تعیین تکلیف ادغام اتحادیه‌های قرآنی به زودی/ تجمیع دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی
کد خبر: 3734033
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
قره‌شیخلو بیان کرد:

تعیین تکلیف ادغام اتحادیه‌های قرآنی به زودی/ تجمیع دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مهدی قره‌شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور با حضور در برنامه رادیویی افق به موضوعات مختلفی همچون تعیین تکلیف ادغام اتحادیه‌های کشوری و نمایش دستاوردهای قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ مهدی قره‌شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور با حضور در برنامه رادیویی افق روز شنبه، ششم مردادماه به موضوعات مختلفی از جمله پیگیری تشکیل اتحادیه قرآنی مدغم کشوری پرداخت.
این برنامه با اجرای پور معین، به چند موضوع اعم از نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور، نشست مدیران عامل اتحادیه‌های استانی مدغم، ادغام اتحادیه‌های کشوری پرداخت که مهمان این برنامه پاسخگوی آنان بود.
قره‌شیخلو در ابتدا به جزییات برگزاری نشست مدیران کل ادارت سازمان تبلیغات اسلامی که در هفته گذشته برپا شد، اشاره کرد و افزود: مقرر شده است که هر ساله سازمان تبلیغات اسلامی، جلساتی را با مدیران کل ادارت سازمان تبلیغات اسلامی کشور و مسئولان ادارت قرآنی با هدف هماهنگی برنامه‌هایی که در طول سال انجام می‌شود، برگزار می‌شود.

درجلسه‌ای که در هفته گذشته با حضور مدیران کل برپا شد، به موضوعاتی مانند سیاست‌های کلی، برنامه‌های تدارکی امسال، نظرات مدیران کل در اجرای برنامه‌ها اشاره شد و فرصتی برای تبادل نظرات و پیشنهادات صورت گرفت و بیش از چندین مورد برای ارتقاء فعالیت‌ها بررسی شد. اتفاق خوبی برای هماهنگی ستاد و صف‌های استانی بود و در این ارتباط همه مدیران کل استان‌ها نظرات خود را ارائه کردند.
وی به نتیجه این جلسه اشاره کرد و گفت: مدیران حاضر معتقد بودند که در سازمان دارالقرآن برنامه منسجم و خوبی حاکم است و این تعامل و ارتباط به ارتقاء برنامه‌ها کمک کرده است. نکته دیگر، ضرورت توجه بیشتر به استان‌ها و شهرستان‌ها بود که جمعیت بیشتری را در خود جای داده است و باید برنامه‌ها از مرکز فاصله بگیرد و به شهرستان‌ها سوق پیدا کند. همچنین به بحث نیروی انسانی در این جلسه تاکیداتی شد. با توجه به اینکه رد ساختار اداری 868 پست کارشناس قرآنی در سطح کشور داریم، در حال حاضر 320 نیرو جذب شده است و حدود 40 درصد خالی است که نیاز به مجوزهای قانونی دارد.
وی ادامه داد: بحث دیگری که در این نشست به آن توجه شد، مسائل مالی و حمایت ستاد از شهرستان‌ها بود. زیرا ظرفیت‌های خوبی در استان‌ها وجود دارد که اگر بتوانیم حمایت کنیم آنها نیز به نوبه می‌توانند خدمات بهتری ادرائه کنند.
قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن کشور در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت‌های قرآنی در ادارت کل و سازمان‌های وابسته از ساختار مدیریتی برخوردار هستند، بیان کرد: سازمان ابتدای هر سال برنامه‌های پیشنهادی استان‌ها را دریافت کرده، و به ستادهای مربوطه ارجاع داده و با توجه به شرایط برنامه‌ها بررسی می‌شود. محل تامین اعتبارات این برنامه‌ها دو بخش است، بخشی را سازمان دارالقرآن تامین و بخشی دیگر را استان از فصل 5 استان تامین می‌شود. امسال تعهد استانی سازمان بالغ بر سه و نیم میلیارد تومان است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تدابیری بین استان‌های فعال وغیر فعال در اجرای برنامه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: سازمان هر ساله عملکرد استان‌ها را ارزیابی می کند و استاهای برتر از نظر عملکرد انتخاب می‌شوند.
در حال حاضر عملکرد سال 96 استان‌ها انجام شده و طی هفته‌های آینده استان‌های برتر اعلام می‌شود و همیشه برای استان‌های برتر یک سری امتیازات شخصی قرار داده شده و هر ساله تیم‌های ارزیابی به صورت حضوری به استان‌ها اعزام می‌شود و در نکاتی که ضعف وجود دارد و اشکالاتی ایجاد شده در این جلسات به قوت بررسی شده و تکالیف تعیین می‌شود. بالای90 درصد استان‌ها به بلوغ کاری خود رسیده اند. اشکالات هم باید بر طرف شود.
قره شیخلو در پاسخ به این سوال که در برخی از مناطق آزاد، اداره سازمان تبلیغات وجود ندارد، بیان کرد: آمار دقیقی نداریم اما در سطح کشور بالای 450 دفتر از سوی سازمان دایر است. مناطق آزاد قوانین خاصی را در پیش گرفته است، اما می‌توان با همفکری مناطق آزاد، دفاتری در این مناطق راه‌اندازی شود.
اختلافات ادغام اتحادیه‌ها به زودی حل و فصل می‌شوند
رئیس سازمان دارالقرآن کشور در ادامه به بحث دیگری که نشست مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی منتخب استانی که در هفته گذشته در دارالقرآن برگزار شد، اشاره کرد و افزود: این نشست از سوی سازمان نبوده است و سازمان به عنوان میزبان این نشست بود. با توجه به مشکلاتی که در بحث ادغام اتحادیه‌های کشوری ایجاد شده است، مدیران عامل تصمیم به برگزاری نشست داشتند. سازمان طی درخواست دوستان امکانات سخت افزاری را در اختیار قرار داد و بنده به عنوان دبیر هیات رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی حضور داشتم . مدیران اتحادیه های استانی به عنوان بانی بودند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بحث ادغام همه موافق بودند، و زمانی که هیات رسیدگی تشکیل شد، این بحث با شدت و جدیت بیشتری همراه شد و از سال گذشته اتحادیه‌های استانی از مرداد ماه فرایند ادغام را پیش گرفتند و تا مهر ماه سال 96 ادامه داشت. در این راستا مشکلاتی هم بوجود آمد ولی به لطف خدا و همکاری دوستان در استان‌ها، فرایند ادغام انجام شد و در حال حاضر به دنبال ادغام اتحادیه کشوری هستیم و این اتفاق با موانعی در ارتباط است که هنور عملیاتی نشده است.
قره شیخلو افزود: تقریبا در بحث ادغام اتحادیه‌های استانی 80 درصد کار را پشت سر گذاشته‌ایم که این کار مهمی بود. در هیات رسیدگی به امور موسسات قرآنی بنا براین بود که ساختار به این شکل طراحی شد که در ادغام اتحادیه‌های فرایندی پیش بینی شود که این کار از قاعده به سمت نوک هرم طراحی شود. گام اصلی که سازماندهی و تعیین تکلیف اتحادیه های استانی بود انجام شد و دیگر گام ادغام اتحادیه کشوری است.
وی اظهار کرد: در ادغام اتحادیه کشوری، روال این طور بود که منتخبینی از دو اتحادیه جلساتی را تشکیل داده و اساسنامه‌ای را برای اتحادیه جدید کشوری تعیین کردند. البته در چند بند از این اساسنامه، تفاهم رسیده نشد و این اساسنامه به شورای توسعه ارجاع داده شد و مورد بحث قرار گرفت و اختیار به هیات رسیدگی به امور موسسات قرآنی داده شد که موارد اختلافی اساسنامه بررسی شود. در جلسات بحث و نظرات ابلاغ شد. در اساسنامه استان‌ها بند به بند مورد مطالعه قرار گرفت. بنا براین شد که دو نماینده دو اتحادیه بار دیگر بر روی موارد به تفاهم برسند و پس از تصویب به شورای توسعه ارسال شود.
قره‌شیخلو در ادامه به روند اساسنامه تاکید کرد و بیان کرد: در ابتدا گام‌های اتحادیه‌های استانی شکل ‌گرفت که بعد از ادغام اتحادیه‌های استانی، بحث‌ها تغییر کرد و این بیان شد که نباید به اساسنامه دست برده شود و جزو اختیارات هیات نمی‌باشد، درخواست شد که برخی از بندهای اساسنامه اصلاح شود. این نکته اختلافی مشکلاتی را ایجاد کرد.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تصریح کرد: درخواست اتحادیه استانی بر مبنای نامه‌ای که ارسال شده بود این بود که تسریع در روند ادغام اتحادیه کشوری صورت گیرد، همچنین اساسنامه بدون تغییری ابلاغ شود که اختیار به مجمع عمومی کشور داده شود و بعد از انتخابات هیات مدیره جدید، اساسنامه مورد بررسی قرار گیرد.
وی به مهمترین بندهایی که نیاز به اصلاح دارد اشاره کرد و افزود: تعداد نمایندگانی که از هر استان می‌توانند در مجمع حاضر شود. در اساسنامه معیار را تعداد نمایندگان مجلس قرار داده اند که در این حالت تعداد برخی از استان‌ها افزایش می یابد و تمام رای‌گیری‌ها به نفع می‌شود. و بحث دیگر این است که اختیار معرفی کاندیداهای اتحادیه های کشوری با هیات مدیره های استانی است که میتواند بر اساس سهمیه ها افراد معرفی کند و نظری مخالف این است که این موضوع باید به صورت آزاد انجام شود و همه بتوانند کاندید شوند . این دو مورد اصلی هستند که اختلاف ایجاد کرده‌اند.
قره شیخلو با اشاره به جلسه‌ای که امروز برگزار شد، گفت: در جلسه هیات رسیدگی، مقرر شد هفته آینده نکات اختلافی در هیات رسیدگی قرائت و تعیین تکلیق شود و سپس تصمیم‌گیری شود که این گردش زمان بیشتری را خواهد گرفت.

 برگزاری جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی
در ادامه این برنامه، قره‌شیخلو به چهل و هفتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی که فردا هفتم مرداد ماه ساعت 10 صبح برگزار می‌شود، تاکید کرد و گفت: در این جلسه چند دستور جلسه مد نظر قرار گرفته است و یکی از آنها قطعی شدن پیش نویس آیین‌نامه نحوه هزینه کرد اعتبارات کمیسیون است. البته در بند آخر این پیش‌نویس درباره سهم مراکز مردمی نیز مطالبی مطرح می‌شود.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور ادامه داد: از ابتدای بحث ادغام این موضوع مطرح بود که فارغ از افراد ساختاری را در این کار داشته باشیم که ساختار خوبی باشد، اگر ساختار خوبی شد هر کسی انتخاب شد باید به رای مردم احترام گذاشته شود اما اگر نگاهمان شخصی باشد با مشکلاتی همراه می‌شود. باید به نظر اتحادیه‌های استانی احترام گذاشته و آنها پایه هستند و تعامل در این مبحث ایجاد شود.
وی افزود: اگر بخواهد این ادغام روند فرسایشی پیدا کند، اتحادیه‌های استانی دست به کار شده و این کار را انجام می‌دهند که اگر متولیان این کار را به خوبی انجام ندهند باید با این وضع روبرو شوند، لذا خواهشمندیم با یک نگاه فراجناحی این کار را پیش برده و کار را به سرانجام برسانیم. امیدواریم هفته آینده در جلسه هیسات رسیدگی به سرانجام قطعی برسیم.

 برنامه های ویژه انقلاب اسلامی در دهه فجر
قره شیخلو مسئولیت کمیته قرآن دهه فر در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به سازمان دارالقرآن محول شده است در این مورد بیان کرد: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و عدد چهل بسیار پر معنا و مفهوم است. یکی از معنای آن این است که ما مدعی هستیم پس از چهل سال، انقلاب اسلامی به بلوغ رسیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: ستاد دهه فجر بالغ بر 40 کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف دارد که یکی از آنها کمیته قرآن است. امسال با توجه به مسائل داخلی و بین‌المللی، اقتصادی و غیره احساس شد که کار ویژه‌ای باید انجام شود. بر این اساس، دستاوردهای قرآنی چهل سال انقلاب اسلامی تجمیع و به نمایش گذاشته شود. کارهای بزرگی در کنار کاستی‌ها ایجاد شد و از حضور استاد سلیمی به عنوان پیشکسوت به عنوان دبیر کمیته قرآن در این موضوع استفاده شد و کمیته کارشناسی تشکیل شد. برنامه‌هایی تدارک دیده شده است و تاکنون4 جلسه از این کمیته برپا شده است و مقرر شد که برنامه‌ها طی جلسه ای با حضور دستگاه های کشوری تجمیع شود.
قره‌شیخلو به رویکرد این کمیته تاکید کرد و گفت: رویکرد این کمیته به تصویر کشیدن دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی در 15 برنامه محوری است که طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (16 و 17 مرداد ماه) این هفته با حضور دستگاه‌ها انجام می‌شود که در نتیجه امسال اتفاق خوبی در دهه فجر بیافتد.
انتهای پیام

captcha