بررسی موانع ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور
کد خبر: 3733777
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱

بررسی موانع ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ‌ عضو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت مازندران موانع ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور را بررسی کرد.

بررسی موانع ادغام اتحادیه مدغم کشوری

میثم شالیکار، عضو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با موضوع ادغام اتحادیه مدغم کشوری و مشکلات موجود در این زمینه، اظهار کرد: بی‌تردید در شرایط حساس کنونی، ادغام اتحادیه‌های کشوری یکی از بارزترین و مهمترین مشکلات امروز مؤسسات قرآنی کشور است. عدم تشکیل مجمع عمومی ادغام اتحادیه‌ها سبب نابسامانی در فعالیت‌های قرآنی مؤسسات و اتحادیه‌های استانی شده است.
وی ادامه داد: امروز تضعیف اتحادیه‌های استانی، کمبود امکانات و فضای آموزشی، عدم اجرای طرح‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی، عدم پشتیبانی و حمایت‌های مادی و معنوی و نیز عدم پرداخت تسهیلات مناسب و ... مواردی است که سبب ایجاد مشکلات و بعضاً تعطیلی مؤسسات قرآنی شده است.
عضو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت مازندران تصریح کرد: تصویب اساس‌نامه اتحادیه کشوری آن هم به صورت غیرعادلانه و غیرمنصفانه نمونه شاخص این چالش‌ها است. در حقیقت با کمی دقت و بررسی می‌توان منشأ و کانون اصلی این بی‌نظمی‌های موجود را مشخص کرد. به نظر می‌رسد نظارت و سیاست‌گذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و همچنین، هیئت رسیدگی بر مؤسسات قرآنی کشور در شرایط کنونی کارایی و قدرت اجرایی لازم را ندارد و لازم است تا اقدامی عاجلانه در رابطه با این امر انجام شود.
شالیکار بیان کرد: یکی از شاخص‌ترین این ایرادات نوع ترکیب فعلی و سازماندهی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور و نیز نوع نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است. اولین و مهمترین عامل در این زمینه عدم توازن در ترکیب هیئت رسیدگی و نحوه تصمیم‌گیری آن است. ترکیب غیرعادلانه و غیرمنصفانه که می‌تواند سبب جریان‌سازی به نفع گروهی خاص شود.
وی افزود: در این رابطه می‌توان به برخی موارد اشاره کرد که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و معضلات باشد. لزوم حضور حوزه علمیه و ارتباط آن با فعالیت مؤسسات قرآنی کشور به عنوان عضو مؤثر و تأثیرگذار در هیئت رسیدگی کشور که نماینده معرفی شده آن حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی با یک حق رأی است. همچنین، لزوم حضور نماینده شورای توسعه در ترکیب هیئت رسیدگی که برعهده دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با یک حق رأی بوده و که از دو نظر جای بررسی دارد. الف) شورای توسعه به عنوان یک مدیریت کلان در سطح بالا سیاست‌گذاری کلیات را برعهده دارد و متأسفانه در ترکیب هیئت به صورت یک عضو همتراز و دارای حق رأی است. ب) نماینده معرفی شده شورای توسعه نباید متصل به مجموعه‌ای خاص و از طیفی خاص باشد ولی متأسفانه نماینده معرفی شده از طرف دبیر شورای توسعه فردی است که دارای مسئولیت‌های مختلف هم به عنوان نائب‌رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی، هم عضو کمیته تخصیصی شورای توسعه و هم به عنوان معاون وزیر فعالیت دارد و دارای یک رأی در ترکیب هیئت رسیدگی است و حال اینکه خود اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت دارای رأی مستقل و نماینده مستقل در هیئت رسیدگی است.
عضو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت مازندران ادامه داد: با توجه به اینکه هیئت رسیدگی تحت نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت می‌کند و توزیع اعتبارات اعضای ترکیب هیئت رسیدگی منوط به مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، لذا این امر می‌تواند استقلال در ارائه نظرات را تحت شعاع قرار دهد و اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات مجبور به قبول یک جریان خاص شوند.
شالیکار تصریح کرد: بنابراین تا زمان تحقق عادلانه و منصفانه ترکیب هیئت نمی‌توان انتظار یک خروجی مثبت جهت امور مؤسسات قرآنی کشور را داشت. به نظر می‌رسد شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور باید به عنوان مرجع رسیدگی به اختلافات در هیئت رسیدگی و وضع قوانین و مقررات در سطوح بالا گام بردارد و حوزه علمیه نیز در این ترکیب نقش خاصی را ندارد که با حذف این دو عضو می‌توان شاهد تصمیم‌گیری صحیح در ترکیب هیئت رسیدگی بود.

مطالب مرتبط
captcha