اقتصاد ایران نیازمند تدابیر عقلانی است
کد خبر: 3734913
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

اقتصاد ایران نیازمند تدابیر عقلانی است

گروه سیاست و اقتصاد- امام جمعه موقت اصفهان گفت: اقتصاد ایران از عدم تدبیر صحیح رنج می‌برد و در مدیریت مسائل اقتصادی باید جایگاه ویژه‌ای برای تصمیمات عقلانی و حکیمانه قائل شد.

 اقتصاد ایران نیازمند تدابیر عقلانی است

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه عوامل گوناگونی در ایجاد تورم و گرانی‌های اخیر تاثیرگذار است، اظهار کرد: فشارها و تحریم‌های اقتصادی دشمنان از جمله فشار بر ارز و دلار، اقتصاد کشور ما را تحت تاثیر قرار داده و از طرف دیگر، برخی از افراد در داخل کشور از این فرصت سوءاستفاده کرده و به کم‌فروشی، احتکار، عدم عرضه کالا و جمع‌آوری آنها در انبارها اقدام کرده و مسبب گرانی و تورم در داخل کشور شده‌اند.
وی افزود: برخی از فروشندگانی که گران‌فروشی می‌کنند، برای مثال میوه و سبزیجات را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند، وقتی از آنها درباره علت این کار سوال می‌شود، می‌گویند قیمت دلار بالا رفته است، در صورتی که کالاها و خوراکی‌های داخلی ارتباطی با قیمت دلار ندارد.
امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: بخشی از علت گرانی‌های اخیر به نحوه مصرف مردم نیز برمی‌گردد، در واقع حرص و طمع عده‌ای به این معضلات دامن زده است؛ در حالی که در کشورهای دیگر وقتی قیمت کالایی افزایش می‌یابد، مردم یا آن کالا را خریداری نمی‌کنند یا کمتر می‌خرند، ولی در کشور ما عکس این قضیه عمل می‌شود. اگر مردم کالایی را که قیمت آن افزایش می‌یابد خریداری نکنند، فروشنده مجبور می‌شود کالای خود را با قیمت پایین‌تری به فروش برساند.
حجت‌الاسلام رهبر خاطرنشان کرد: چرخ اقتصاد کشور ما بر پایه عقل و حکمت نمی‌گردد و عدم نظارت بر قیمت‌ها سبب می‌شود که یک شبه قیمت یک اتومبیل ۱۰ الی ۱۵ میلیون گران‌تر شود. از طرف دیگر چه دلیلی دارد که یک میلیارد سکه به یک نفر فروخته شود؛ چنین معضلاتی ناشی از فقدان نظارت صحیح است.
وی اظهار کرد: در مجموع بحران‌های اقتصادی داخلی ریشه در سوءمدیریت، فقدان نظارت بر قیمت کالاها و فقدان تدبیر اقتصادی صحیح دارد که کشور ما از آنها رنج می‌برد.
انتهای پیام

captcha