بازتاب هدیه قرآنی بانوی ایرانی در فیلیپین/ وقتی هنرِ با مراقبه، سوژه می‌شود
کد خبر: 3734807
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بازتاب هدیه قرآنی بانوی ایرانی در فیلیپین/ وقتی هنرِ با مراقبه، سوژه می‌شود

گروه بین‌الملل - تندیس تقوی، بانوی هنرمند ایرانی اخیرا در اقدامی سمبلیک، تابلویی قرآنی به اسقف اعظم کلیسای کاتولیک مانیل اهدا کرد که این موضوع، مورد توجه ویژه روزنامه «اینگوایرر» فیلیپین قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ روزنامه «اینگوایرر» فیلیپین در گفت‌و‌گو با تندیس تقوی، خوشنویس و بانوی هنرمند ایرانی و رئیس انجمن خوشنویسان شعبه فیلیپین که آثاری را در حوزه خوشنویسی قرآنی پدید آورده است، به اهدای تابلویی قرآنی از سوی وی به کاردینال «لوئیز آنتونیو تاگله»، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک مانیل، رئیس اداره خیریه واتیکان، یکی از پنج کاردینال مشاور در امور دینی و الهیات پاپ فرانسیس و رئیس کل امور معنوی و الهیات قاره آسیا در واتیکان در یکصدو هفدهمین کنفرانس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین اشاره کرده است.

این کنفرانس 16 تیرماه با حضور اسقف‌های فیلیپین، محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل، تندیس تقوی، بانوی هنرمند و خوشنویس برجسته کشورمان و رئیس انجمن خوشنویسان مانیل و معاون انجمن زنان فرهیخته ایران و فیلیپین برگزار شد.

در این کنفرانس نمایشگاه خوشنویسی قرآنی از آثار تندیس تقوی گشایش یافت و پس از افتتاح نمایشگاه در مراسمی رسمی و با حضور یکصد نفر از اسقف‌های کاتولیک در سالن اصلی یکصد وهفدهمین اجلاس اسقف‌های کاتولیک، تابلوی خوشنویسی‌شده آیه ۴۵ سوره آل عمران«إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ: چون فرشتگان مریم را گفتند که خدا تو را به کلمه خود بشارت می‌دهد که نامش مسیح (عیسی) پسر مریم است» که توسط این بانوی هنرمند ایرانی به نستعلیق نگاشته و با طلا تذهیب شده بود به عنوان سمبل گفتگوی بین اسلام و مسیحیت کاتولیک به کاردینال تاگله اهدا و این برنامه از سوی رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین اجرا شد.

بازتاب رسانه‌ای
این اقدام ایران مورد توجه رسانه‌های مختلف فیلیپین قرار گرفت و از شبکه خبری «gma» این کشور پخش شد، روزنامه «اینگوایر» نیز گفت‌و‌گویی با تندیس تقوی به مناسبت اهدای این تابلو به مشاور پاپ انجام داد که بدین شرح است:

گفتگوی میان ادیان از طریق هنر، مقوله‌ای است که خانم تقوی 45 ساله هنرمند خوشنویس مسلمان ایرانی همواره به آن اعتقاد دارد.                                                                          

تندیس تقوی با استفاده از سبک نوشتاری فارسی به نام  نستعلیق که مشخصه آن خطوطی شیب‌دار و رو به بالا بوده که نشانه قنوت و نیایش است و از راست به چپ نوشته می‌شود، آیات سوره نوزدهم قرآن کریم را که به سوره «مریم» یا «ماری» معروف است، به رشته تحریر درآورد و آن را به مسیحیان فیلیپینی هدیه کرده است تا مشترکات میان اسلام و مسیحیت را مورد تأکید قرار دهد.

تقوی در گفت‌و‌گو با ما(روزنامه «اینگوایرر») درباره این اثر خود اظهار کرد: من سرگرم نوشتن آیات قرآن به خط نستعلیق بودم اما زمانی که به سوره مریم رسیدم احساس کردم که آن چه در این سوره نوشته شده است می‌تواند برای فیلیپین باشد. 

هنر توأم با مراقبه
خانم تندیس تقوی هنرمند ایرانی یکی از آثار نمایشگاهی خود را که اوایل ماه جاری در نمایشگاهی در مانیل به نمایش درآمد در برابر دوربین خبرنگار ما در دست گرفت. تابلویی که در آن هنر توأم با مراقبه در آن دیده می‌شد. زیرا معتقد است گفتگوی ادیان از طریق هنر امکانپذیر است.

بانوی ایرانی، هدیه قرآنی و روزنامه فیلیپینی/ وقتی هنرِ با مراقبه سوژه می‌شود

بر اساس اعتقادات موجود در ادیان مسیحی و اسلامی، «ماری» به عنوان باکره توفیق می‌یابد از سوی پروردگار خوانده شود و عیسی را به دنیا آورد.

برخی از آثار هنری تقوی در نخستین روز برگزاری نشست کنفرانس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین در مرکز ساختمان «پاپ پایوس دوازدهم» واقع در مانیل به نمایش درآمد.

در این نمایشگاه هشت تابلوی خوشنویسی از سوره مریم و همچنین هشت تابلوی دیگر از آیات مختلف قرآن که شباهتی با آیات تورات و انجیل لوقا دارند از این هنرمند به نمایش درآمد.

هدیه به کاردینال
یکی از آثار هنری تزیین‌شده در رابطه با مریم مقدس که تقوی آن را با طلا آراسته است به عنوان هدیه به کاردینال لوئیز آنتونیو تاگله، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک مانیل هدیه شد.

در این تابلو آیه‌ای از سوره سوم قرآن کریم به نام آل عمران آمده است که می‌گوید:فرشتگان خطاب به مریم گفتند، مریم خداوند به تو بشارت کلمه‌ای از خود می‌دهد که نام او عیسی مسیح پسر مریم است که در این دنیا و دنیای دیگر مورد احترام بوده و یکی از مقربین الله (خداوند) است.

بانوی ایرانی، هدیه قرآنی و روزنامه فیلیپینی/ وقتی هنرِ با مراقبه سوژه می‌شودعکس ویژه روزنامه «اینگوایرر»

اسقف اعظم «رومولو وایز» رئیس کنفرانس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین و اسقف اعظم کلیسای شهر داوائو طی پیامی اظهار امیدواری کرد که این اقدام بزرگوارانه مردم ایران عامل ارتقاء سطح گفتگوهای ادیان به سوی صلح با برادران و خواهران مسلمان شود.

تقوی در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: «می‌خواهم به عموم مردم بگویم ما دارای تشابهاتی هستیم و به گونه‌ای به اثبات برسانم که اسلام به معنی «صلح» است و هنر در خود هنر خلاصه نشده و دامنه آن تا انجام وظایف ما در اجتماع کشیده می‌شود».

او همچنین یادآور شد که در یکی از نمایشگاه‌های پیشین خود در کلان‌شهر مانیل، حتی غیرمسلمانان از کار او قدردانی کردند، اگر چه از کلمات عربی و فارسی اطلاعی نداشتند و همین تحول مثبت، مشوق واقعی او برای ادامه تولید کارهای هنری بود.

تلفیق هندسه و ریاضیات
این هنرمند با بیان این‌که مشتاق است رضایت مخاطبان را جلب کند، گفت: حتی کسانی که خوشنویسی را نمی‌شناسند و با خط فارسی آشنایی ندارند به خاطر زیبایی خوشنویسی نستعلیق از آن لذت می‌برند، این خط تلفیق هندسه و ریاضیات است و نظم و هارمونی این نوع هنر، مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او که همسر رایزن فرهنگی سفارت ایران در مانیل است و دو دختر نوجوان دارد ادامه داد:«همواره یک رویکرد علمی در انجام کارهای هنری وجود دارد».

بانوی ایرانی، هدیه قرآنی و روزنامه فیلیپینی/ وقتی هنرِ با مراقبه سوژه می‌شود

این هنرمند که کارهای هنری خود را در 8 سالگی آغاز کرد، تنها یک سال و نیم است که در فیلیپین اقامت دارد اما در همین مدت قریب به ده نمایشگاه هنری در کلان شهر مانیل بر پا کرده است.

تقوی که مایل نیست وقت خود را تلف کند ابراز لازم خوشنویسی از جمله قلم نی را از ایران آورده و در فیلیپین به عنوان مدرس خوشنویسی فعال است.

حفظ بقای خوشنویسی
با توجه به ظهور هنر دیجیتالی، این هنرمند به دنبال حفظ بقای خوشنویسی به عنوان یک نمونه از هنر است. موضوع پایان‌نامه این هنرمند در زمان تحصیل او ترکیب خوشنویسی و هنر گرافیک یا دیجیتال بود.

او تأکید کرد: خوشنویسی که یک هنر تاریخی است و هویت ملی ما را نیز به عنوان ایرانی شکل می‌دهد. این هنر با آیه‌های قرآن بسیار جذاب می‌شود.

بانوی ایرانی، هدیه قرآنی و روزنامه فیلیپینی/ وقتی هنرِ با مراقبه سوژه می‌شودتندیس تقوی در کنار اسقف‌های فیلیپینی در نمایشگاه/ عکس ویژه «اینگوایرر»

تقوی همچنین گفت: پیگیری هنر برای او در همه دوره‌های زندگی آسان نبوده است و به خاطر می‌آورد که چگونه خود را ساعت‌ها درون اتاق خود نگه می‌داشت تا قبل از نوشتن فکر کند.

او افزود: در مواردی متوجه نمی‌شدم که کسی به اتاق من وارد شده است و نمی‌دانستم در اطراف من چه می‌گذرد؟ انجام کارهای هنری من به ویژه پس از ازدواج به خاطر مسئولیت‌های مختلف به عنوان یک همسر و یک مادر با مشکلات عمده‌ای مواجه بودم و گاهی اوقات تمرینات و تولید آثار هنری من از نیمه شب تا 2 بامداد طول می‌کشید و این چند ساعت را برای خود در نظر گرفته بودم تا با آرامش کارهایم را انجام دهم و صبح اول وقت نیز بیدار می‌شدم تا به دیگر مسئولیت‌هایم بپردازم.

با این حال وی گفت: اسرار موفقیت را این گونه یافته است، تلاش و فداکاری، رویارویی مستقیم با چالش‌ها و تبدیل مشکلات به فرصت‌ها.

او تأکید کرد: کارهای هنری خود را به همه شهدا نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان تقدیم می‌کنم، آنانکه از فداکاری‌هایشان الهام گرفته‌ام.

تهیه و تنظیم: زهرا نوکانی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha