مهجوریت‌زدایی از قرآن در گرو نوآوری‌ها و اکتشافات جدید علمی است
کد خبر: 3734012
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

مهجوریت‌زدایی از قرآن در گرو نوآوری‌ها و اکتشافات جدید علمی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: رفع مهجوریت از قرآن نیازمند همفکری و همکاری نخبگان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی است.

 

رسول مظاهری
حجت‌الاسلام رسول مظاهری، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: حفظ قرآن یک سرمایه است و انس با قرآن به خصوص در ایام نوجوانی و جوانی سبب زایش‌های جدید علمی شده و مفاهیم قرآن در ذهن افراد شکل گرفته و ماندگار می‌شود، در نتیجه افراد به صورت خودکار درباره هر موضوعی به آیات قرآن استمداد می‌کنند. در واقع رشد سطح علمی و توانایی‌های یک حافظ قرآن در کنار احساس پیشرفت در زندگی، به او این باور را می‌دهد که حافظ قرآن و نهج‌البلاغه بودن گامی بلند به سمت خوشبختی معنوی و اخلاقی است.

وی افزود: یکی از راه‌های رفع مهجوریت از قرآن در سطح جامعه این است که جایگاه ویژه‌ای به خصوص در نظام آموزش و پرورش برای حافظان قرآن قائل شویم، به این صورت که هر نوجوان دختر و پسری که حافظ کل یا تعدادی از جزءهای قرآن شود، آموزش‌ و پرورش امتیازاتی برای آنها در نظر گیرد؛ البته مصوبه‌های قانونی برای امتیازدهی ویژه به حافظان قرآن وجود دارد، مانند اعطای مدرک رسمی سازمان سنجش به حافظان قرآن در هر رده سنی که معادل کارشناسی علوم قرآنی است و شخص حافظ قرآن حتی با وجود سن زیر 18سال با استفاده از آن می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته شود.

عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان بیان کرد: طرح مدرسه‌القرآن ایده خوبی است که در جریان آن، دانش‌آموزان در بهترین سنین یادگیری بدون فاصله گرفتن از تحصیل با قرآن مانوس می‌شوند. کیفیت یادگیری در مقطع راهنمایی همانند نقش روی سنگ و بهترین موقعیت برای رشد و توسعه علمی‌ است، لذا در این برهه زمانی با اهدای جوایز به قرآن‌آموزان و گسترش جلسات تفسیر در کنار توجه خانواده‌ها می‌توان شاهد رشد فعالیت‌های قرآنی در جامعه بود.

وی با اشاره به راهکارهای رفع مهجوریت از قرآن گفت: برای گسترش معارف قرآنی در سطح جامعه تنها پرداختن به رده‌های سنی نوجوانان و جوانان کفایت نمی‌کند، بلکه باید از طریق همفکری با اساتید حوزه و دانشگاه و ائمه جماعات تدابیری را برای ترویج فرهنگ قرآنی اتخاذ کرد، برای مثال حفظ قرآن حتی یک جزء آن برای اساتید دانشگاه هم‌تراز با تعداد مقالات علمی–پژوهشی آنان و بعضا تألیف کتاب و سابقه تدریس، معیاری برای ترفیع مرتبه شغلی و علمی آنان در نظر گرفته شود.

استاد مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین(ره) ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای رفع مهجوریت از قرآن،  تألیف مقالاتی در زمینه تفسیر آیات و ترجمه قرآن به زبان‌های زنده دنیا به جای موضوعات تکراری به منظور امتیازدهی و ترفیع مرتبه علمی اساتید حوزه و دانشگاه است؛ همچنین ترجمه آثار اندیشمندانی نظیر مرتضی مطهری و سایر قرآن‌پژوهان مسلمان و انتشار آن در سطح جهانی می‌تواند موثر باشد.

هزینه کردن برای فعالیت‌های قرآنی، زمینه توسعه فرهنگی جامعه است

وی با بیان اینکه هزینه کردن برای فعالیت‌های قرآنی نوعی سرمایه‌گذاری در جهت توسعه فرهنگی جامعه است، گفت: حفظ بودجه فعالیت‌های قرآنی از یک طرف و تلاش خانواده‌های قرآن آموزان و هزینه کردن آنان در این مسیر زیر نظر اساتید مجرب از طرف دیگر باعث پیشرفت علوم قرآنی در کشور می‌شود. ما معتقدیم آنچه بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده، عامل رشد و پیشرفت و تنها راه نجات و صراط مستقیم است، ولی متاسفانه بعضا نگاه‌های ناروایی از سوی دولت و مسئولین به مسائل قرآنی وجود دارد.

حجت‌الاسلام مظاهری با مقایسه حجم کمی و کیفی آثار مربوط به تفسیر قرآن در قبل و بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: بعد از انقلاب در زمینه تفسیر قرآن، فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است و کتب تفسیری متعددی زیر نظر مراجعی چون آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مکارم شیرازی منتشر شد.

وی با اشاره به لزوم پیشرفت علوم قرآنی در میان تحصیل‌کردگان و دانشگاهیان گفت: تلاش مراکز علمی- پژوهشی و مدیریت حوزه‌های علمیه در گسترش کمی و کیفی مجلات و نشریاتی نظیر «افق حوزه» باعث ایجاد انگیزه در میان جامعه علمی کشور و جذب نخبگان و استعداد‌های برجسته به سمت مسائل قرآنی می‌شود. از طرف دیگر، تولیدات علمی پژوهشگران حوزه و دانشگاه مطابق با نوآوری‌ها و اکتشافات جدید علمی در زمینه‌های مختلف، منبع اطلاعاتی پرباری برای فعالان قرآنی به منظور مهجوریت‌زدایی از قرآن در سطح جامعه است.

 انتهای پیام

captcha