ارتباط داشتن با مردم، بهترین ابزار برای نزدیکی دولت‌ها به ملت‌هاست
کد خبر: 3735802
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
حجت‌الاسلام پژمانفر:

ارتباط داشتن با مردم، بهترین ابزار برای نزدیکی دولت‌ها به ملت‌هاست

گروه سیاست و اقتصاد - نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: پاسخگو بودن، با مردم ارتباط داشتن و حرف زدن با مردم، بهترین ابزار برای نزدیکی دولت‌ها به ملت‌هاست.

ارتباط داشتن با مردم، بهترین ابزار برای نزدیکی دولت‌ها به ملت‌هاستبه گزارش خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع بررسی وضعیت اقتصادی استان و کشور در دفتر ارتباطات مردمی خود اظهار کرد: کوتاهی‌هایی نسبت به حوزه خبرنگاری و مشکلاتی در این بخش وجود دارد که مجلس نتوانست با تصویب نظام جامع رسانه کاری را انجام دهد زیرا این کار بار مالی داشت و دولت موضوع لایحه را نمی‌آورد.

وی افزود: ما به طور دایم تلاش کردیم تا از طریق دولت این نظام جامع رسانه را داشته باشیم تا هم بتوانیم بخشی از خطراتی که امروز متوجه رسانه‌‌ها، اصحاب رسانه و به ویژه خبرنگاران است را مدیریت کنیم و هم بتوانیم خدمات نسبتا حداقلی را به بخش خبرنگاران برسانیم اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

نظام جامع رسانه‌ای می‌تواند اساس خوبی برای ارائه خدمات به حوزه خبرنگاری باشد
حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان اینکه نظام جامع رسانه‌ای می‌تواند اساس خوبی برای ارائه خدمات به حوزه خبرنگاری باشد، عنوان کرد: این نظام می‌تواند نظام اطلاع‌رسانی کشور را حمایت کند. امروز خطر دیگری که جامعه خبرنگاری ما را تهدید می‌کند، مشکل فضای غیرمتعهد در خبرنگاری است. خبرنگار رسالت شفاف و روشنی دارد که در این رسالت به جامعه کمک می‌کند تا مطالبی به جامعه برسد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون در کشور مخصوصا در فضای مجازی عده‌ای محور اطلاع‌رسانی و خبرنگاری نیستند بلکه محور شایعه‌پراکنی و بنگاه‌های شایعه‌پراکنی هستند که باید آن را نظاممند کنیم؛ یعنی باید موضوع خبرنگار و جریاناتی که در کشور شایعاتی را تولید می‌کند و جامعه را آسیب می‌زند را مدیریت کنیم. این موضوع نظام جامع رسانه بوده و ارشاد اسلامی در این موضوع متولی است.

وی ادامه داد: ما در حال پیگیری این موضوع هستیم که بتوانیم جامعه را از این فضای نگران‌کننده و اعتمادی که سلب شده، خارج کنیم. زمانی که چند خبر در فضای رسانه پخش و بعد تکذیب شده و با دودلی مواجه می‌شود، نتیجه این خواهد شد که امروز اعتماد ما به جامعه خبری خودمان سلب می‌شود و آسیبش در اینجا ظاهر می‌شود که برخی محل ارتباطشان در مسایل خبری خبرگزاری‌های خارج کشور همچون بی بی سی و من و تو است که در این موضوع آسیب می‌زنند.

اگر اعتماد از بین برود، جامعه لطمه می‌بیند
حجت‌الاسلام پژمانفر اضافه کرد: اساسا اگر اعتماد از بین برود، جامعه لطمه می‌بیند و این بزرگترین ظلم به جامعه خبری و خبرنگاران است. امیدواریم بتوانیم با نظاممند کردن حوزه جامعه رسانی و خبری هم اصحاب رسانه را حمایت کنیم و هم خدمتی به مردم داشته باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اشکالاتی امروز در فضای کشور از جمله در حوزه مسائل اقتصادی، تصمیمات لحظه‌ای و کوتاه است، تصریح کرد: برای حل کردن مسایل اگر تصمیمات صحیح باشد، می‌تواند کشور را از بن‌بست خارج کرده و نجات دهد اما اگر تصمیمات غیرکارشناسی باشد، نه تنها مسئله را حل نمی‌کند بلکه پیچیده‌تر نیز می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که ما باید در کوتا‌مدت، میان‌مدت و درازمدت به آن توجه داشته باشیم، بحث تولید در داخل کشور است؛ یعنی اگر ما نتوانیم نسبت به این قضیه برنامه مناسبی داشته باشیم، ممکن است امروز بتوانیم نیازهای مردم را پاسخ دهیم اما اگر برنامه صحیح نداشته باشیم به تولید و اشتغال در کشور لطمه می‌خورد.

حجت‌الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: امروز یکی از مشکلات در کشور با وضعیتی که در فضای اقتصادی پیش آمده، این است که به مسیر هماهنگی و تولیدکننده بی‌توجهی شده و تنها به مصرف‌کننده نگاه می‌شود. قطعا یکی از اولویت‌های ما در مسائل اقتصادی و بحران‌های جامعه این بوده که نگاه ما باید به مصرف‌کننده باشد اما نباید این موضوع در برنامه‌های ما منجر به این شود که تولیدکننده آسیب ببیند. مقداری زمینه این اتفاق ایجاد شده است.

دولت از ابزارهای خود در مقابله با کسانی که پولشویی انجام می‌دهند، استفاده کند
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص معاهده  FATFعنوان کرد: در این زمینه بحث‌های زیادی وجود دارد. ما همچون تمام دنیا معضلی پولشویی را در کشور داریم. ما باید برای این مساله مدیریت و قوانینی داشته باشیم. آیا امروز که پولشویی اتفاق می‌افتد، این اتفاقات ناشی از خلا قانون یا ناشی از این است که ما به مراکز سازمان FATF متصل نیستیم یا اینکه ناشی از رانت‌ها و سوءمدیریت‌ها است؟ هم قوانین داخلی ما و هم آنچه مانع از موضوع پولشویی است، باید بازبینی شود.

وی افزود: مشکل ما ناشی از  عدم الحاق به این کنوانسیون و معاهدات بین‌المللی نیست بلکه خلایی است که در اراده‌های متولیان در داخل کشور وجود دارد. ما امروز به دلیل کوتاهی‌های صورت گرفته، مشکل داریم.  قانون وجود دارد اما کسی آن را اجرا نمی‌کند. فرض کنید اگر ما به این کنوانسیون ملحق شدیم آیا مساله پولشویی حل می‌شود؟ 

حجت‌الاسلام پژمانفر گفت: زمانی که دولت لایحه را به مجلس فرستاد، بیان کرد ما در صورتی متعهد می‌شویم که این قانون مغایرتی با قانون اساسی نداشته باشد و ما حق تحفظ برای خودمان می‌گذاریم. با حق تحفظ مشکلات حل نمی‌شود. خود دولت نگران این است که وارد شدن به معاهدات، نگرانی‌هایی دارد که اگر نداشت برای خود حق تحفظ و شرط نمی‌گذاشت، پس دولت نگران است. اینکه آیا با این شرط می‌توانیم این نگرانی را برطرف کنیم یا نه، پاسخ روشن است. در محاکم بین‌المللی اجازه چنین موضوعی داده نخواهد شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنابراین ما باید قوانین داخلی خود را تکمیل کنیم که وظیفه مجلس است و دوم اینکه دولت از ابزارهای خود در مقابله با کسانی که پولشویی انجام می‌دهند، استفاده کند. در نتیجه ما پولشویی را در داخل کشور حل کردیم، بدون اینکه خطری متوجه کشور ما بشود. آن‌ها مطرح می‌کنند که در کشور شما پولشویی می‌شود و به همین دلیل مشکل دارید. اگر ما در داخل پولشویی را حل کنیم، آن‌ها نمی‌توانند به ما معترض شوند.

وی با اشاره به اینکه ورود به معاهدات بین‌المللی مساله ما را حل نمی‌کند، تصریح کرد: اراده بر اینکه جلوی پولشویی گرفته شود، مساله را حل می‌کند. ما برای پولشویی در کشور حتما باید برنامه داشته باشیم. سوال این است که چرا دولت قوانینی که برای مبارزه با پولشویی نیاز است را به مجلس نمی‌دهد تا مشکل را حل کند و چرا با همین قوانین موجود جلوی پولشویی را نمی‌گیرد؟ مساله ما این است که پولشویی حل شود اما پولشویی با الحاق به کنوانسیون حل نمی‌شود. 

حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان اینکه نباید بی‌انصافی کرد که دولت تنها مقصر در مشکلات اقتصادی است، عنوان کرد: اما سکان اجرایی در دست دولت است و می‌تواند نیازهای خود را برای حل مشکلات اقتصادی در قالب لایحه به مجلس دهد و مجلس مصوب کند. بحث اجرا هم در دست خودش است. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز در جامعه ما دو مشکل وجود دارد. یکی از همه بیشتر بوده و آن جو روانی است که در این فضای ایجاد شده که به دلیل مصادیقی در بی‌دقتی‌های اجرایی بوده است. خدمات سالم به مردم ارایه می‌شود اما آنچه مردم را از لحاظ روانی به هم می‌ریزد، مصادیقی است که صورت می‌گیرد و از آن طرف با آن‌ها برخورد قاطع نمی‌شود. مورد دیگر تصمیمات لحظه‌ای است بدون اینکه عقبه کارشناسی داشته باشد.

وی ادامه داد: این موارد سهم دولت را در ارتباط با این مشکلات بیشتر می‌کند. مجلس، دستگاه قضایی و اجرایی نیز سهم دارد اما خواسته یا ناخواسته سهم دولت در این اتفاقات بیشتر است. افزایش نرخ ارز طبیعی است اما اشتباه در دولت قبل و در دولت آقای روحانی این بود که آقای روحانی می‌خواست نشان دهد که من می‌خواهم جلوی تورم را بگیرم. بنابراین اجازه نمی‌داد این افزایش قیمت ارز خود را در جامعه نشان دهد و دولت قصد داشت با ابزارهای خود بگوید که تورم را کنترل و تک رقمی کرده اما واقعیت این نبود.

همه مردم با اینکه فضای جامعه با چالشی مواجه شود که نتوان آن را کنترل کرد، مخالف هستند
حجت‌الاسلام پژمانفر در خصوص انجام تجمعات توسط مردم، گفت: من با تجمعات خیابانی به این معنا که کنترل شده نباشد و تعدادی بخواهند سوءاستفاده کنند، موافق نیستم. همه مردم و آحاد ملت ما با اینکه فضای جامعه با چالشی مواجه شود که نتوانیم کنترل کنیم و خواسته مردم در مسیر واقعی خودش گم شود، مخالف هستیم. مردم باید خواسته‌هایشان پیگیری شود و به آن‌ها برسند اما باید مسیری باشد که خواسته‌های مردم گم نشود و تعدادی سوءاستفاده‌گر نسبت به خواسته‌های مردم وجود نداشته باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی بهترین نوع دموکراسی را داریم، عنوان کرد: در دنیا برای تجمعات مردم، خیابانی را تعریف کردند و از ابتدا تا انتهای آن هر کس هرچه می‌خواهد می‌تواند بگوید اما خروجی ندارد اما ما در مسیر دموکراسی خود بیان کردیم که باید ۳۰۰ نماینده محلی انتخاب شوند اما ملی تصمیم بگیرند؛ یعنی همه مردم برای پیگیری مطالبات خود وصل به دستگاه تصمیم‌گیر کشور باشند.

وی اضافه کرد: اگر من نماینده وظیفه نمایندگی خود را درست انجام دهم، یعنی مردم و خواسته‌هایشان را نمایندگی کنم و مردم ببینند که مجلس تریبون پیگیری مطالبات مردم است، هیچگاه احساس نمی‌کنند که وظیفه‌شان این است که به خیابان بیایند و مطالبات خود را پیگیری کنند چون این مطالبات از مسیر منطقی دنبال می‌شود.

اولین مقصر در تجمعات خیابانی مجلس است
حجت‌الاسلام پژمانفر با اشاره به اینکه اولین مقصر در تجمعات خیابانی مجلس است، تصریح کرد: مجلس نتوانسته مطالبات مردم را در فضای کشور نمایندگی کند زیرا اگر مجلس این کار را انجام می‌داد، هیچگاه مردم احساس نمی‌کردند که باید از مسیر دیگری مطالبات خود را پیگیری کنند. مجلس اولین مقصر در این موضوع است زیرا باید زبان ملت باشد که بوده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص سوال از رئیس جمهور در بحث موسسات مالی، خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور سوال کردیم تا جواب دهد. این بهترین فرصت برای دولت بود اما به جای اینکه دولت ظرفیت خود را در پاسخ بگذارد، تمام ظرفیت دولت در این مسیر قرار گرفت که افراد سوالات خود را پس بگیرند. این فرصتی برای دولت بود که حرف‌های خود را توضیح دهد. پس گرفتن سوالات نتیجه‎اش این شد که هم در سوالات مطرح شده مجلس نتوانست زبان ملت شود و هم دولت نتوانست به مسایل مردم بپردازد.

وی ادامه داد: پاسخگو بودن، با مردم ارتباط داشتن و حرف زدن با مردم، بهترین ابزار برای نزدیکی دولت‌ها به ملت‌هاست. ما نباید پشت پرده مسائل خود را داشته باشیم. امروز دولت آقای روحانی با مردم ارتباطی ندارد و تصمیماتش را هیچگاه نمی‌خواهد با مردم در میان بگذارد. تجمعات امر ناخواسته‌ای بود که می‌توانستیم مدیریت کنیم اما اتفاق افتاد. سهم مردم در این تجمعات بسیار ناچیز بوده و مجلس و دولت مقصر اصلی هستند.

حجت‌الاسلام پژمانفر در خصوص وضعیت کنونی جبهه پایداری اظهار کرد: پایداری یک جریان فکری است که کار خود را انجام می‌دهد اما برخی حس می‌کنند، حضور ندارد و پایداری کاری نمی‌کند. پایداری قبل از اینکه یک جریان سیاسی باشد، یک جریان فکری است و برنامه‌هایی دارد و کار خود را سازماندهی می‌کند.

جبهه پایداری در زمان فعالیت‎های سیاسی همچون انتخابات ظهور و بروز خود را خواهد داشت
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه چرا این فعالیت‌ها را علنی نمی‌کند، به این دلیل است که اعتقاد ما این بوده که اگر ساختارهای فرهنگی جامعه اصلاح نشود، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. ما سرمایه خود را آنجا گذاشتیم و اگر این را بیان کنیم، هجمه‌های سیاسی نسبت به این فعالیت‌های فرهنگی بالا می‌رود. به این دلیل رونمایی نکردیم. جبهه پایداری در زمان فعالیت‎های سیاسی همچون انتخابات همانند سایر مجموعه‌ها ظهور و بروز خود را خواهد داشت.

دولت می‌تواند سوال از رئیس جمهور را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرد
وی در خصوص طرح سوال از رئیس جمهور که هفته گذشته مطرح شد، تصریح کرد: ممکن است این سوال در صحن مجلس مطرح و به رای رسیده شود یا نشود. این یک بحث است اما مجلس در این مساله اقدام و پیام خوبی داد و آن، این بود که مجلس رودربایستی‌ها را کنار گذاشت و وارد مساله شد و رییس جمهور را ملزم کرد که باید در خصوص بانک مرکزی و اقداماتی که در بدنه دولت وجود داشت، پاسخ دهد. این اقدام خوبی است؛ چه مجلس در این موضوع قانع شود و چه نشود. حداقل مجلس توانست رییس جمهور را دعوت کند که از او سوال بپرسد.

حجت‌الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند این موضوع را به عنوان یک فرصت بگیرد و از طریق این سوال مشکلات و خواسته‌های خود را مطرح کند. یک ماه از زمان اعلام وصول تا آمدن رئیس جمهور فرصت است. دولت تنها نباید گزارش دهد و یکی از اشکالات است. امروز کسی نباید گزارش دهد که این اشکالات وجود دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید دستگاه قضایی بگوید چرا با مفسدفی‌الارض برخورد نکردیم. این مشکل قوه قضاییه است. مجلس باید در مورد مسائلی که خلا قانونی دارد، وارد شود که اگر این کار را نکند، باید پاسخ دهد. دستگاه‌های اجرایی نیز باید به اتفاقی که در عرصه اقتصاد افتاده، پاسخ دهد. آقای رئیس جمهور می‌تواند با رویکرد حل مساله، سهم خود در ارتباط با این موضوع، پاسخ دهد و یا می‌تواند مساله را پیچیده‎تر کند. ما انتظار داریم رئیس جمهور این مسائل را برای مخاطبی که مردم هستند، پاسخ دهد.

انتهای پیام

captcha