بازدید معاون فرهنگ دینی و سازمانی قوه قضائیه از ایکنا
کد خبر: 3735788
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴

بازدید معاون فرهنگ دینی و سازمانی قوه قضائیه از ایکنا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی بازدید معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه و هیئت همراه از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا بر تبادل تجربیات و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مسعود معصومی، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه، پیرهادی، مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی معاونت فرهنگی قوه قضاییه و هیئت همراه با حضور در محل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های این خبرگزاری قرار گرفت.

وی با همراهی سیدمحمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرمسئول ایکنا ضمن حضور در تحریریه فارسی با حوزه‌های خبری و نوع سوژه‌پردازی‌های سرویس‌های فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست و اقتصاد و معارف آشنا شد.

طی این بازدید، مواردی چون بهره‌مندی از کارشناسان صاحب‌نظر و داشتن اتاق فکر برای انتخاب سوژه‌ها و پیگیری آنها از سوی دبیران تحریریه برای بازدید‌کنندگان مطرح شد.

در ادامه مدیران فرهنگی قوه قضائیه با حضور در تحریریه بین‌الملل با فعالیت‌های این بخش که در حال حاضر به 17 زبان زنده دنیا تولید محتوا دارد، آشنا شدند که می‌توان به نحوه دریافت و تهیه خبر با توجه به مخاطب هر زبان، نحوه ارتباط‌گیری با رایزن‌ها در دیگر کشورها، همچنین همکاری جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با خبرگزاری اشاره کرد. وی طی این بازدید همچنین در جریان راه‌اندازی دو زبان آلمانی و فلیپینی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام معصومی سپس با حضور در تحریریه کانون نبأ، مدیریت شعب استانی خبرگزاری و استودیوی مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان با روند تولید محتوای صوتی و تصویری این خبرگزاری نیز آشنا شد.

بنابر گزارش ایکنا؛ در ادامه حجت‌الاسلام معصومی در مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان حضور یافت.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مسعود معصومی و هیئت همراه در اتاق جلسات سازمان، با سیدمحمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان گفت‌وگو داشتند. در این جلسه، شوشتری به تشریح فعالیت‌های بخش‌های دیگر این سازمان قرآنی چون مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی و آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه محور فعالیت این سازمان بر روی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و دانشگاهیان است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته نیز با برپایی کمیته‌های تخصصی قرآن برای دانشجویان در زمینه هنر تصویرنگاری سوره‌های قرآن فعالیت‌هایی داشته‌ایم که سوابق آن نیز هنوز هست که طی آن روخوانی قرآن و سپس تدبر در قرآن و تصویرگری سوره‌ها از سوی دانشجویان انجام می‌شود.

شوشتری با اشاره به اینکه طی نمایشگاه قرآن، 300 دانشجو از سراسر کشور به عنوان مربی قرآن در غرفه این سازمان نام‌نویسی داشته‌اند، اظهار کرد: از این تعداد 80 نفر پس از برپایی مصاحبه، موفق به دریافت گواهینامه از سوی جهاد دانشگاهی شدند.

وی ادامه داد: در مرکز رشد نیز استارت‌آپ‌های قرآنی با محوریت حمایت از شرکت‌ها و یا دانشجویانی که تمایل به فعالیت قرآنی دارند، برگزار می‌شود. همچنین در بخش هنرهای تجسمی، تذهیب و خوشنویسی آیات قرآنی و ... نیز فعالیت‌هایی داشته‌ایم.

مدیرمسئول ایکنا با تأکید براینکه در حال حاضر دوره‌ها به صورت حضوری و اعزام استاد در دیگر استان‌ها در صورت تقاضا انجام می‌شود، اظهار کرد: در بحث آموزش کلان نیز آموزش‌های زنان مکتب‌خانه‌ای و به اصطلاح بانوانی که در جلسات خانگی قرآن به سخنرانی می‌پردازند، مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین بخش مشاوره تحت نظارت سازمان، مرکز نوپایی است که از اسفندماه سال 96 مجوز فعالیت از سازمان بهزیستی کشور و سپس دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی دریافت کرده است که مشاوره‌ها در آن با محوریت نگاه دینی انجام می‌شود که در آن علاوه بر روانشناسی، مشاوره فردی و خانوادگی، دوره‌های به صورت کارگاهی نیز برگزار می‌شود.

شوشتری با تأکید بر اینکه نگاهمان توانمند کردن دانشجویان نخبه و علاقه‌مند به این عرصه است، اظهار کرد: در نظر داریم که برنامه‌هایی را به صورت تفاهم‌نامه‌ها و در قالب برنامه‌هایی در پادگان‌ها و زندان‌ها که زمینه بیشتری برای انجام امور قرآنی در آن وجود دارد، انجام دهیم.

وی تأکید کرد: تمام فعالیت‌های پژوهشی و پنج مرکز دیگر این سازمان در خدمت خبرگزاری ایکنا هستند؛ به این معنا که باید با تغذیه مناسب و دادن سوژه به خبرگزاری به پرباری و پویایی آن یاری دهند.

سپس حجت‌الاسلام معصومی با ارزیابی مثبت فعالیت‌های این خبرگزاری و پنج مرکز دیگر ذیل ساختار سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به فعالیت‌های قرآنی این معاونت اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های معاونت فرهنگی قوه قضاییه در سه حوزه آموزش قرآن، ترویج فرهنگ قرآنی و مسابقات قرآن خلاصه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در بخش مسابقات از ابتدای هر سال تا پایان آن مراحل مقدماتی تا نهایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این مسابقات امسال با ثبت‌ نام حدود 16 هزار نفر روبه‌رو بوده است که این تعداد نسبت به سال گذشته حدود 100 درصد رشد داشته است که این متسابقان در دو گروه زیر 16 سال و بالای 16 سال در 13 رشته حفظ 1، 3، 5، 10، 15، 20 و کل، اذان، مفاهیم و حفظ موضوعی باهم به رقابت می‌پردازند.

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه عنوان کرد: در بخش آموزش نیز از تمامی شیوه‌های آموزش حضوری، غیر حضوری، مجازی آنلاین و آفلاین بهره‌ گرفته‌ایم. همچنین دوره‌های تلفنی نیز داشتیم که به دلایلی در حال حاضر از این امکانات بی‌بهره هستیم. همچنین برای برپایی این دوره‌ها نیز رایزنی‌هایی با دانشگاه قرآن و حدیث و جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و همچنین اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و ... داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین بانک اطلاعات مهم و غنی‌ای از فعالیت‌های قرآنی همکاران قوه قضائیه داریم که از سال گذشته راه‌اندازی شده است. همچنین در زمینه فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی باید به برپایی مراسم شبی با قرآن در مناسبت‌ها و طرح‌هایی چون قرآن در خانه و... اشاره کرد.

معصومی با تأکید بر اینکه در عرصه قرآنی در این معاونت از هیچ فعالیتی دریغ نمی‌کنیم، عنوان کرد: در این معاونت هر طرحی که در دستگاه‌ها و نهادها اجرا می‌شود و بررسی شود که می‌تواند موجب ارتقای فعالیت قرآنی دستگاه قضایی شود، آن را می‌پذیریم. البته در زندان‌ها فعالیت‌ها گسترده‌تر است که عمدتاًَ در تمامی مراحل از مددجویان زندانی استفاده می‌شود و دلیل آن هم به خاطر ایجاد فرصت برای آنها به منظور تدریس است.

در ادامه، پیرهادی، مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی معاونت فرهنگی قوه قضاییه نیز بهره‌مندی از تجربیات سازمان قرآنی دانشجویان برای برگزاری «مسابقات قرآن دانشجویان علوم قضایی بین دانشگاه‌های جهان اسلام» پیشنهاد داد.

طی این جلسه درباره همکاری‌های آینده این سازمان با معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه و انتقال تجربیات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های یکدیگر مطالبی ارائه شد.

گزارش تصویری این بازدید را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha