته است که در نحوه برنامه‌ریزی سفر پیداست که امام رضایت قلبی برای این امر ندارد و به اجبار تن به این کار داده است که رفتار امام نقشه‌های مأمون را رسوا کرد.

وی در مورد دیگر ویژگی‌های شخصیتی امام هشتم شیعیان بیان کرد: آنچه امام رضا(ع) را در بعد علادی متمایز می‌کند این است که این امام راضی به رضای خدا بود و با تمام سختی غربت را به جان خرید تا دین را حفظ کند.

علوی با اشاره به اینکه در زمان امام رضا(ع) گشایشی مادی بر زندگی مردم حاکم بود تصریح کرد: در این زمان مردم از رفاه نسبی برخوردار بودند و امام(ع) با وجود ظاهر زیبایی که در لباس‌ها داشتند اما حالت زهد و تقوا در قالب عدم وابستگی به دنیا را حفظ می‌کردند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه حدیث سلسله‌الذهب از امام رضا(ع) برای ما به یادگار مانده عنوان کرد: در این حدیث به این نکته اشاره دارد که بندگی و توحید در سایه پذیرفتن ولایت است.
 
انتهای پیام
captcha