سبک زندگی قرآنی را در زیست استاد «عبایی» ببینیم/ گلایه‌ از توجه به نغمات + عکس
کد خبر: 3735013
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱
در دیدار جمعی از خبرنگاران ایکنا با استاد عبایی مطرح شد؛

سبک زندگی قرآنی را در زیست استاد «عبایی» ببینیم/ گلایه‌ از توجه به نغمات + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ او هنوز می‌تواند به زیبایی هرچه تمام‌تر آیات را تلاوت کند؛ استاد عبایی، موسیقی قرآن را اصل می‌داند و از اینکه اساتید و قاریان، توجه فراوان به نغمات موسیقی و اضافاتی که بشر می‌خواهد به موسیقی قرآن بیفزاید، دارند، گلایه داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عبدالرسول عبایی، از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان که تقریباً در تمامی ادوار برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، رئیس هیئت داوران بوده و داوری بسیاری از مسابقات بین‌المللی دیگر کشورها را در رشته وقف و ابتدا انجام داده است، از چندین ماه پیش، درگیر عارضه جسمی شده و در حال گذراندن دوران نقاهت است.
همین عارضه باعث شده تا این پیشکسوت قرآنی در ماه‌های اخیر، کمتر به برنامه‌ها و رویدادهای قرآنی رفت و آمد داشته باشد، آخرین بار که وی در یک مراسم حضور داشت به برپایی جشن پانزدهمین سالروز تأسیس ایکنا در نمایشگاه قرآن بازمی‌گردد و پیش از آن نیز در اردیبهشت‌ماه سال جاری در صحن مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مورد تجلیل قرار گرفت.
جمعی از خبرنگاران خبرگزاری قرآن به همراه «محمدعلی خواجه‌پیری» پیشکسوت قرآنی کشورمان و حجت‌الاسلام والمسلمین دعوتی، پژوهشگر و محقق قرآنی عصر روزگذشته، نهم مردادماه را برای دیدار با این فعال قرآنی انتخاب کردند تا به تجدید خاطرات بپردازند. خواجه‌پیری با جمعی از خبرنگاران ایکنا سال‌ها قبل نیز چنین جمع‌هایی را برای دیدار با قرآنیان داشت.

عبدالرسول عبایی مدرس قرآن
استاد عبایی با وجود کسالت جزئی، با رویی باز به استقبال میهمانان خود آمد تا از زبان سهراب سپهری بگوید: «زندگی، نگاهی است که در خاطره‌ها می‌ماند». 
استاد عبایی که رضایت از حضور برخی اعضای تحریریه ایکنا در صورت و لحن صدایش موج می‌زد از حُب و علاقه‌ای که به قرآنی‌ها دارد گفت و اینکه این علاقه هیچگاه کم نشده است.
عبایی در ابتدای صبحت‌هایش و پس از خوش‌وبش‌های اولیه در هر میهمانی و عیادت، به بیان خلاصه‌ای از فعالیت‌های خود در دوران کودکی و آن ایامی که در کشور عراق و شهر کربلا ساکن بوده است، پرداخت. از اساتیدی که روزگاری پای کرسی آموزش‌ آنها زانو زده و به قول قدیمی‌ها، دود چراغ خورده است، گفت. از استاد خود «شیخ محمدحسین کاتب» بسیار یاد کرد و نام اساتید دیگری همچون «شیخ کاظم حلی» یا «ملامحمدعلی نعلچی» را هم به زبان آورد.
این استاد پیشکسوت در بخش دیگری از صحبت‌های خود از اولین دیدارش با استاد «عبدالباسط» زمانی که 12 سال داشته است، صحبت کرد و گفت: زمانی که نوجوان بودم برای اولین بار از شهر کربلا همراه با استاد عبدالباسط که به عراق آمده بود تا تلاوت‌هایی را داشته باشد به شهر دیگری رفتم.

سبک زندگی قرآنی را در زیست استاد «عبایی» ببینیم/ گلایه‌ها از توجه به مقامات
عبایی از جلسات قرآنی که آن سال‌ها در حرم حضرت ابوالفضل(ع) داشته‌ است نیز خاطراتی بیان کرد و افزود: در آن ایام در زیرزمین حرم حضرت ابوالفضل(ع) جایی که حالا آب زلالی از آن خارج می‌شود، حجره تلاوت قرآن برپا بود و هر شب در آن حضور می‌یافتم.
استاد عبایی با اشاره به اینکه بسیاری از قاریان و قرآنی‌ها به اشتباه خود را درگیر مقامات و نغمات موسیقی کرده‌‌اند، افزود: نباید در محضر قرآن بگوییم این عجم است و این حجاز است یا این سه‌گاه و.... بالاخره هر صوتی که از حنجره انسان خارج می‌شود در یکی از این دستگاه‌های موسیقی است. ما توجه نداریم که مصری‌ها هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهند در محضر قرآن، این حرف‌ها و این کارها را انجام دهند.
وی به خواسته میهمانانش از سال‌ها فعالیت‌های قرآنی‌اش گفت و بیان کرد: از بدو تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث شهرری در این دانشگاه حضور داشته‌ام. همچنین تألیفاتی نیز داشته‌ام که یکی از آنها رساله‌ای در مورد وقف و ابتداء است که رساله کارشناسی‌ارشد بوده است. همچنین از سال 64 وارد عرصه داوری مسابقات کشوری و جهانی شدم و امسال تنها سالی بود که نتوانستم حضور یابم.
این استاد پیشکسوت در میانه‌ صحبت‌های خود از خدمات ایکنا گفت و اینکه این خبرگزاری باعث شده است، جامعه قرآنی دور هم جمع شوند و مانع پراکندگی این جامعه می‌شوند.
استاد عبایی در ادامه به داستان اعزامش به عنوان استادراهنما، همراه با «کریم منصوری» به مسابقات بین‌المللی مالزی اشاره کرد و گفت: در آن مسابقات، آقای کریم منصوری که از لحاظ رعایت احکام و تجوید عالی بود، رتبه دوم را کسب کرد، آنجا بود که متوجه شدم آن مسابقات به نغمه و الحان بیشتر بها می‌دهد. بعد از آن به آقای «نظام‌زاده» گفتم اگر بتوانیم برای ارتقای تلاوت با مصر ارتباط برقرار کنیم، بسیار عالی خواهد بود. پس از آن ماجرا بود که قاریانی همچون «راغب مصطفی غلوش» و «محمد بسیونی» به ایران دعوت شدند.

سبک زندگی قرآنی را در زیست استاد «عبایی» ببینیم/ گلایه‌ها از توجه به مقامات
وی افزود: بعد از مدتی «محمد عربی القبانی» که نزدیکی بیشتری با ما داشت و با دستگاه‌ها بسیار آشنا بود به ایران آمد و در استودیو رادیو، آیه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ» را در تمام دستگاه‌ها تلاوت کرد و ضبط شد.
استاد عبایی با تمام سختی‌هایی که در تکلم داشت، دوست داشت ساعت‌ها از حال و هوای آن روزهای کربلا بگوید، اما حال و روز این روزهای قرائت قرآن، انگار او را ناخشنود از این گفتن‌ها کرده است، برای همین است که وسط حرف زدن از حجره تلاوت در زیرزمین حرم حضرت عباس(ع) در کربلا به قرائت‌های امروزی گریز زد و گفت: تلاوت قرآن، الان حالتی شده است که فقط به سمت نغمات و الحان پیش می‌رود. در گذشته کمتر اینگونه بود، اما در حال حاضر وضعیت تلاوت کلام الهی به سمت نغمه‌پردازی صرف رفته است در حالی که قرآن، خود به تنهایی آهنگ دارد.

در اواسط این دیدار بود که «محمدعلی خواجه‌پیری» پیشکسوت قرآنی کشورمان به این جمع اضافه شد تا جمع دیدارکنندگان با استاد عبایی کامل شود. استاد از اینکه خواجه‌پیری، دوستی که از سال 52 او را می‌شناسد به دیدارش آمده است، بسیار خوشحال شد.

سبک زندگی قرآنی را در زیست استاد «عبایی» ببینیم/ گلایه‌ها از توجه به مقامات
استاد عبایی با اشاره به اینکه خواجه‌پیری قرآن را از مرزها خارج کرده است، به بیان خاطراتی که طی سال‌ها خدمت در عرصه قرآنی داشته است پرداخت، از خاطراتی که در اردوگاه رامسر داشته‌اند، گفت و حال خوش آن روزهای فعالیت‌‌های قرآنی.
این پیشکسوت عرصه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اختلافات بین شیعه و سنی اشاره و عنوان کرد: یک بار در مسجد النبی(ص) نشسته بودم، جوانی آنجا بود که حافظ قرآن بود و در حال مرور بود. من هر کاری کردم این شخص ارتباط خوبی با ما برقرار کند، نشد. او اعتقاد داشت که آنها با ما بسیار فرق دارند و ادعاهایی را مطرح می‌کرد که به هیچ وجه صحت نداشت. من همانجا به او گفتم که از اول به شما گفته‌اند ایرانی‌ها رافضی‌اند و به ما هم گفته‌اند شما سَلَفی هستید، بدون اینکه با هم حرف بزنیم و خلاصه ساعت‌ها وقت گذاشتیم و نتیجه آن شد که او دست از باورهای غلط خود برداشت.

سبک زندگی قرآنی را در زیست استاد «عبایی» ببینیم/ گلایه‌ از توجه به نغمات + عکس
در بخش دیگری از این دیدار صمیمانه، محمدعلی خواجه‌پیری به بیان برخی ویژگی‌های استاد عبایی پرداخت و گفت: اولین ویژگی ایشان این است که رفیق، برادر و همراه خوبی به حساب می‌آید. سلامت نفس و روح و آرامش همیشگی دارد.
خواجه‌پیری با تأکید بر اینکه جایگاه ایشان در کشور بسیار بیشتر از چیزی هست که الان قرار دارند یا قرار داشته‌اند، گفت: اگر ایشان جایگاهی را پذیرفته‌اند به خاطر تکلیف‌محور بودنشان بوده است. آرامشی در برخوردها دارند که بسیاری از قرآنی‌ها را مرید خود کرده‌اند.

سبک زندگی قرآنی را در زیست استاد «عبایی» ببینیم/ گلایه‌ از توجه به نغمات + عکس
وی با بیان اینکه سبک زندگی قرآنی را در زندگی استاد عبایی می‌توان پیدا کرد، گفت: فکر نمی‌کنم یکی از فعالان قرآنی پیدا شود و بگوید از استاد عبایی آزرده خاطر است.
استاد عبایی که سال‌ها در دانشگاه و در مسابقات به دنبال آموزش بوده است، اینجا هم دست از این روحیه خود بر نمی‌دارد و به بیان برخی نکات و ظرافت‌های زبان عربی پرداخت.
پایان‌بخش این دیدار هم تلاوت سوره‌های مبارکه «حمد» و «توحید» توسط استاد بود، تلاش استاد که تمام توان خود را به کار گرفته بود تا به زیبایی هرچه تمام‌تر این تلاوت را انجام دهد، قابل تقدیر و ارزشمند بود. تلاوتی که نشان داد هنوز هم غول بیماری نتوانسته بر تمام رگه‌های صدای زیبای استاد غلبه کند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رخشنده امامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۹:۲۷
0
0
سلام علیکم
استاد عبایی حق بزرگی به گردن همه جامعه قرآنی دارند
تنفس در فضایی که ایشان حضور دارند، افتخار است و ایکنا زمینه‌ساز بهره‌مندی ما از این نور.
Ali molaee
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۹:۳۱
0
0
احسنت ايكنا
خيلي وقت بود منتظر اين حركتهاي بي نظيرتون بوديم
جان تازه اي به جامعه قراني داديد
سیاوش راهدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۰۸
0
0
کاش حضور این استاد گرانمایه و عزیز را در برنامه های بیشتری داشته باشیم
رسول رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۰۹
0
0
خدا زودتر بهشون سلامتی بده. آفرین به شما و کار پسندیده شما
razieh arab
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۱۰
0
0
دست مریزاد ایکنا
اساتید قرآن را دریابید که این کار از اولویت‌های خبرگزاری قرآن باید باشد
امیر وهاب خدابخشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۱۴
0
0
هم گزارش خوبی بود و هم کار ارزشمند و با اجر بالا. ان‌شاالله که استاد عزیز هم هرچه زودتر سلامیت خودشون رو به دست بیارن و سلامت باشند..

البته لد نیست به این حدیث از امام هشتم علیه السّلام هم اشاره کنم که فرمود: «ایّما مؤمن عاد اخاه فی مرضه فان کان حین یصبح شیَّعه سبعون الف ملک فاذا قعد عنده غَمَرَتْه الرّحمة و استغفروا له حتّی یمسی و ان کان مساء کان له مثل ذلک حتّی یصبح.» هر مؤمنی که مؤمنی را در بیماری اش عیادت کند، اگر صبح باشد هفتاد هزار ملک او را تشییع (بدرقه و همراهی) کنند و چون نزد او بنشیند رحمت (خدا) او را فرا گیرد و تا شب برای او استغفار کنند، و اگر شب باشد همین اجر تا صبح برای او خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۱۵
0
0
«در روایت هست که کسی که بر سر بیمار می‌رود، مثل کسی است که در رحمت الهی غوطه‌ور می‌شود. ممکن است بعضی تعجب کنند که مگر بر سر بیمار رفتن چه خصوصیتی دارد.... چون تأثیر آن تأثیر غیرقابل محاسبه و برتر از محاسبات معمولی است. روحیه دادن به مریض گاهی از دادن داروی او بسیار حیات‌بخش‌تر و مؤثرتر است. ...در دعاها می خوانیم: «اللّهم انّی اسألک موجبات رحمتک»؛ رحمت الهی را که بی محاسبه و بی جهت به کسی نمی دهند؛ باید التماس کرد پیش خدا تا موجبات رحمت را به ما بدهد؛ یعنی آن کاری را انجام بدهیم که موجب رحمت می شود، تا بعد خدا رحمت خودش را بفرستد. این کار، برترین موجبات رحمت است، که خیلی مغتنم و خیلی باارزش است.»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۱۹
0
0
کار قشنگ و ارزشمندی بود. خدا قوت دوستان ایکنا...برای سلامتی استاد عبایی خیلی دعا کنیم...
علی قلندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۲۱
0
0
شفای عاجل
هلیا جمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۴۸
0
0
من به استاد خیلی ارادت دارم. ان شا الله که خیلی زود حالشون خوب بشه و دوباره جلسات قرآنیشون برگردند.

ایکنایی ها دست مریزاد
sepehr pashaee khmene
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۵۱
0
0
salaaam
afariin be iqna

omidvaram ostad kheli zoood haleshon behtar beshe

ya hagh
رحیم نظربند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۵۶
0
0
وقتی از این کارا توی کشور اینقدر کم می‌افته واقعا دیدن این صحنه‌ها انرژی بخشه...... خدا خیرتون بده و به همتون سلامتی عطا کنه..

میدونید که اسلام پس از اینکه عیادت از مریض را از حقوق واجب مسلمانان نسبت به یکدیگر شمرده و آن را وظیفه الهی - انسانی دانسته، جهت ایجاد انگیزه و تشویق مؤمنین به این کار، با بیان پاداشهای اخروی، عیادت کنندگان را به این فریضه مهم فرا می خواند..

موفق باشید
رضا نباتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۵۹
0
0
سلام بر پيشكسوتان قرآني كه اخلاص و عملشان بيش از سخن و هنرشان دلربايي مي كند. استاد عبايي يكي از آن فرشتگان زميني است.

سخنان دلنشين ايشان سبب شد اين سروده ام را كه دغدغه اي است مشترك از حال و روز قرآن عزيز در جامعه ما تقديم كنم.

« پیام اصلی قرآن »

پیام اصلی قرآن از این سخن آن است :
که برترین ره عالَم، عمل به قرآن است.
ببین که مقصد خالق چه بود از این تنزیل
که درک آن سبب حفظ دین و ایمان است.
به نام حضرت قرآن، به کام اهل نفاق
همین منش ز امیران بلای ایران است
نگر که صوت فریبا گرفته جای عمل را
چنین نگه به ظواهر برون ز عرفان است.
دل امام زمان را چنین شکسته نخواهم
چرا قرائت زیبا تهی ز عنوان است؟!!
نه این چنین که بگفتی، نه آنچنان که نمودی
نه این مراد خدا و مرام پاکان است.
از اين عمل كه تو داري، کتاب حق شده تنها
خجل ز قامت قرآن صلای انسان است.
همین نه خواندن و حفظش برای آن کافی است؛
اگر چه حفظ و قراءت نشان ایمان است.
ز نور سوره کوثر چه روشنا شده قلبم
نشانه حضرت زهرا به سینه پنهان است.
هر آن كسي كه بنوشد لبي ز جام تدبر
در اين صراط الهي هميشه مهمان است.
نمی شود که بگويد منم مطيع خداوند
ولي به خلوت و جلوت مطيع شيطان است.
برون شو از خود و در دل خدا نگه مي دار
چنين دلي حرم است و حريم سبحان است.
خدا کند که بمانی همیشه مونس قرآن
اگر كه من چو تو باشم، ز لطف يزدان است.
کبری محدث
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۲:۲۹
0
0
آفرین ....
سعادت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۵:۲۰
0
0
خداقوت
از گره های زندگی و گلایه های اساتید هم بنویسید
اوضاع خوبی در این جریان حاکم نیست
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۷ - ۱۸:۵۴
0
0
سلام استاد عبائی خدا حفظتون کنه شما از استوانه های این رشته هستید یک بار شما رو از نردیک دیدم دانشگاه تربیت معلم حصارک کرج بود یادش بخیر
محمدعلی آخوندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۹ - ۰۹:۴۳
0
0
باسلام به محضر استاد عبایی که افتخار شاگردیشان در سالهای ۵۹ و۶۰ دبیرستان شهدا نصیبم شده بود
دعاگو و مشتاق زیارتشان هستم
به امید دیدار.ارادت
09121185750
ان شاالله
captcha