مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تاسیس رشته حقوق بشر اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی
کد خبر: 3735786
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تاسیس رشته حقوق بشر اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری در میزگرد «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» به ارائه توضیحاتی در زمینه حقوق بشر پرداخت و بیان کرد: تأسیس رشته حقوق بشر اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی جزء برنامه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش معارفی رسانه‌ها امروز سیزدهم مردادماه، روز کم‌خبری را پشت سر گذاشتند که در این بین خبر مربوط به میزگرد «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «قهرمان جام فوتسال جلسات قرآنی کشور مشخص شد»، «نمایندگان قرآنی استان تهران در مسابقات کشوری معرفی شدند»، «راه‌کارهای تعامل بین رسانه ملی و حوزه علمیه بررسی شد»، «حقوق بشر به حربه‌ای برای فشار به کشورهای اسلامی تبدیل شده است»، «حرکت مثبتی از سوی دولت در پیگیری فاجعه منا ندیده‌ایم» و «کاروان نور در سرزمین وحی/از محافل قرآنی در هتل‌ها تا بازدید از نمایشگاه قرآن مدینه» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «راه‌کارهای تعامل بین رسانه ملی و حوزه علمیه بررسی شد» آمده است در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای معارف سیمای رسانه ملی و معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور، راه‌های همکاری بیشتر و تعامل رسانه‌ای میان حوزه‌های علمیه کشور و سیمای جمهوری اسلامی ایران بررسی شد.
در این نشست، با نگاهی به سیاست‌های تعریف‌شده برای شورای معارف سیما، مواردی از جمله؛ چگونگی تهیه، تولید و پخش برنامه‌های معارفی، امور فرهنگی مساجد و همچنین راه‌های تعامل سازنده جهت ساخت برنامه‌های معارفی با همکاری حوزه علمیه به بحث و بررسی گذاشته شد. حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی، محمدحسین محمد‌زاده، پرویز فارسیجانی، عبدالکریم خیامی و محمد احسانی از حاضران در این جلسه بودند.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «مصاحبه‌ منتشرنشده مرحوم منشاوی متعلق به نیم قرن پیش/ مسجدی که به یاد پدر ساخت»، «تک‌تیر‌انداز و قاری قرآنی که با خواندن نماز‌شب در برف جواز شهادت گرفت» و «معرفی تیم‌های برتر مسابقات فوتسال جلسات قرآن کشور» هستند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «ترویج ایثار و فداکاری از دیدگاه حجت‌الاسلام‌حق‌جو»، «افتتاح چهارمین دوره نخبگان علوم انسانی در قم» و «در عرصه حقوق بشر اسلامی نگاه پرسشگر و مطالبه‌گر را داشته باشیم» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «افتتاح چهارمین دوره نخبگان علوم انسانی در قم» به نقل از آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعة المصطفی‎العالمیه آمده است: امروز بیش از 54 باب فقهی وجود دارد و باید فقه معاصر را در ابواب جدید فراروی نیازهای بشری قرار دهیم. دانش بشر در پرتو دین می تواند پاسخگوی نیازهای جهان باشد و انسان را به رشد و تعالی برساند. روش وحیانی در کنار روش های تجربی انسان را به آفاق جدیدی رهنمون می سازد و گنجینه دین می تواند قلمروهای علمی زیادی را بگشاید. در تولید علوم اسلامی و انسانی باید تلاش کرد خوشبختانه با تعامل دبیرخانه انجمن‌های حوزه 10 نهاد علمی 4000 اثر گرانقدر در حوزه علوم انسانی گردآوری شده که باید در یک ویترین منسجمی ارائه شود. در جهت دستیابی به فرصت‌های جریان ساز،حوزه باید به سراغ اجتهاد تمدن‌ساز برود که دانشجویان نخبه در این زمینه سرمایه‌های بزرگی هستند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز خبری را روی خروجی خود منتشر نکرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار 10 خبر پرداخته که تیتر آنها عبارتند از: «کری خوانی‌های ایران با آمریکا و اسرائیل به دقیقه ۹۰ رسیده است/هیئت رزمندگان محرم ۹۷ با هدف جوانگرایی برپا می‌شود»، «فراخوان همایش ملّی «بعثت انقلاب اسلامی» منتشر شد»، «ضرورت تشکیل هیات صیانت از اراضی برای جلوگیری از زمین‌خواری املاک موقوفه»، «زندگی نامه شهید مجتبی پاشازاده»، «اسرار نهان حروف مقطعه قرآن / حروف مقطعه قرآن چیست؟»، «شاعرانی كه درباره حج شعر سروده‌اند»، «حدیث رسول اکرم(ص) درباره فوت کردن در غذا»، «تلاوت مجلسی آیات ۱ تا ۵ سوره قدر با صدای کامل یوسف»، «دلایل جهانی بودن دعوت پیامبر اسلام (ص) چه بود؟» و «دلتنگ روی ماه تو هستیم، ماه ما».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دوازده خبر پرداخته که تیتر آنها عبارتند از: «آموختن قرآن؛ یکی از حق‌های فرزند بر گردن پدر و مادر است»، «تأسیس رشته حقوق بشر اسلامی جزو برنامه‌های دانشگاه مذاهب اسلامی»، «گرامیداشت مرحوم حاج آقا مرتضی تهرانی برگزار می‌شود»، «چه زمانی فاتحه کتاب چاپی را خواهیم خواند؟/ نسخه چاپی یا دیجیتالی؟»، «اوقات فراغت، عارضه بزرگ جوامع بشری در عصر حاضر است»، «وجود مشکلات نشان جدی بودن مسئله‌ پیشرفت و تحول در جامعه ایران است»، «عقل دینی در روش و متدلوژی دانش نیز می تواند اثرگذار باشد»، «اولین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی تجهیزات مساجد برگزار می‌شود»، «فلسفه معاصر باید جهت خود را تغییر دهد»، «تحلیل روایت پسااستعماری مسلمانان در سینمای هالیوود»، «بیش از ۴۰۰ دانشجوی نخبه در گفتمان نخبگان علوم انسانی شرکت می‌کنند» و «تأسیس رشته حقوق بشر اسلامی جزو برنامه‌های دانشگاه مذاهب اسلامی».
در بخش‌هایی از خبر «تأسیس رشته حقوق بشر اسلامی جزو برنامه‌های دانشگاه مذاهب اسلامی» که مربوط به سخنرانی حجت‌الاسلام محمد حسین مختاری در میزگرد «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» است آمده است حقوق بشر امروز، نه ابزاری برای دفاع از انسان، زنان، کودکان و .... است بلکه ابزاریست به دست مدعیانش تا از افغانستان تا عراق از آسیا تا آفریقا و هر جای دنیا انسان به تمام مصادیقش را از هر مذهب و قومی، قربانی مطامع خود سازند. اما معارف دینی حقوق انسان را نه محدود به نیاز های بشری _ دنیوی می داند. ونه ژست گیرانه از حقوق بشر بدون ترسیم وظایف و تکلیف او حرف میزند بلکه هم از حق دنیوی بشر میگوید و هم از حقوق بایسته ی فرا دنیویش. و البته هم از حق او میگوید هم از تکلیفش. حقوق بشر اگر چه به اصطلاح یک مفهوم مدرن است اما قرآن کریم و معارف دینی قرن ها پیش از آن سخن رانده و با تبیین ارزش های اخلاقی و تقنین قوانین حقوقی _فقهی به حفظ این حقوق پرداخت است. اصل لقد کرمنا بنی آدم به عنوان یک ارزش بنیادی در حقوق بشر مورد تصریح کتاب آسمانی قرآن است.
منبع شریف نهج البلاغه و بویژه رساله الحقوق امام سجاد علیه السلام می تواند راهگشای خوبی در تبیین حقوق بشر اسلامی باشد. البته امروز بر پژوهشگران و اسلام پژوهان است که حقوق بشر را با استناد به منبع سرشار وحی استنباط و استخراج کند. دانشگاه مذاهب اسلامی در دوره جدید با توسعه رشته ها و میان رشته ها رسالت خود میدانند که به نظریه پردازی در عرصه های جدید بپردازد.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت خبری را روی خروجی خود نبرده است.
میزان
«چگونه هفته خوبی داشته باشیم؟/ اذکاری که موجب آرامش می‌شوند» و «ایرج محمدی با دو مجموعه در رسانه ملی/آرماندو و دلدادگان از امشب روی آنتن می‌روند» نیز عنوان دو خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha