همیشه می‌توان یک‌بار اشتباه را پذیرفت اما...
کد خبر: 3735607
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
حجت‌الاسلام زائری؛

همیشه می‌توان یک‌بار اشتباه را پذیرفت اما...

‌گروه شبکه اجتماعی ــ حجت‌الاسلام زائری با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: ما وظیفه داریم بر اساس شرایط و اقتضائات محیط خودمان راهکارهای مختلف را از مبانی اعتقادی و دینی استخراج کنیم و از تجربه‌های دیگران به نسبت وضع خاص خود درس بگیریم؛ همیشه می‌توان یک بار اشتباه را پذیرفت و آن را ناشی از غفلت یا ناآگاهی دانست، اما نمی‌شود برای تکرار خطا و اشتباه عذری موجه آورد!

همیشه می‌توان یک‌بار اشتباه را پذیرفت اما...

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، کارشناس و پژوهشگر دینی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام و تلگرام نوشت:

«در علوم تجربی اساس دانش بر شکل‌گیری یک فرضیه و سپس مشاهده تکرار آن و اثبات فرضیه با تجربه‌های مشابه است. آشکار است که جنس و نوع مسائل مادی و فیزیکی با ماهیت موضوعات انسانی متفاوت است و نمی‌توان پیچیدگی‌های جامعه و انسان را با ابزار شناختی و شیوه‌های معرفتی مادی دریافت.

حقیقت انسان و جامعه در نقشه راهی که دین برای سعادت بشر- چه در ابعاد زندگی فردی و چه در ابعاد حیات اجتماعی - طراحی کرده، متفاوت است. اما در مسائل اجتماعی و تربیتی هم می‌توان گفت که شیوه علمی، مشاهده و تفکر و آزمایش است، البته مشاهده ساده را همه دارند چنان که افتادن سیب را تنها نیوتن نمی‌دید!

مهم این است که درباره آن چه می‌بینیم بیندیشیم و فکر کنیم تا بتوانیم به تحلیل و تفسیری برای ارتباط میان پدیده‌ها برسیم. مثلا اگر دیدیم سال‌ها امر و نهی کردن جوانان با تبلیغ مستقیم حاصل مطلوبی نداشته بلکه گاهی نتیجه معکوس داده و باعث موضع گرفتن‌شان در مقابل مسائل مذهبی می‌شود باید فکر کنیم و ببینیم مشکل از کجاست و دنبال شیوه‌های دیگر بگردیم و تجربه دیگران را در ادیان و جوامع دیگر مطالعه وبررسی کنیم و روش‌های تازه را بیازماییم و به‌دنبال شیوه‌های اثرگذار باشیم.

یا اگر دیدیم دخالت بیش‌از اندازه روحانیت در جزئیات امور سیاسی و اجرایی هم موجب غفلت از کارهای اصلی و هم باعث کاهش محبوبیت و تنزل جایگاه اجتماعی‌اش شده است باید بیندیشیم و با حفظ حضور انقلابی و بیدارگرانه روحانیت در مسائل کلان نظام و جامعه، شیوه‌های اصلاحی را در حفظ شأن و منزلت روحانیت و مرجعیت دینی بیابیم و به کار بندیم.

ما وظیفه داریم بر اساس شرایط و اقتضائات محیط بومی خودمان راهکارهای مختلف را از مبانی اعتقادی و دینی استخراج کنیم و از تجربه‌های دیگران نیز به نسبت وضع خاص خود درس بگیریم. همیشه می‌توان یک بار اشتباه را پذیرفت و آن را ناشی از غفلت یا ناآگاهی دانست، اما نمی‌شود برای تکرار خطا و اشتباه عذری موجه آورد! خوب است از تجربه‌های خود درس بگیریم و پیش از آن که راه جبران نداشته باشیم برای اصلاح اشتباه‌ها و خطاهای خود در هر زمینه و موضوعی اقدام کنیم.

علت تأکید مکرر بر «محاسبه» در دستورات دینی همین است که با بررسی مستمر اقدامات خود و ارزیابی نتایج آن‌ها بتوانیم همواره در مسیر صحیح پیش برویم و انتخاب‌های درست‌تر و مناسب‌تری داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha