رویای همایون برای سیاوش درگذر از آتش/ به بهبود حال مردم کمک کنیم
کد خبر: 3735084
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

رویای همایون برای سیاوش درگذر از آتش/ به بهبود حال مردم کمک کنیم

گروه هنرــ در روزهایی که جامعه ایرانی حال و هوای خوبی ندارد و مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبان خانوار ایرانی را گرفته است و خبرها حاکی از آن است که قدرت خرید در جامعه به شدت کاهش یافته است برخی هنرمندان پیشنهاداتی را جهت «بهبود حال مردم» عنوان کرده‌اند.

همایون شجریان طی روزهای گذشته برای ابراز همدردی با شرایط اسفبار اقتصادی مردم  در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «عزیزان، در این ایام که، چون سیاوش در گذر از آتش هستیم، نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود، چنان‌چه مشکل مجوز نباشد، سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد». او چندی پیش در همین راستا کنسرت نمایش «سی» را لغو کرده بود تا با وضعیت اقتصادی مردم همدردی کند.

این اقدام شجریان همراهی دیگر هنرمندان و مسئولان شهری را برانگیخت و پس از او سیروان خسروی هم اعلام کرد حاضر است در این امر همگام شود.

او با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود اظهار کرد: امروز خبردار شدم تعدادی از مسئولان کشور با برگزاری کنسرت رایگان خیابانی موافقت کرده‌اند البته این موافقت ضمنی بوده است. با توجه به این‌که این ایده خیلی ایده‌ی خوبی است، من هم آمادگی خودم را برای برگزاری کنسرت رایگان خیابانی اعلام می‌کنم، مخصوصا در این شرایط اقتصادی دیگر لازم نیست کسی برای حضور این کنسرت هزینه بپردازد و همه اقشار می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

خسروی تیرماه امسال هم اعلام کرده بود که 12 سانس از کنسرت خود را لغو می‌کند و خسارت سالن را شخصا تقبل خواهد کرد. او در زمینه نوشت؛ «وقتی می‌بینم کمر مردم زیر بار مشکلات شکسته شده و من هم مثل تمام مردم جامعه شرایط روحی نابسامانی دارم، وقتی می‌بینم که تمام کسب و کار‌ها تعطیل شده و نان‌آور خانواده چیزی جز شرمندگی به خانه‌اش نمی‌برد، من هم کنسرت تهران را لغو و علاوه بر از دست دادن سود ۱۲ سانس کنسرت، ۱۵۰ میلیون تومان خسارت کنسلی اجراء به سالن پرداخت می‌کنم، ولی شرافتم را به منافع شخصی خودم نمی‌فروشم.»

این پیشنهاد با استقبال نهادهای فرهنگی از قبیل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه موسیقی و شهرداری تهران واقع شده است.

در ادامه این روند دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز کنسرت‌های رایگان در حمایت از جامعه و مردم اعلام آمادگی کرد و افزود: به دنبال اعلام آمادگی برخی هنرمندان موسیقی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی رایگان به منظور امیدافزایی و نشاط‌بخشی به قشرهای مختلف جامعه، دفتر موسیقی نیز همگام با این حرکت مثبت، برای صدور مجوز این نوع کنسرت‌ها اعلام آمادگی کرد.

دفتر موسیقی ضمن تشکر از هنرمندانی که در همه فراز و فرودهای تاریخی، کنار مردم ایستاده‌اند؛ برای صدور سریع مجوزهایی برای این کنسرت‌ها آمادگی خود را اعلام می‌کند و امیدوار است در این راه از همکاری و همیاری سایر ارگان‌ها و نهادهای موثر به ویژه شهرداری‌های کشور و نیروی انتظامی برخوردار باشد.

حمیدرضا نوربخش؛ مدیرعامل خانه موسیقی هم با اعلام این خبر افزود: «خانه موسیقی آمادگی دارد برای همایون شجریان و سایر هنرمندان دیگر با مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری تعامل و این موضوع را پیگیری کند تا آن‌ها کنسرت خیابانی برگزار کنند».  با این حال نوربخش افزود ارائه مجوز کنسرت موسیقی به خانه سینما مربوط نمی‌شود و باید مرکز موسیقی وزارت ارشاد اسلامی این مجوز را بدهد.

حجت نظری، مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از آمادگی مدیریت شهری برای برگزاری کنسرت خیابانی و رایگان همایون شجریان خبر داد و گفت: همایون شجریان اعلام کرده است که در فضای باز و برای همه مردم کنسرتی برگزار کند و این اتفاق مبارک و میمونی است چراکه در این روزها برگزاری کنسرت آن هم از سوی یک خواننده محبوب باعث کاهش دغدغه‌های این روزهای مردم می‌شود و بسیار از این خواننده تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه هر آنچه که در توان داشته باشیم برای برگزاری این کنسرت در یکی از مناطق شهر تهران انجام خواهیم داد، گفت: معتقدیم فعالیت‌های اینچنینی از سوی هنرمندان می‌تواند به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند و به همین دلیل شخصاً تلاش خواهم کرد تا شجریان مجوزهای لازم را دریافت کند تا افراد بیشتری از این فضا در پی برگزاری کنسرت بهره ببرند.

همایون شجریان برای دومین بار است که طی سال‌های گذشته چنین پیشنهادی را ارائه می‌دهد و البته در دوره قبل این پیشنهاد جامه عمل نپوشید و شاید این بار بتوان امیدوار بود تا با همراهی مسئولین گامی مثبت در بهبود حال مردم برداشت و جامعه ملتهب را کمی از بحران دور کرد.

تاثیری که فرهنگ در حال خوب جامعه دارد قطعا تاثیر شگرفی است و نیاز است به این نوع همدلی بها داده شود تا بتوان تلخی این روزهای جامعه را کمی به مذاق مردم شیرین کرد.از این دست پیشنهادات فرهنگی می‌توان به اجرای تئاتر خیابانی، اجرای جُنگ‌های گوناگون ویژه خانواده‌ها، برپایی دوره‌های کتاب‌خوانی در مراکز عمومی و... می‌توان اشاره کرد. مطالبه جامعه و همگامی هنرمندان قطعا می‌تواند در این زمینه مثمرثمر باشد و زمینه‌ساز ایجاد حرکت‌های فرهنگی شود.

شاید اشاعه چنین فرهنگی، تلنگری باشد به رخوت ایجاد شده در عرصه کتابخوانی و یا از تنزل ذائقه مردم در زمینه موسیقی و پناه بردن به موزیک‌های بی‌محتوا و زیرزمینی کاست و یا شاید بتوان در این فضا جان تازه‌ای به کالبد طنز دمید تا این تن رنجور از هجو جدا شود و جامعه را در بستری عمومی به سمت فرهنگ فاخر سوق داد.

خبرگزاری ایکنا آمادگی دارد تا رایزنی‌های لازم در این امر را برای تحقق این مهم پیگیری کند و از هنرمندان گرامی دعوت می‌شود تا پیشنهادات خود را برای اجرایی شدن این طرح با ما مطرح کنند باشد که در ایجاد «حال خوب جامعه» گامی برداریم.

 

مینا حیدری/ دبیر فرهنگی

انتهای پیام

 

captcha