آسیب‌های اجتماعی استفاده نادرست از اینترنت
کد خبر: 3734130
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

آسیب‌های اجتماعی استفاده نادرست از اینترنت

گروه اجتماعی- استفاده نادرست از اینترنت در افزایش جرم‌هایی مانند اعتیاد، خودکشی و طلاق تأثیرگذار است و سبب افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

به گزارش ایکنا از یزد، با گسترش ابزارهای جدید ارتباطی بویژه اینترنت، آشنایی های مجازی در جامعه رو به افزایش است و بیشتر مشتریان این فضا جوانانی هستند که به دنبال یک هم کلام و آشنایی به وسیله دنیای مجازی هستند.
فضای مجازی اینترنت روی کاربران بسیار تأثیر میگذارد و می تواند سبب تغییر سبک و سیاق فرهنگی، افزایش میل بزهکاری و سردرگمی هویت جوانان شود که عمده ترین کاربران اینترنت را تشکیل می دهند.
استفاده نادرست از اینترنت در افزایش جرم هایی مانند اعتیاد، خودکشی و طلاق تأثیرگذار است و سبب افزایش آمار آسیبهای اجتماعی می شود. برقراری روابط غیراخلاقی در اتاق های گفتگو (چت رومها)، تبلیغ ضددینی به وسیله فرقه های انحرافی و مکاتبه های انحرافی باعث گمراهی و بروز ناهنجاریهای اجتماعی می شوند.
از آنجا که در کشور برای ورود اینترنت بسترسازی فرهنگی و فکری مناسبی انجام نشده، استفاده از اینترنت در افزایش آسیب های اجتماعی تأثیرگذار است. همچنین استفاده نادرست از اینترنت مشکل روحی و روانی را در پی دارد.
استفاده پایش نشده از رایانه و اینترنت افراد را در معرض خطر قرار می دهد و اثر منفی بر تکامل فیزیکی و اجتماعی و روانی خواهد داشت. مشکل هایی مانند چاقی، ناتوانی در ایجاد ارتباط عاطفی در خانواده، اختلال در بینایی، افسردگی، کاهش سلامت روانی و انزواطلبی، افرادی را که بیش از حد از اینترنت استفاده می کنند، تهدید می نمایند.
افرادی که زمان بسیاری در روز را به استفاده از اینترنت اختصاص می دهند کمتر برای دوستان و خانواده وقت می گذرانند و در نهایت بیشتر احساس تنهایی می کنند. یکی از اثرگذاری های منفی اینترنت، وجود تصویرهای مستهجن یا خلاف عرف عمومی است که امکان دسترسی فوری به این تصویرها وجود دارد.
آشنایی با این فناوری و آموزش در زمینه استفاه درست از اینترنت و نیز دادن آگاهی های لازم در این زمینه به افراد می تواند اثر منفی استفاده از اینترنت را تا حد زیادی کاهش دهد و با درک واقعیت ها و آموزش منطقی و اصولی صحیح از این فناوری می تواند باعث کاهش گسترش علوم و اطلاعات شود و زمینه رشد را فراهم کند.
این روزها با گسترش ارتباطات در فضای مجازی، روابط بین اعضای خانواده به سردی می گراید. سردی روابط خانودگی را می توان به دلیل تجربیات زیستی متفاوت بین اعضای خانواده دانست.
والدین و فرزندان کمتر در فضاهای مشترک فیزیکی و عاطفی و اطلاعاتی و تفریحی واقعی، خاطره هایی مشترک را باهم تجربه می کنند.
اشتراک عاطفی و فکری و اطلاعاتی به تفاوت در منظر و دیدگاه آن دامن می زند و در نتیجه هر کدام ازاین دو، زندگی را از دید خود تفسیر و چه بسا مسیری متفاوت طی می کند.
ایجاد سوءتفاهم و سردشدن روابط زوجین، طلاق و افزایش آن نیز از تبعات منفی شبکه های مجازی است. نیاز به ارتباط، گفتگو، تعامل و تبادل اطلاعات یکی از نیازهای اساسی نوع بشر است.
گفتگو مهمترین مهارت در تحکیم بنیان و ایجاد فضای گرم در خانواده ها و فرصتی است تا افراد علاقه ها، صمیمیت و کدورت های خود را ابراز کنند و فاصله بین یکدیگر را کاهش دهند.
خانواده ای مستحکم است که اعضای آن گفتگو با هم را دوست داشته باشند و از همنشینی با هم لذت ببرند. در چنین خانواده هایی اعضا کمترین تنش را در فضای خانه با هم دارند و در نهایت فرزندان موفقی تربیت می کنند.
اما در سایه تحول های اجتماعی در جامعه در حال گذار ما، به چندین دلیل از جمله اشتغال والدین به امور خارج از منزل، حضورکمتر افراد خانواده در کنار یکدیگر و اینکه کمتر می تواند برای تعامل رو در رو با یکدیگر وقت بگذارند، مسیرهای جبران این نیاز به سمت مجازی شدن پیش می روند.
سامانه های جدید ارتباطی(شبکه های اجتماعی مجازی) آسانتر، ارزان تر و در دسترس تر هستند و به همین دلیل استفاده از این فناوریهای جدید برای کاربران جذابتر است وکمبود ارتباط میان فردی در جامعه به راحتی به وسیله این سامانه ها جبران میشود.
خانواده ها باید ضرورت گفتگوی باکیفیت را در خانه بیش از پیش جدی بگیرند. پدران و مادران باید الگویی مناسب برای گفتگو داشته باشند و خود را به زمان و برنامه ای مشخص برای گفتگو در منزل مقید بدانند و با فرزندان درباره مسائل مختلف روز و غیره صحبت کنند.
گفتگوهای صمیمانه از مهمترین و موثرترین شیوه های افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده هستند اما اینکار به تقویت مهارتهای گفتگو و توجه به کیفیت گفتگو نیاز دارد.

دایره اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان بافق

captcha