جریان نقدینگی و ساختارهای اقتصادی در چرخه تولید نیست/ جایگاه کار از منظر اسلام
کد خبر: 3734470
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
حجت‌الاسلام خسروپناه بیان کرد:

جریان نقدینگی و ساختارهای اقتصادی در چرخه تولید نیست/ جایگاه کار از منظر اسلام

گروه اجتماعی ــ رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با اشاره به لزوم اصلاح ساختارهای اقتصادی، گفت: یکی از ضعف‌های موجود این است که ساختارهای اقتصادی دولتمردان به سمت تولید نیست یا بسیار کم است.

ساختارهای اقتصادی دولتمردان به سمت تولید نیست

به گزارش ایکنا؛ از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه شب گذشته هفتم مردادماه در شانزدهمین شب از طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی در مهدیه مصلی امام خمینی(ره)، بیان کرد: هرگونه تلاش فکری و بدنی در اسلام کار نامیده می‌شود، همچنین کار فکری، اندیشه‌ای، عملی و معرفتی نیز کار محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر کار عملی و اندیشه‌ای وجود نداشته باشد منجر به عمل نخواهد شد، گفت: از نظر اسلام تلاش فکری و عملی که در مسیر سعادت انسان باشد کار است و با توجه به تاکید اسلام بر عمل، شرافت انسان به کار نیک بوده که ثواب بسیاری دارد، بنابراین به اندازه‌ای که افراد کار انجام می‌دهند ثواب برای آن‌ها نوشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فقه شیعه و اهل سنت برخی از کار‌ها واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام است، بیان کرد: کاری که برای تامین نفقه خانواده باشد و از راه حلال تامین شود کار واجب شمرده می‌شود و کاری که افراد برای زندگی اشرافی‌گری انجام می‌دهند گرچه از راه حلال باشد، حرام است.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: در اسلام هر شغل و هر کاری واجب نیست، ممکن است نفس کار حلال باشد، ولی نحوه کارکرد شاغل، منجر به درآمد حرام شود.

وی تاکید کرد: انسانی که اهل کار بوده از سلامت جسمی برخوردار است و برای فرد ذهن سالمی می‌ماند که با کار کردن احساس عزت و شخصیت می‌کند، بنا به فرموده پیامبر (ص) اگر عبادت ۷۰ جزء شود برترین آن طلب حلال است، بنابراین طلب حلال یک تکلیف شرعی و فریضه الهی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه یادآوری کرد: کار موجب رشد ایمان انسان می‌شود انسانی که اهل کار و تلاش است پیوند ایمانی برقرار می‌کند و هیچ موقع کار، انسان را از ایمان جدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمام افراد مرهون عمل هستند، افزود: هر چه عمل افراد خالص‌تر باشد اجر بیشتری نصیب آن‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه طبق کلام خداوند اگر رباخواران تنها برای یک مرتبه قرض‌الحسنه به افراد نیازمند دهند ثروتشان ۱۰ برابر می‌شود، گفت: پیامبر (ص) می‌فرماید: کسی که برای خانواده خود تلاش می‌کند، مجاهد در راه خداست که طبق این روایات ثمرات و آثار کار کردن این موارد هستند که فقرزدایی، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی از آثار اجتماعی کار محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر دانشگاهیان، کارمندان، کارفرمایان، کشاورزان مسئولیت خود را به طور صحیح انجام می‌دادند جامعه در دنیا به جایگاه واقعی خود دست می‌یافت.

وی با اشاره به اینکه کشوری که نسبت به دیگر کشور‌های جهان دارای بالاترین نقدینگی است، چرا بیکاری آن کشور بالا است، بیان کرد: دلیل این امر این بوده که عرضه از تقاضا بیشتر است، اگر نقدینگی در چرخه تولید به ثروت تبدیل شود با بیکاری در کشور مواجه نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام خسروپناه تاکید کرد: نخستین ضعف مربوط به مردم است که حاضر نیستند سرمایه خود را در اختیار دیگران قرار دهند، بنابراین لازم است فرهنگ مشارکت در کار افزایش یابد تا حدودی مشکل بیکاری در جامعه برطرف شود.

وی ادامه داد: ضعف دیگر به مسئولان اقتصادی ارتباط دارد، ساختار‌ها را به گونه‎‌ای اصلاح کنند که به جای سوق دادن سرمایه به سمت سکه و ارز، سرمایه‌دار نقدینگی را در چرخه تولید مصرف کند، با این حال ساختار‌ها اشتباه است.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه تولید و درآمد ناشی از کشت گیاهان دارویی کم‌آب از درآمد نفت و دیگر انرژی‌ها بالاتر است، بیان کرد: معاون علمی ریاست‌جمهوری بخشی را به گیاهان دارویی اختصاص داده که حاضر هستند در این زمینه به افراد متقاضی کمک کنند در استانی همچون چهارمحال و بختیاری که دارای زمین کشاورزی فراوان است لازم است گیاهان دارویی تولید شود و نقدینگی در این زمینه هزینه شود.

وی با اشاره به لزوم اصلاح ساختارها، گفت: ضعف نخست از تنبلی ما، ضعف دوم از افرادی که دارای سرمایه بوده و حاضر نیستند دیگران را سهیم کنند و ضعف سوم ضعف ساختار‌ها است که ساختار‌های اقتصادی دولتمردان به سمت تولید نیست یا بسیار کم است.

انتهای پیام

captcha