آماده شدن طرحی برای افزایش اعزام‌های تبلیغی قاریان/ پیوست ترتیل‌خوانی ماه رمضان به طرح «تلاوت نور»
کد خبر: 3733243
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
انجم‌شعاع خبر داد:

آماده شدن طرحی برای افزایش اعزام‌های تبلیغی قاریان/ پیوست ترتیل‌خوانی ماه رمضان به طرح «تلاوت نور»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به آماده شدن طرحی برای افزایش نقش دستگاه‌ها در اعزام‌های تبلیغی قاریان و حافظان قرآن از تلاش برای ادامه برنامه ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان در دیگر روزهای سال و گره خوردن آن به طرح «تلاوت نور» خبر داد.

آماده شدن طرحی برای افزایش اعزام‌های تبلیغی قاریان/ پیوست ترتیل‌خوانی ماه رمضان به طرح «تلاوت نور»محمد انجم‌شعاع، معاون نظارت و ارزیابی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری جلساتی قبل از ماه مبارک رمضان با دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی برای هماهنگی بیشتر فعالیت‌های قرآنی در این ماه، گفت: طی هفته گذشته، جلسه کارگروه هماهنگی برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان برگزار و در آن به بررسی دستاوردها و نتایج پرداخته شد.  

وی افزود: در این جلسه مسئولان شبکه قرآن و معارف سیما، گزارش مبسوطی از اقدامات تمامی شبکه‌های سیما اعم از داخلی، استانی و برون‌مرزی ارائه دادند. همچنین مسئولان رادیو قرآن نیز گزارشی از فعالیت‌های معاونت صدا در این ماه به اطلاع حاضران در جلسه رساندند.

معاون نظارت و ارزیابی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه گزارش‌های ارائه شده تا حدودی قابل قبول بود، تصریح کرد: آنچه که در جلسات هماهنگی اولیه توافق شده بود، این بود که در برنامه‌های ماه مبارک رمضان، نوآوری‌های جدیدی را شاهد باشیم که متاسفانه این کار صورت نگرفته بود.

انجم‌شعاع بیان کرد: بر همین اساس در این جلسه مقرر شد، شبکه قرآن و معارف سیما کاری که قبلاً توافق شده بود تا در ماه مبارک رمضان انجام دهد و به دلایلی انجام نداده بود، تا یک ماه آینده آماده کند. اگر اینگونه شود خیلی زوتر از موعد مقرر در دستور جلسه قرار خواهد گرفت و هماهنگ خواهد شد تا سال آینده علاوه بر کاری که در سنوات قبل شکل گرفته و مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرر گرفته است، شاهد نوآوری و ابداع در آن باشیم.

وی با بیان اینکه در همین راستا کار جدید و نویی در دست تهیه است که بعد از تصویب نهایی در کارگروه هماهنگی، اطلاع‌رسانی خواهد شد، گفت: این کار می‌تواند در فضای ماه رمضان سر و شکل مطلوب‌تری داشته باشد. در این جلسه، یک پیشنهاد دیگر مطرح شد که براساس آن برنامه‌های ترتیل‌خوانی از این پس در فضای ماه مبارک رمضان محدود نخواهد شد و با محدود کردن آیاتی که قرار است در روز تلاوت شود، این کار هر روز انجام خواهد شد و به احتمال زیاد پیشنهاد مطرح‌شده به طرح «تلاوت نور»(تلاوت هر روزه یک صفحه از قرآن در مساجد که چندین سال است در سراسر کشور در حال برگزاری است) گره خواهد خورد. این موضوع نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد.

وی در ادامه به حضور نمایندگان کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در این جلسه اشاره و اظهار کرد: مسئولان این نهاد نیز طرحی برای فعال‌سازی مساجدی که در طول سال امام جماعت ندارند، ارائه داده است که براساس آن این مساجد در ماه رمضان فعال‌تر از همیشه خواهند شد. قریب 45 هزار مسجد نیازمند یک جهش در حوزه فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان هستند.

انجم‌شعاع با اشاره به اینکه مقرر شد تا پیش‌نویس تقسیم کار در ماه‌های مختلف برای دستگاه‌ها تهیه شود، گفت: در این جلسه در مورد اقدامات کمیته اعزام قاریان و حافظان قرآن کریم به سفرهای تبلیغی نیز بحث و تبادل نظر شد. در این بخش مقرر شد درباره بسط این اقدامات و توسعه آن در بخش کمی و کیفی طرحی از جانب شورای عالی قرآن و کمیته اعزام آماده شود. براساس این طرح دستگاه‌هایی همچون سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و ... که تاکنون نقش فعالی نداشته اما وظایف ذاتی آنها در اعزام مبلغ مورد تأکید بوده است، بیشتر درگیر کار خواهند شد تا بتوانیم با هماهنگی آنها از سال آینده جهش جدی از حیث مبلغ قرآن داشته باشیم.

وی در پایان بیان کرد: در بحث اعزام‌ها قرار شد شبکه قرآن و معارف سیما پیوست تبلیغی اعزام‌ها را داشته باشد تا مردم تصویر زیبایی از اعزام مبلغان و اقدامات آنها را به صورت به‌روز داشته باشند تا اگر یک قاری به کشوری اعزام شد مردم بدانند این قاری با مهارت‌های خود چه میزان اثرگذاری در آن کشورها داشته است. در این راستا مقرر شد با توجه به حساسیت موضوعات مطرح شده، طرح سیمای قرآن در حوزه رسانه‌ای و طرح شورای عالی قرآن برای اعزام مبلغ را در محدوده 17 ربیع‌الاول در معرض آزمایش قرار دهیم تا اگر نتایج مطلوبی به دست آمد آن را توسعه دهیم.

انتهای پیام

captcha